Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
fivestarHERMES

Engine Restorer & Lubricant i båt motor?

Rekommendera Poster

Hejsan jag har en mercury elpto 90hp 2 stroke 2001 model den funkade fint 2019 sedan under vintern gick det snett för den den låter mer som en traktor när man startar den nu för tiden kan vara en dåligt Trigger på den vet inte eller dålig compression men jag tror det är compression för den har lite scratches på cylinder väggarna inte major skador men det är lite repor.

Men så checka denna videon på youtube om Engine Restore Lubricant och denna killen får grymma result Länk här https://www.youtube.com/watch?v=VXIu3oo8z4c han testar på en traktor som har dåligt psi men det får mycket bra psi igen även efter 100h av körning så blir det bara bättre med tiden anyway jag undrar om detta funkar till båt motor, jag vet inte om båt motor funkar till detta skulle jätte gärna få veta innan jag beställer och testar detta jag ska ta motorn till mekanikern någon gång men vill testa innan ska man göra om hela cylinder väggarna så kan man lika bra testa något sånt här innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 
Det är ett smörjoljeadditiv. 
Vart hade du tänkt hälla det i din tvåtaktsmotor? 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev coppertail:

Hej! 
Det är ett smörjoljeadditiv. 
Vart hade du tänkt hälla det i din tvåtaktsmotor? 
 

Min motor har en oljetank i motorn som mixar auto med bensinen så tänkte hälla det i olje tanken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle jag undvika om jag vore du, men det är klart om du är ute efter att totalhaverera motorn, so go for it. Tala om för oss hur det går.

 

Det där är alltså ett medel som blandas i smörjoljan och avses för fyrtaktsmotorer, se vad Coppertail skrev. Inte att blandas med bensin. Det är en jäkla skillnad att blanda med motorolja mot att blanda i tvåtaktsoljan, vilket då troligtvis inte har någon positiv effekt snarare negativ.

 

Sedan när du resonerar om att ge dig på cylinderväggarna, misstänker att du menar borra cylindrarna till en överdimension. Tvivlar på att den möjligheten finns på Mercury då dessa brukar ha helgjutna powerhead-topp.

 

Skulle nog ta ett komp.prov först istället för att anta massa saker i förväg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Det skulle jag undvika om jag vore du, men det är klart om du är ute efter att totalhaverera motorn, so go for it. Tala om för oss hur det går.

 

Det där är alltså ett medel som blandas i smörjoljan och avses för fyrtaktsmotorer, se vad Coppertail skrev. Inte att blandas med bensin. Det är en jäkla skillnad att blanda med motorolja mot att blanda i tvåtaktsoljan, vilket då troligtvis inte har någon positiv effekt snarare negativ.

 

Sedan när du resonerar om att ge dig på cylinderväggarna, misstänker att du menar borra cylindrarna till en överdimension. Tvivlar på att den möjligheten finns på Mercury då dessa brukar ha helgjutna powerhead-topp.

 

Skulle nog ta ett komp.prov först istället för att anta massa saker i förväg

Enligt han på youtube så gjorde den ingen skada på motorn eller massa rester, och som du sa ska man in till cylinderna och byta kolvarna och slipa bort alla repor så måste hela motorn delas väldigt mycket jobb för att komma till kolvarna vet inte ens om det är värt pengarna tror jobbet kommer kosta lika mycket som hela motorn om inte mer tror jag haha men men jag ska inte sälja så det är lungt i guess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 timmar sedan skrev fivestarHERMES:

Enligt han på youtube så gjorde den ingen skada på motorn eller massa rester, och som du sa ska man in till cylinderna och byta kolvarna och slipa bort alla repor så måste hela motorn delas väldigt mycket jobb för att komma till kolvarna vet inte ens om det är värt pengarna tror jobbet kommer kosta lika mycket som hela motorn om inte mer tror jag haha men men jag ska inte sälja så det är lungt i guess.

Tro inte på allt du ser på nätet, i synnerhet inte på Tuben !  Och särskilt inte inslag som ser mer ut som en professionell "förtäckt" reklamfilm än gjord av en riktig konsument. "Denna killen" är med största sannolikhet skådespelare eller har kopplingar till företaget som säljer produkten. Det är ju uppenbart, eller hur ?

 

Om din utombordare ganska plötsligt har börjat låta som en traktor (=diesel, "hårt"ljud ?) är det nog mer fel än "bara" repor i cylindrarna. Dålig kompression (utan andra fel) gör den dessutom oftast slö och svårstartad och snarare tystare. Och slitagerepor kommer inte plötsligt, men det kan däremot t ex en brusten kolvring göra.

