Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
gudden

Visa fartbegränsning på Navionics sjökort

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

har en Simrad plotter och Navionics digitala sjökort. Jag har noterat att det inte visar fartbegränsningar. Har letat i inställningar och lägst manualen men kan inte hitta något. Är det någonsin vet hur man ställer in att fartbegränsningar ska visas?

 

Redigerad av gudden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

49 minuter sedan skrev gudden:

Hej

har en Simrad plotter och Navionics digitala sjökort. Jag har noterat att det inte visar fartbegränsningar. Har letat i inställningar och lägst manualen men kan inte hitta något. Är det någonsin vet hur man ställer in att fartbegränsningar ska visas?

 

Jag upplever det samma på min Raymarineplotter och inte hittat någon lösning, men har inte upplevt det som ett problem eftersom skyltarna nästan alltid är väldigt tydliga och det är svårt att överträda annat än femknopsbegränsningar med vår båt.

 

Samma sak gäller förövrigt även annan röd informativ text som finns på papperssjökort, tex. kontaktinformation i anslutning till militära skjutområden.

 

@Navionics bör få chansen att besvara detta tycker jag.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd! Följer eftersom jag har Navionics+.

 

Mina tidigare C-MAP-kartor (2017) visade inte heller fartbegränsningar vad jag kan minnas. Gör några digitala kort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mackey:

 

Jag upplever det samma på min Raymarineplotter och inte hittat någon lösning, men har inte upplevt det som ett problem eftersom skyltarna nästan alltid är väldigt tydliga och det är svårt att överträda annat än femknopsbegränsningar med vår båt.

 

Samma sak gäller förövrigt även annan röd informativ text som finns på papperssjökort, tex. kontaktinformation i anslutning till militära skjutområden.

 

@Navionics bör få chansen att besvara detta tycker jag.

Tack för svar. Nej det är inget större problem eftersom skyltarna är tydliga. Upptäckte att det inte visades när jag glömde bort vilken hastighetsbegränsning som gällde och ville kolla på sjökortet. Kan ändå tycka att det är väsentlig info som borde visas men jag ser fram emot @Navionicssvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, gudden said:

jag ser fram emot @Navionicssvar.

Det ser ut som att @Navionics inte har varit inloggad på nästan ett år, så vi får kanske inte hoppas för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Intressant tråd! Följer eftersom jag har Navionics+.

 

Mina tidigare C-MAP-kartor (2017) visade inte heller fartbegränsningar vad jag kan minnas. Gör några digitala kort det?

Mitt Garmin Bluechart G2 gör det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Det ser ut som att @Navionics inte har varit inloggad på nästan ett år, så vi får kanske inte hoppas för mycket.

Jodå, de brukar komma med information när trådar handlar om deras produkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar sitta ett litet utropstecken man får klicka på. 
Har inte letat i Navionics dock. 
C5C7E797-3527-43F8-82A6-26ACD02FB6F0.thumb.png.87ffd3074d3e484a987317baf2bb27d5.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat lite mer noggrant och upptäckte att det verkar visas lite slumpmässigt. Ibland finns det ett utropstecken samt angiven fartbegränsning. Ibland finns bara utropstecknet och det går inte att klicka på för att få mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...