Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stenis14

Mercury merc 60 1966 startproblem

Rekommendera Poster

Hej

Har en gammal Mercury merc 60 2-takt 1966, som gick kalas bra sista gången i sjön för 2 år sedan, mycket bytt då, nu skulle jag ha igång den men icke, startar till på startgas, lite grann, haft isär förgasare, gjort rent, men upptäckte att det inte fanns nån soppa i flottörhuset, fyllde i lite grann, då startade den, men gick så länge det fanns soppa i huset sen dog den, bytte membran för 2 år sen, hittar inga vacuum slangar på den, slut på idéer så bomba mig med tips, tack på förhand 🙏😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mår resten av bränslesystemet slangar blåsa etc etc. Kommer det fram soppa om du pumpar hela tiden med blåsan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Gelis:

Hur mår resten av bränslesystemet slangar blåsa etc etc. Kommer det fram soppa om du pumpar hela tiden med blåsan?

Slangar är bytt mellan inkommande soppa och membran och vidare till förgasare, men det skumma är att soppa går fram till flottörhuset, fortsätter jag på så trycks det ut bensin o toppen på flottörhuset 🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar motorn om du pumpar med blåsan? Den startade ju om du fyllde förgasarna manuellt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Gelis:

Funkar motorn om du pumpar med blåsan? Den startade ju om du fyllde förgasarna manuellt.

 

Har faktiskt inte provat att pumpa samtidigt, får bli morgondagens test, däremot hitta jag en bränsleslang som var sådär, den går från snabbkopplingen för externa bränsledunken till membranet och det var en pressad historia, blir nog svårt att hitta orginal till rimlig peng, får kolla om nån kan göra en slang till mig, eller har du nåt tips var jag kan hitta slang, tack så mycket för tipsen guld värt för mig👍😀

Redigerad av Stenis14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minsta tjuvluft före pumpen gör att den i princip inte funkar.

 

Går det inte att använda en vanlig soppaslang med slangklämmor istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att om du klipper upp pressningarna och tar bort slangen så går det att montera slang o klammer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Jag misstänker att om du klipper upp pressningarna och tar bort slangen så går det att montera slang o klammer.

Ok ska prova och göra som du säger, har hittat orginal slangen I USA, men satan, skulle bli svindyrt, köpte faktiskt en beg Tohatsu idag en 5hk 4-takt från 2009 för 5000kr, den var som ny, men kan inte släppa min gamla klenod, ska få fart på den🙏😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...