 

Att ta ett kompressionsprov - om du nu tror på det - är enkelt, och mätaren kostar inte mycket om du inte redan har. Men bara på din korta beskrivning tror jag mer på ett större fel, alternativt möjligen att tändningen hamnat helt fel. Men även det är enkelt att testa.

 

Och inget av ovanstående problem löser du med en magisk tillsats i bränslet ! Så enkelt är inte livet. Istället kanske som redan nämnts motorn totalhavererar, antingen av tillsatsen eller att du fortsätter köra utan att ta reda på vad orsaken till missljudet egentligen är.

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dylika produkter har dykt upp då och då under min levnad bland maskiner, allt från snakeoil till mera namnkunniga produkter, största positiva effekten har dom haft i försäljarens plånbok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev IngemarE:

Tro inte på allt du ser på nätet, i synnerhet inte på Tuben !  Och särskilt inte inslag som ser mer ut som en professionell "förtäckt" reklamfilm än gjord av en riktig konsument. "Denna killen" är med största sannolikhet skådespelare eller har kopplingar till företaget som säljer produkten. Det är ju uppenbart, eller hur ?

 

Om din utombordare ganska plötsligt har börjat låta som en traktor (=diesel, "hårt"ljud ?) är det nog mer fel än "bara" repor i cylindrarna. Dålig kompression (utan andra fel) gör den dessutom oftast slö och svårstartad och snarare tystare. Och slitagerepor kommer inte plötsligt, men det kan däremot t ex en brusten kolvring göra.

 

Att ta ett kompressionsprov - om du nu tror på det - är enkelt, och mätaren kostar inte mycket om du inte redan har. Men bara på din korta beskrivning tror jag mer på ett större fel, alternativt möjligen att tändningen hamnat helt fel. Men även det är enkelt att testa.

 

Och inget av ovanstående problem löser du med en magisk tillsats i bränslet ! Så enkelt är inte livet. Istället kanske som redan nämnts motorn totalhavererar, antingen av tillsatsen eller att du fortsätter köra utan att ta reda på vad orsaken till missljudet egentligen är.

 

Saken är det att motorn är i bra skick förutom att kolvarna har lite repor vilket brukar vara att den kommer har low compression, jag har inte testat för jag har ingen compressor testare, men jag ska fixa en sådan och ta ett prov.

 

Och motorn har varigt svår att starta sedan jag köpte den för att den killen som hade den innan brydde sig inte om den längre så fick den biligt den stog i hans trädgård i typ 3-4 år utan att starta vilket inte är bra, men efter jag köpte gick jag igenom motor kollade på nästa allt fick till slut igång den och den gick najs startade inte alltid på first try men typ 3-4 gånger sedan var den running 2 stroke är inte lika lätta att starta kalla men tror det ändå är något som är fel som gör det.

 

Jag har dock inte kört den mycket bara varigt ute 4 gånger med den sedan jag köpt den för jag renovera hela båten först eller jag fick igång motorn först sedan fixa jag båten trodde dock inte att den skulle börja låta så här vilket är skumt för att den gick så bra förra sommaren, här är en video på en kille som har typ samma problem hur den låter 

min motor går samma typ detta är inte samma model men min går samma helt ojämt skakar helt mycket låter som den inte går smooth vet dock inte om trigger byte på min kommer vara problemet men man kan inte just inte veta fören man testar, det är ju bäst att lämna in hos pros som kan om 2takt motorer men det kommer ju till ett pris jag känner jag kan göra alla saker själv så länge det inte är kolv byte för det är ett stort jobb och jag har ingen erförenhet om motorer har bara kollat videos vilket har lärt mig mycket dock.

Redigerad av fivestarHERMES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev fivestarHERMES:

Saken är det att motorn är i bra skick förutom att kolvarna har lite repor vilket brukar vara att den kommer har low compression, jag har inte testat för jag har ingen compressor testare, men jag ska fixa en sådan och ta ett prov.

Nu förstår jag inte riktigt - i första inlägget är det cylinderväggarna som har repor, nu är det kolvarna som är repiga ?

Hur har du sett att kolvarna är repiga ?  Det du kan se av kolvarna genom tändstiftshålen är ju översidan, och om de är repiga eller inte där påverkar inte kompressionen. Ev. kan du se dem från sidan om du tar bort insug/utblås och tittar in, men det är ju kolvringarna som tätar. Inte kolven.

 

Du skriver att motorn är i bra skick eftersom du gått igenom den och "kollat på nästan allt". Hur kan du vara så säker på att den egentligen är i bra skick (förutom att den just nu går som en påse nötter) ?  Bara för att förstå och för att vi lägger olika innebörd i saker - vad gjorde du för renovering av motorn ?

