Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Jag har en Albin Cumulus från 74 och antar att motorn Yanmar GSM på 12 hk är originalmotorn. Den läcker en del olja, lite väl mycket för att det ska kännas bekvämt, ca 0,5 l på 15 timmars gång. Fick tipset att tillsätta Omega så att packboxarna tätade bättre. Mekonomen hade ingen, utan föreslog 0,5 l Rislone Rear Main Seal Repair. Jag sög först ur 0,5 l olja och hällde i tätningsmedlet. Jag startade motorn och satt och lyssnade på den ett par minuter. Noterade ett något svajigt varvtal på tomgång, och plötsligt lät det Poff-poff! och så dog den. Det är det enda jag gjort med motorn (förutom att förbättra fästet för generatorn) sedan jag var ute med den för två veckor sedan och körde utan problem i ca 15 timmar. Startmotorn går, men den tänder inte igen. Kan medlet ha en sådan effekt eller är det något annat som inträffat? Kan det låta så om det kommit vatten i dieseln? Har inte hunnit kolla om det är vatten i bränsleslangen, men har ingen anledning anta det.

Skrev i går till Mekonomen och bad om deras kommentar, men det var ju fredag vid 17-tiden så det dröjer väl ett tag. 

Är själv ingen motormänniska, men tycker att det vore märkligt om medlet som är lagom till 4-6 l olja skulle skada motorn även om oljevolymen bara är ca 3,5 l. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,
Kan man tänka, min motor startade idag. Som jag skrev är jag ingen motormänniska, och det har nu bevisats. När jag först försökte gick det inte, men då det är lite småkallt även i dag ökade jag gaspådraget och då startade den hur lätt som helst. Visst, tyck att jag är en tönt, men den har aldrig stannat på det viset förr. I går föll tempen på em så redan då borde jag ökat gasen, men den startade ju så jag lät den puttra på, men den tyckte väl att det lite kallt och snålt med käk så att säga och tackade för sig. Då den den aldrig gjort så förr drog jag den felaktiga slutsatsen att det var oljetillsatsen som orsakade stoppet. Jag brukar utgå ifrån att det är jag själv som missat något när det blir tokigt, men man kanske skulle hejda sig en aning i det avseendet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och vart läckte den olja? Typ 0.5 liter lär ju synas. 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick aldrig riktigt klart för mig var, men det låg i oljetråget under motorn och rann fram till aktre kölsvinsfacket. Har också försökt fånga upp oljan med en plastduk som täckte hela motorrummet, men det blev lite för söligt och gav inget klart besked annat än att det är undertill. Idag har den gått på förhöjd tomgång i 1,5 tim. När jag lämnade båten hade det inte läckt ut något. Ska kolla i morgon igen och återkommer med rapport.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det sitter ett ca 20 cm stålrör, från vevhuset nederdel, vertikalt strax bakom startmotorn. Kan användas för att föra ned en slang på en oljesug, ned i vevhuset

Röret är normalt tätat med en enkel plastkork, som kan lossna.

Senare motorer daknar detta rör med kork. Sitter en metallplugg i hålet för röret. 

 

Blir vevhusventillationen tät, så blir det tryck i vevhuset och då trycker det upp olja genom ovan nämnda rör. 

Åtgärdas genom att göra ren vevhusventillationen. 

Den hittar du om du följer stela stela slangen från insugsröret. (sitter på vevhuset, typ ovan startmotorn. 

 

Är det verkligen en YSM 12 du har? 

Skiljer visserligen inte så mycket mellan varianterna. 

YSM har en liten axeltapp på framsidan där man direkt kan ansluta en startvev. YSM har dessutom mekanisk matarpump för bränslet. Sitter ovan startmotorn. 

 

Själv tror jag inte på läckande tätningar och skulle byta till ny olja utan typ dundermedel. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så hemskt mycket för ditt engagemang. Ska väl snart köra ner båten till upptagning inför vintern och ska då passa på att kolla upp det där med röret som du skriver. Det är en YSM12 jag har, men jag har inte sett något sådant rör som du nämner. Det låter dock rimligt att läckaget kan bero på igensatt vevhusventilation. Har en hel del att stå i nu, men återkommer om ca 2 veckor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...