Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Alarik

DC för övernattning med begränsad budget?

Rekommendera Poster

Första frågan från mig och gissningsvis en som ni fått tusen gånger men jag hittar inte svaret när jag söker. 
Familjen (Två vuxna och ett barn) har en önskan om en badbåt där de kan övernatta om behovet skulle uppstå. 

Vad jag vill ha är en utombordare, bra gång och skapligt skick. 
Så långt allt väl men jag har bara en budget på 250’ och jag kan inte sträcka mig längre än så. 
 

Jag har kikat på:

Flipper 630DC

Ryds 620DC

Uttern D55

 

Mina frågor blir då tre. 
1. är det ens rimligt att hitta en båt i bra skick med ovan krav för given budget om man varken kan eller vill lägga tid på att mecka?

 

2. Vilka är de fallgroparna (utöver motorns skick)?

 

3. Finns det någon modell som jag missar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Visst är det rimligt, dock med fyra pers så får nog någon vara beredd att sova under kapellet.

 

2. Akterspegelns skick, misshandlad båt som putsats upp.

 

3. Askeladden, Yamarin, Wellcraft 222 Elite XL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ett dumt svar i dina öron/ögon.

Men ni får en rätt skaplig segelbåt för 250 000 kr, där ingen behöver sova ute under kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

1. Visst är det rimligt, dock med fyra pers så får nog någon vara beredd att sova under kapellet.

 

2. Akterspegelns skick, misshandlad båt som putsats upp.

 

3. Askeladden, Yamarin, Wellcraft 222 Elite XL

Vi är bara tre tack & lov. 
Ska kika på de olika båtarna. Yamarin har legat så vansinnigt högt i pris när jag tittat tidigare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev toaen:

Kanske ett dumt svar i dina öron/ögon.

Men ni får en rätt skaplig segelbåt för 250 000 kr, där ingen behöver sova ute under kapellet.

 

Absolut inte något dumt svar men mina seglarkunskaper är på tok för dåliga helt enkelt. 
 

 

2 minuter sedan skrev Lasse-L:

http://lasselundell.se/jofa.html

Åkte i forntiden på semester i Jofan med 3 barn och tvenne vuxna

Tack vare bredden kunde vi ligga tvärskepps.

jofa 555.jpg


Jag tror att vi primärt söker något som inte är en HT även om jag är medveten om att det blir på bekostnad av viss bekvämlighet. 
Men stort tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Alarik:

Första frågan från mig och gissningsvis en som ni fått tusen gånger men jag hittar inte svaret när jag söker. 
Familjen (Två vuxna och ett barn) har en önskan om en badbåt där de kan övernatta om behovet skulle uppstå. 

Vad jag vill ha är en utombordare, bra gång och skapligt skick. 
Så långt allt väl men jag har bara en budget på 250’ och jag kan inte sträcka mig längre än så. 
 

Jag har kikat på:

Flipper 630DC

Ryds 620DC

Uttern D55

 

Mina frågor blir då tre. 
1. är det ens rimligt att hitta en båt i bra skick med ovan krav för given budget om man varken kan eller vill lägga tid på att mecka?

 

2. Vilka är de fallgroparna (utöver motorns skick)?

 

3. Finns det någon modell som jag missar?

Hej

Bella 620 och 621 är fina och rätt prisvärda. Hade en med en Verado 135hk.  Riktigt go att köra. 
D55 kommer du snart tröttna på, den är liten. 
Nackdelen med Bellan och Uttern är att att man får liksom krypa in i fören.


Askeladden 605 med rätt motor rymmer din budget. 

Redigerad av sSvensson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Alarik:

 

Absolut inte något dumt svar men mina seglarkunskaper är på tok för dåliga helt enkelt. 

 

Du får otroligt mycket segelbåt för 250' det finns inget krav att du ska segla. De flesta segelbåtar har motor, och med en kraftig sådan kommer du både fram relativt fort och det blir skonsamt för ekonomin. Efter ett tag kommer någon vilja testa seglen och sen lär ni er efter hand.