 

Om den går som den i videon och har börjat göra det plötsligt (den gick ju bra 2019 skrev du) så skulle jag - i väntan på kompressionsmätning - tro att det antingen är bränslefel eller tändningsfel. Har du sett att du har gnista på stiften, och/eller bytt tändstift ?  Är det någon cylinder du kan rycka tändkabeln på utan att gången ändras ?  Då kan du i alla fall veta vilken cylinder det är som inte är med.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Nu förstår jag inte riktigt - i första inlägget är det cylinderväggarna som har repor, nu är det kolvarna som är repiga ?

Hur har du sett att kolvarna är repiga ?  Det du kan se av kolvarna genom tändstiftshålen är ju översidan, och om de är repiga eller inte där påverkar inte kompressionen. Ev. kan du se dem från sidan om du tar bort insug/utblås och tittar in, men det är ju kolvringarna som tätar. Inte kolven.

 

Du skriver att motorn är i bra skick eftersom du gått igenom den och "kollat på nästan allt". Hur kan du vara så säker på att den egentligen är i bra skick (förutom att den just nu går som en påse nötter) ?  Bara för att förstå och för att vi lägger olika innebörd i saker - vad gjorde du för renovering av motorn ?

 

Om den går som den i videon och har börjat göra det plötsligt (den gick ju bra 2019 skrev du) så skulle jag - i väntan på kompressionsmätning - tro att det antingen är bränslefel eller tändningsfel. Har du sett att du har gnista på stiften, och/eller bytt tändstift ?  Är det någon cylinder du kan rycka tändkabeln på utan att gången ändras ?  Då kan du i alla fall veta vilken cylinder det är som inte är med.

Jag har tagit av exhaust plates och checkat från sidan på kolvarna men man kan inte se mycket från sidan i heller imej det är små hål men kolvarna hade mycket repor, men som du sa så är det om ringarna är dåliga eller inte.

 

Och jag har testar dragit ut tändkablarna och checkat men det gjorde jag när den gick bra och då funkade alla cylindrar har inte riktig vågat ha igång den mycket nu när den går så kasst vet inte om jag sabbar mer eller ej av att ha igång den innan man vet vad som är fel, och när jag sa att jag checkat allt menar så handlar det mer om bränslefilter är nytt och öppnade upp bränsle pump och allt det var i super bra skick förgasarna ser bra ut kan dock inte svara på om reedvalves är bra eller dåliga för då måste man ta bort förgasarna, och ska man göra det jobbet så är det lika bra att köpa förgasar kit och gå igenom dom samtidigt bränsle fel tror jag inte det kan vara för den har aldrig haft problem att vara igång länge jag kan starta den nu med och ha den running så bensin får motorn till sig dåligt tänning eller trigger kanske reedvalves eller fel på förgasarna att dom gör too rich mix eller något finns så många saker svin svårt att veta vad, och bara för att vara på säkra sidan så har jag tömt tanken på all bensin och bensin seperatorn ska jag köpa ny av så kan jag for sure veta att bensinen är clean hade bara 6 liter kvar i tanken och den såg fresh ut och lukta ny använder 98-oktan bensin inget vatten i den men efter jag fixat nytt bensin seperator filter 10 micron så kan jag filma motorn hur den går och starta om den ens startar who knows, kan nog inte fixa filtret untill monday dock.

 

Tack för hjälpen änså länge

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev fivestarHERMES:

Jag har tagit av exhaust plates och checkat från sidan på kolvarna men man kan inte se mycket från sidan i heller imej det är små hål men kolvarna hade mycket repor, men som du sa så är det om ringarna är dåliga eller inte.

 

Och jag har testar dragit ut tändkablarna och checkat men det gjorde jag när den gick bra och då funkade alla cylindrar har inte riktig vågat ha igång den mycket nu när den går så kasst vet inte om jag sabbar mer eller ej av att ha igång den innan man vet vad som är fel, och när jag sa att jag checkat allt menar så handlar det mer om bränslefilter är nytt och öppnade upp bränsle pump och allt det var i super bra skick förgasarna ser bra ut kan dock inte svara på om reedvalves är bra eller dåliga för då måste man ta bort förgasarna, och ska man göra det jobbet så är det lika bra att köpa förgasar kit och gå igenom dom samtidigt bränsle fel tror jag inte det kan vara för den har aldrig haft problem att vara igång länge jag kan starta den nu med och ha den running så bensin får motorn till sig dåligt tänning eller trigger kanske reedvalves eller fel på förgasarna att dom gör too rich mix eller något finns så många saker svin svårt att veta vad, och bara för att vara på säkra sidan så har jag tömt tanken på all bensin och bensin seperatorn ska jag köpa ny av så kan jag for sure veta att bensinen är clean hade bara 6 liter kvar i tanken och den såg fresh ut och lukta ny använder 98-oktan bensin inget vatten i den men efter jag fixat nytt bensin seperator filter 10 micron så kan jag filma motorn hur den går och starta om den ens startar who knows, kan nog inte fixa filtret untill monday dock.

