Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
gonil

Jabsco toalettproblem

Rekommendera Poster

Semester och då lägger toaletten av. Vet någon vad min modell heter. Köpte båten förra året och det har bara varit 2 av knapparna som har fungerat. 
Först överst till vänster som fyller på med sjövatten.

sedan överst till höger som först också fyller på med sjövatten för att därefter tömma stolen till septitanken. 
de nedre har inte fungerat sedan vi köpte båten.

Nu har den slutat att tömma stolen men den fyller fortfarande med sjövatten.

 

tipps mottages tacksamt.

bild på kontakten är det någon som har elschema på den så man kan felsöka.

 

 

8209F17E-A747-4A04-B06D-8201E0CB4A07.jpeg

BF72D1B6-7F92-455B-95E5-6F2FE2B167F6.jpeg

3B3116F5-47BB-4FD1-B8C2-AD0755698C38.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det sitter en box i den som styr pumparna

antingen så,är den trasig eller så har pumpen pajat

bara att följa kablarna. Den sitter i eller nära själva muggstolen

koppla ur den från pumpen o lägg ström direkt på elmotorn för att se om den går då.

kolla modeller på comstedt.se

(deluxe flush nånting kan. Den heta )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det två pumpar eftersom den fyller på med sjövatten?

måste nog skruva bort toan för att komma åt någon pump. Sladdarna från panelen går via kontakten på bilden in i toan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig kommit i kontakt med en sådan toalett som din, men några andra typer och modeller.

När man inte kan tömma skålen brukar det primära problemet vara att det sitter fast ”någonting” hårt i utloppet. Måhända producerar någon i besättningen ”harlortar” eller värre ”Mozartkulor” som då fastnar i utloppet innan de når tömningspumpen med sin kvarn.
Toastolen ser ju rätt så ”inbyggd” ut, men kanske du kan skruva bort någonting och komma åt utloppet mot septiktanken och se om du finner pumpen.

Många toalettpumpar har ett spår i motorns axel på baksidan, så att man kan vrida runt med en vanlig spårskruvmejsel om motorn har stannat, men som sagt, en sådan som din har jag varken suttit på eller skruvar med.

Om det fastnat någonting kanske det finns en säkring som löst ut, då motorn gått för tungt.

 

Men en tröst i bedrövelsen är att killarna på Jan Comstedt ger en väldigt bra telefonsupport... kontorstid på vardagar iallafall.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har aldrig kommit i kontakt med en sådan toalett som din, men några andra typer och modeller.

När man inte kan tömma skålen brukar det primära problemet vara att det sitter fast ”någonting” hårt i utloppet. Måhända producerar någon i besättningen ”harlortar” eller värre ”Mozartkulor” som då fastnar i utloppet innan de når tömningspumpen med sin kvarn.
Toastolen ser ju rätt så ”inbyggd” ut, men kanske du kan skruva bort någonting och komma åt utloppet mot septiktanken och se om du finner pumpen.

Många toalettpumpar har ett spår i motorns axel på baksidan, så att man kan vrida runt med en vanlig spårskruvmejsel om motorn har stannat, men som sagt, en sådan som din har jag varken suttit på eller skruvar med.

Om det fastnat någonting kanske det finns en säkring som löst ut, då motorn gått för tungt.

 

Men en tröst i bedrövelsen är att killarna på Jan Comstedt ger en väldigt bra telefonsupport... kontorstid på vardagar iallafall.

Citerar mig själv, om nu det är tillåtet?

Ja det blir litet ”skitsnack” igen, hoppas ni inte misströstar denna gången heller!

 

Undrar om du har mer en en pump egentligen, den toan jag har nu är en Johnson, den förre var en Jansson-Par. Båda har en dubbelkammarpump som driva av en enda elmotor. I den ena kammaren pumpas spolvattnet in, samtidigt som den andra kammaren tömmer skålen. Det finns en nackdel med detta system.

Om det blir stopp i utloppet så fylls det fortfarande på med mer spolvatten, och det kan bli så att man fyller på upp till kanten eller över kanten. Om toan står högre än tanken rinner det oftast ned väldigt långsamt. Men om toan står lägre, på samma nivå eller om det är uppförsbacke någonstans på vägen blir det inte så.

I förra båten hände det sig att jag fick ösa ur med öskar eller liknande.

I nuvarande båt har det hänt att jag stängt av kulventilen till bordsgenomföringen vid inloppet av spolvattnet. Sedan kört pumpen för att tömma skålen,  jag vet att det inte är bra att låta pumpen gå torr, men nöden har nu ingen lag, inte ens där.
 

