Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mary1234

Vilken olja till trimplan?

Rekommendera Poster

Hej!
Vi skulle behöva byta olja till våra trimplan under helgen och tyvärr har alla båttillbehörsbutiker stängt.
Den olja som tidigare använts har varit Insta trim, denna sorten:

https://www.marindemontering.se/trimplan-instatrim-1/olja-till-trimplan

 

Är det möjligt att köpa olja på ex OKQ8 liknande den här?

https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/olja/okq8-atf-vaxelladsolja-dexron-iiiii/

Eller finns det någon annan som skulle funka som går att få tag på på en söndag?

Vad är det som skiljer?

 

Tack på förhand!

mvh Marie

02F3370E-D0EC-44D2-88F2-D45CB533AC97.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för trimplan? Varför behöver ni byta olja just nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du googlar (instatrim dextron) så kommer du att finna att den funkar utmärkt. Biltema har också till lägre pris tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relevanta frågor😊

Vi har en Nimbus 2600 där vi bytte kolvarna till trimplanen för 5 år sedan. Jag vet tyvärr inte vilket märke det är. Vi ska låna ut båten i en vecka från imorgon och upptäckte att det var tomt på olja idag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mary1234:

Relevanta frågor😊

Vi har en Nimbus 2600 där vi bytte kolvarna till trimplanen för 5 år sedan. Jag vet tyvärr inte vilket märke det är. Vi ska låna ut båten i en vecka från imorgon och upptäckte att det var tomt på olja idag. 

Då är det ju inte direkt byte av olja utan påfyllning.....

I mitt Bennett-system så kan vilken ATF-olja som helst användas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro det. Jag läste aldrig på under länkarna, men om Dextron III specas kan du använda vilken du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mary1234:

Relevanta frågor😊

Vi har en Nimbus 2600 där vi bytte kolvarna till trimplanen för 5 år sedan. Jag vet tyvärr inte vilket märke det är. Vi ska låna ut båten i en vecka från imorgon och upptäckte att det var tomt på olja idag. 

Bra att du hittat olja, men det som gör mig fundersam - och kanske borde göra dig också - är varför det är "tomt på olja". Systemet är slutet och "drar" normalt ingen olja. Att det behöver fyllas på tyder på att det läcker, kanske någon anslutning till kolvarna som inte blev bra ? 

 

Kolla därför noga efter läckage när du fyllt på, fast det kanske inte är så lätt med båten i vattnet. Jag har f.ö. aldrig fyllt på i mina på snart 20 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma system, Insta Trim Boat Leveler. Oljan som gäller är "Automatic Transmission Fluid (any type)". Finns på Biltema, Jula, Mekonomen. Ofta kallas den ATF 3 eller ATF III.

 

Men som en del redan sagt, denna ska aldrig behöva fyllas på. Om den behöver fyllas på får man förmoda ett läckage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...