 

Tack för hjälpen änså länge

 

Att du dragit tändkablarna när den gick bra är irrelevant - det är ju NU det kan vara intressant.

Du är i ena delen av svaret rädd att ens starta den för att göra om testet, sedan tänker du starta för att filma hur den går.

 

Jag tycker du skall sluta spekulera i olika saker och framförallt sluta leta "quick fix" på nätet. Enda lösningen är att börja felsöka systematiskt, att börja byta saker inom ramen av det man förstår kan bara bli onödigt dyrt.

 

Att en motor inte går på alla cylindrar (som det nu verkar vara i ditt fall) efter en vinterförvaring är inget ovanligt. Och då den går på några så kommer det ju bränsle till motorn i alla fall, dvs första åtgärden är då inte att rengöra tanken och börja byta alla filter - igen.

Första steget är att rycka tändkablarna en i taget för att se vilken cylinder som är orsaken. Oftast är det just en, men ibland kan det vara allmän misständning. DÅ kan man möjligen misstänka något som är gemensamt för dem alla - bränslet.

 

När du vet vilken cylinder det är kan du börja med att byta tändstift med någon annan cylinder. Sedan kika närmare på den förgasaren. I alla fall öppna och blåsa rent, då det kan bli avlagringar (vit gegga/pulver) om det står länge, t ex i flottörhus o.s.v. Har du ingen kompressor kan man köpa tryckluft för renblåsning på burk (Biltema t ex). Om du är försiktig och inte skadar packningen så behöver du inget "renoveringskit" för detta - du skall ju rengöra, inte byta ut.

 

Nu vet jag inte om detta hjälper dig, men det som i alla fall INTE kommer hjälpa dig är panik och planlöst utbyte av olika saker. Och inte minst att först bestämma orsak och sedan försöka hitta saker som bekräftar det. Det KAN fortfarande vara kompressionsfel och något allvarligt, men ännu troligare något annat.

 

Har du ingen lite mer motorkunnig i din närhet, i hamnen t ex ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan testa dessa saker när jag har bensinfiltret så kan jag testa kompression och ta ut tändkablarna.

 

Om det nu är låt säja en cylinder som inte går vad ska man göra för att fixa det så att den kan funka igen.?

 

Sedan orsaken till varför jag inte bara kör in till mekanikern är för att på mitt 80 släp sitter det en hängbar ram stång som har backljus på sig och reg nummer vilket är avtagbar när man ska ta ner båten i havet, var ute med båten en dag i drygt 45 min kom tillbaka och så hade någon stulit hela saken så har ingen reg eller ljus kvar, så jag måste fixa nytt av det men det sälj inte exakt sånna längre så jag snacka med en kille på Jf marine som skulle bygga en ny ram till släpet.

Redigerad av fivestarHERMES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev fivestarHERMES:

Om det nu är låt säja en cylinder som inte går vad ska man göra för att fixa det så att den kan funka igen.?

 

Sedan orsaken till varför jag inte bara kör in till mekanikern är för att på mitt 80 släp sitter det en hängbar ram stång som har backljus på sig och reg nummer vilket är avtagbar när man ska ta ner båten i havet, var ute med båten en dag i drygt 45 min kom tillbaka och så hade någon stulit hela saken så har ingen reg eller ljus kvar, så jag måste fixa nytt av det men det sälj inte exakt sånna längre så jag snacka med en kille på Jf marine som skulle bygga en ny ram till släpet.

Du kan provköra motorn på tomgång ett tag i en tunna med vatten på land, behöver inte sjösätta den för det.

 

Börja med att kolla om du verkligen kan spåra felet till en enskild cylinder. Läs sedan tipsen du redan fått ovan. Sedan kan man ta det därifrån, utifrån vad du kommer fram till.

Spekulera inte mer i vad det kan vara, det tjänar ingenting till förrän du gjort de grundläggande testerna och åtgärderna. Tvärtom kan det få dig att återigen köra fast i en viss orsak och sedan gör man (ofta omedvetet) testerna på ett sätt för att få den orsaken bekräftad. Och kommer ingenstans.

 

Det du frågar är ungefär på nivån "min bil har stannat, vad kan det vara för fel ?". Det kan ju ingen svara på utan mer information, i synnerhet inte på ett forum.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo det förstår jag att det inte går att veta igenom text utan att få höra och se vad som händer men jag updaterar så snarast hur det går jag har inte någon manual på motorn, och jag är inte 100% men ska psi ligga runt 120 på en sådan motor? och sedan 10% skillnad är OK eller?

Redigerad av fivestarHERMES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...