Nu har jag lärt mig själv och besättningen att använda toaletten till det den är avsedd för. Men man kan inte göra som man gör hemma. Om man har mycket avföring får man spola litet under tiden, det går inte att spola ned allting samtidigt. Vanligt toalettpapper går bra, men då sparsamt eller spola efter hand. Problemet är då om man producerar hårda klumpar, det går bra i små mängder så att kvarnen får mala sönder dessa, men om det blir för mycket blir det stopp. Laxentia och mer regelbundna toalettvanor kan ju rekommenderas.

 

Men de elektriska toaletterna med kvarn är ju bra mycket lättare att handskas med för ovana båttoalettbesökare än de manuella, där dessa hårda fekalare fastnade i ”jokerventilen” i utloppet. 
 

Men som jag redan skrivit, kontakta Comsteds support på måndag, om du kan hålla dig tills dess...💩

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har plockat av utgående slangar och ser inget konstigt. Pumpen verkar sitta i toaletten och ska jag ta bort stolen s miste jag nog skära loss delen där stolen och duschen sitter. Den verkar vara ditsatt med sika. Har försökt att peta med tjockt buntband in i böjen ut från toan. Se bild

831C4A6A-9D6E-4D17-87EE-D8C9A4EF3F02.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du måste hitta kontrollboxen. Kan sitta inne i toan eller utanför. Följ kabel ,från kontrollpanelen.

pumpen/kvarnen sitter inne i muggstolen
se bild.

delarna på hemsidan stämde märkligt inte med ritningen så Bry dig inte om dem

men delen är nr 26 på ritningen

 

Kan vara box, pump eller lös koppling mellan dessa

9026432A-00F4-4FC1-9B1E-89737834DA19.png

Redigerad av Elkillen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer man åt boxen och pumpen? Är det underifrån? 
Är det lösa muttrar under så kommer jag inte att kunna få tillbaka toastolen utan att såga en inspektionslucka någonstans så man kommer åt underifrån. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din toalett består (i enlighet av din text) av följande komponenter:

Toalettstolen med inbygd macerator pump. Pumpen malar och förflyttar stolens innehåll till septiktanken. 

En kontrollenhet (kan ej öppnas eller repareras) som matas med 12v. I allmänhet är plussidan säkrad med en säkring men den torde vara i sin ordning då spolpumpen fungerar. 

En Jabsco spolpump vars ström kommer från kontrollenheten via en säkring. Också den är OK. 

Kontrollpanel (kan ej öppnas eller repareras). 

Från kontrollenheten styrs stöm till Jabsco-pumpen (OK) och via säkring till den i stolen inbygda macerator-pumpen 

Kolla att macerator-pumpens säkring är ok. Om OK kolla att du får + på säkringen då du trycker på Empty. 

Om inte så har du problemet i kontrollenheten eller kontrollpanelen...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev gonil:

Semester och då lägger toaletten av. Vet någon vad min modell heter. Köpte båten förra året och det har bara varit 2 av knapparna som har fungerat. 
Först överst till vänster som fyller på med sjövatten.

sedan överst till höger som först också fyller på med sjövatten för att därefter tömma stolen till septitanken. 
de nedre har inte fungerat sedan vi köpte båten.

Nu har den slutat att tömma stolen men den fyller fortfarande med sjövatten.

 

tipps mottages tacksamt.

bild på kontakten är det någon som har elschema på den så man kan felsöka.

 

 

8209F17E-A747-4A04-B06D-8201E0CB4A07.jpeg

BF72D1B6-7F92-455B-95E5-6F2FE2B167F6.jpeg

3B3116F5-47BB-4FD1-B8C2-AD0755698C38.jpeg

Ja, det var samma problem jag hade förra,sommaren, inget elektriskt fel. Det var väldigt mycket avlagringar i slangen mellan toan och tanken. Hur mycket pumpen än gick så fylldes det bara på med spolvatten men nästan ingenting tömdes. 
Jag fick det tvivelaktiga nöjet att skruva loss den slangen, hamra på den så att kalkavlagringarna lossnade och sedan spola ur den. I år köpte jag ett medel som skall förhindra dessa kalkavlagringar.
 

Sö kolla din slang ordentligt, det bästa är ju om du kan då ur den i båten. Når du den vid septiktanken? Eller är den också inbyggd längst i båtens innersta onåbara utrymme?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, det var samma problem jag hade förra,sommaren, inget elektriskt fel. Det var väldigt mycket avlagringar i slangen mellan toan och tanken. Hur mycket pumpen än gick så fylldes det bara på med spolvatten men nästan ingenting tömdes. 
Jag fick det tvivelaktiga nöjet att skruva loss den slangen, hamra på den så att kalkavlagringarna lossnade och sedan spola ur den. I år köpte jag ett medel som skall förhindra dessa kalkavlagringar.
 

