Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Brunnsviken

Bäst sätt att fördela +12V fuktsäkert?

Rekommendera Poster

Med risk för att detta kommer att avfärdas som idiotfråga, men jag gillar att slippa göra om installationer.

 

Jag ska installera diverse larmelektronik framme i fören, där alla komponenter ska anslutas till + på batteriet. Jag vill undvika att dra egna sladdar från varje komponent från fören till batteriet som står i aktern, så jag får för mig att det är en bra idé att dra fram en enda plusledning till fören och sen därifrån fördela kortare sträckor till komponenterna. Hur gör man detta bäst om det dessutom ska vara fuktsäkert? Enklast är så klart att använda en wago-klämma, men de är ju inte fuktsäkra. Är det bättre att klämma in alla ledare (4-5 st) i ena sidan på en limskarvhylsa och plusledaren i andra änden? Nackdelen med det är att jag måste göra alla ledare på en gång, om jag inte vill skarva om när jag har tid att installera varje ny komponent. Helst skulle jag vilja hitta en fuktsäker wago-variant men har inte gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en utsatt miljö där du skall ha fördelningen? En vanlig IP-klassad kopplingsdosa kanske är lösningen.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att du även måste ha en minuskabel med anslutningar och förgreningar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Georg_Ohm said:

Glöm inte att du även måste ha en minuskabel med anslutningar och förgreningar.

🙂 Minus ansluts via centralenheten så den har ändå bara en lång kabel bak till batteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tänk efter hur du säkrar av kablarna, kanske en liten säkringsdosa är en bra förgreningsdosa.

 

Tillägg: Glöm det, hage glömt att det var larmprylar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minutes ago, Kane said:

Är det en utsatt miljö där du skall ha fördelningen? En vanlig IP-klassad kopplingsdosa kanske är lösningen.

Nja, den kommer inte att utsättas för vatten och stänk men marin miljö är ju fuktig så anade att det kanske är bäst med någon sorts fuktsäkring. Men bra idé, en vanlig liten kopplingsdosa med wago inuti löser ju problemet ganska snyggt. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Mackey said:

Tänk efter hur du säkrar av kablarna, kanske en liten säkringsdosa är en bra förgreningsdosa.

 

Tillägg: Glöm det, hage glömt att det var larmprylar.

Jag har säkrat av plus till larmet nere vid batteriet med 5A enligt instruktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det tunna kablar, tunnare än 0.75 kan du använda sk ”fiskögon” , i en vanlig plastbox funkar fint om det bara är signalkablar

de ärvfyllda med fett.

Annars skruvplint, ringkabelskor och spraya skyddvax typ funnflytande rostskyddsmedel håller välgigt bra. Dessutom lätt att bygga om o,komplettera, bara att spraya på med vax igen sen.

.

https://www.clasohlson.com/se/Skarvklämma-3M-Scotchlok-UY2/p/32-5283?gclid=Cj0KCQjw6ar4BRDnARIsAITGzlCuqe4eCZU3_qJt_QQSSNOKCAQEZslqvIZLnWbDhGYYrGPfVuvIRowaAoMSEALw_wcB

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätten är många frågan är hur länge det ska vara tätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Wildeside said:

Sätten är många frågan är hur länge det ska vara tätt!

Sannerligen! Jag tänker mig nog en 5-10 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Sannerligen! Jag tänker mig nog en 5-10 år.

Då kan man nog använda vasselinet till något annat😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Wildeside:

Fyll kopplingarna med silikon/sikaflex

Aldrig silikon i kontaktytor, använd hellre fett eller vaselin som föreslagits. Vaselin/fett används f.ö. allmänt i godkända utomhusskarvar, så 5-10 år är inte något konstigt. Mycket okontakt har orsakats av silikon...

Och nu var ju TS även tydlig med att kontakterna skulle kunna utökas/ändras efterhand, så stelnande saker som ovan nämnda går nog ändå bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Elkillen said:

Annars skruvplint, ringkabelskor och spraya skyddvax typ funnflytande rostskyddsmedel håller välgigt bra.

Tunnflytande rostskyddsmedel, är det motsvarade 5-56 och WD-40, eller nåt mer avancerat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...