Sö kolla din slang ordentligt, det bästa är ju om du kan då ur den i båten. Når du den vid septiktanken? Eller är den också inbyggd längst i båtens innersta onåbara utrymme?

Dylika problem är möjliga tom vanliga om inget görs för att avlägsna urinsten i god tid. 

En god lösning är  https://www.fantoy.fi/se/vara-produkter/marinvvs/transclean-65-rengoringsmedel-for-septitank-1-4l.html?___from_store=se

Dock beskriver TS problemet som om inget händer om man trycker på de undre knapparna...

Redigerad av LonelyBird

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppnade toan och kollade i boxen men där fanns det inget jag kunde kolla. Snurrade på remmen till kvarnpumpen och testa sedan och då gick den.

skruvade sedan glatt ihop den men då funkade den inte. Förstår inte vad som är fel nu
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev gonil:

Öppnade toan och kollade i boxen men där fanns det inget jag kunde kolla. Snurrade på remmen till kvarnpumpen och testa sedan och då gick den.

skruvade sedan glatt ihop den men då funkade den inte. Förstår inte vad som är fel nu
 

Sannolikt någonting, någon fekalie som fastnat, då du spolat litet då och då, och den legat blött har den antagligen löst upp sig så pass mycket att det flyttade på sig då du manuellt roterade på pumpen.
Sedan händer det att man får med sig skräp in med spolvattnet. Jag vet ju inte i vilka vatten du navigerar, men här i Bohuslän har vi långa bruna trådalger som liknar Malacos kolasnören, dessa har en himla förmåga att leta sig in med spolvattnet (i naturhamn) och orsaka stopp, därför har jag monterat en enkel sil mellan intaget och toaletten.
 

Men vad bra, då behöver du ju inte hålla dig längre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

plockade ner igen och testade den nerplockad igen och då gick den ibland.

sladdarna var slutna till boxen så jag kunde inte köra med ström direkt utan bara via kontrollpanelen så jag vet fortfarande inte vad som är fel. Har plockat hem hela toan nu för felsökning och bifogar en bild på tömningspumpen som då ev. kan vara fel.

 

Hittade ett "Jabsco Tömningspumpsats Lite Flush" där det ingår mer än bara tömningspumpen men den kostare 3895:- och är det sedan kontrollpanelen som är fel så kostar den ca 2000:-

 

tömningspump.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev gonil:

plockade ner igen och testade den nerplockad igen och då gick den ibland.

- - -

Att den går ibland kan tyda på att det är något som kärvar eller glapp någonstans i elanslutningarna.

 

Börja leta efter sådana fel.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan Johnson som jag har kostar 2590 kr, just nu hos Seasea. Det är den bästa och mest okomplicerade jag någonsin haft, visst den väsnas litet men det gör dom väl alla, mer eller mindre.

Det finns en modell med litet större sittring och skål också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat tömningspumpen direkt mot batteri och då fungerar den klanderfritt. Pratat med comstedt och beställt kontrollkit  som innehåller kontrollpanel och elboxen i toan. Kostar som en enklare eltoa men ska jag köpa en ny toa så är ju hålen inte på samma ställe och även slangarna får en annan längd. Så nu är beställning gjord så hoppas jag att det ska fungera sedan. ryker 2 dagar till på semestern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev gonil:

Har kollat tömningspumpen direkt mot batteri och då fungerar den klanderfritt. Pratat med comstedt och beställt kontrollkit  som innehåller kontrollpanel och elboxen i toan. Kostar som en enklare eltoa men ska jag köpa en ny toa så är ju hålen inte på samma ställe och även slangarna får en annan längd. Så nu är beställning gjord så hoppas jag att det ska fungera sedan. ryker 2 dagar till på semestern. 

Det blir skitväder iallafall, så du missar nog inget egentligen.

Min toalett manövrera med en mikrobrytare som kostar 29kr, men jag hade några hemma i elektronikskroten så jag tror jag har en i reserv ombord... 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jag funderar på om jag ska fixa 2 brytare i reserv. en för spolning och en för tömning. Hoppas att delen kommer i morgon så jag kan montera allt i båten i morgon.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kontrollpanelen med elbox om idag och fungerade. Kontrollpanelen med box har artikelnummer  58029-1000 och kostade 2295:- För samma summa hade jag kunnat köpa en ny toalett men hålmönstrena på toaletterna är ju inte likadan och man hade fått fixat med det och slangarna hade inte passat rakt av. Nu drar vi ut på sjön igen i morgon och fortsätter vår båtsemester. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...