 

Segelbåtar från 80-talet för 250' har utrymmen som får husvagnar att skämmas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte en Macgregor 26? En hybrid som kan seglas och som med motor gör mellan 15-20 knop. Finns ingen på blocket just nu men det brukar finnas ungefär 5 stycken. Ett plus med båttypen är att den kan trailas som en husvagn och sjösättas med vanlig bil. Priser från 180.000 ungefär beroende på motor, men minst 50 hk är vanligast. Här en gammal promofilm om båttypen men den är moderniserad. Det finns även en annan av samma typ som heter Orion 720 eller den större 820. Dessa är tillverkade i Polen och Macgregor i USA.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Alarik:

 

Absolut inte något dumt svar men mina seglarkunskaper är på tok för dåliga helt enkelt. 
 

 


Jag tror att vi primärt söker något som inte är en HT även om jag är medveten om att det blir på bekostnad av viss bekvämlighet. 
Men stort tack för tipset!

Det är ju många som tänker som du,  men segelbåtar är ju mycket bättre och säkrare som båt.

Man måste inte segla. Däremot är det ganska lätt att segla. Att vinna "Gottland runt" varje år är däremot väldigt svårt.

Sen har ju en segelbåt en begränsad hastighet.Å andra sidan har den en obegränsad aktionsradie.

Sen beror det ju förståss på vad man skall ha båten till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sSvensson:

Hej

Bella 620 och 621 är fina och rätt prisvärda. Hade en med en Verado 135hk.  Riktigt go att köra. 
D55 kommer du snart tröttna på, den är liten. 
Nackdelen med Bellan och Uttern är att att man får liksom krypa in i fören.


Askeladden 605 med rätt motor rymmer din budget. 


Toppen! Tack snälla för att du tog dig tid att svara. 

 

1 timme sedan skrev Dava:

 

Du får otroligt mycket segelbåt för 250' det finns inget krav att du ska segla. De flesta segelbåtar har motor, och med en kraftig sådan kommer du både fram relativt fort och det blir skonsamt för ekonomin. Efter ett tag kommer någon vilja testa seglen och sen lär ni er efter hand.

 

Segelbåtar från 80-talet för 250' har utrymmen som får husvagnar att skämmas.


Jag tänker så här. 
Behovet som vi har är främst att komma ut på havet och nå öarna kring Göteborg. Det kan jag täcka med hjälp av motorbåt. 
För att köpa segelbåt skulle jag vilja ha ett genuint båtintresse i botten (dumt ordval). 

 

26 minuter sedan skrev toaen:

Det är ju många som tänker som du,  men segelbåtar är ju mycket bättre och säkrare som båt.

Man måste inte segla. Däremot är det ganska lätt att segla. Att vinna "Gottland runt" varje år är däremot väldigt svårt.

Sen har ju en segelbåt en begränsad hastighet.Å andra sidan har den en obegränsad aktionsradie.

Sen beror det ju förståss på vad man skall ha båten till.


Som sagt båten syftar till att ta mig någonstans. Inte nödvändigtvis uppleva resan dit. Jag säger inte att motorbåten enkom är transportmedel för mig utan självklart finns där en upplevelse som jag vill åt också men för mig skulle det behöva starkare för att jag just nu ska överväga segelbåt. 
Men återigen - jättetack för att ni tar er tiden att tipsa. Jag är supertacksam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får bara skriva in DC på motorbåtar på blocket och se vad som dyker upp. Finns hur mkt som helst där det finns en liten ruff i fören. 

 

Ligger två Ryds DC i GBG området för under 200k. 

 

Så länge motor är servade så är det inte så mkt annat som kan gå sönder på en sådan båt. 

 

Men min favorit är denna, inkl trailer.

 

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ryds 20 family 2008 https://www.blocket.se/vi/91749859.htm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev BboatB:

Du får bara skriva in DC på motorbåtar på blocket och se vad som dyker upp. Finns hur mkt som helst där det finns en liten ruff i fören. 

 

Ligger två Ryds DC i GBG området för under 200k. 

 

Så länge motor är servade så är det inte så mkt annat som kan gå sönder på en sådan båt. 

 

Men min favorit är denna, inkl trailer.

 

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ryds 20 family 2008 https://www.blocket.se/vi/91749859.htm

 

 


Yes, den har jag kikat på. Men det blir först till nästa år som jag kommer köpa. Vill säkerställa båtplats och vinterförvaring först samt hinna spara undan en bra buffert för om något skulle braka ihop på inköpet. 
Inser att jag resonerar som en gammalgubbe som väljer att då allt det tråkiga på plats först...

 

Tack för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Alarik:

Men det blir först till nästa år som jag kommer köpa. Vill säkerställa båtplats och vinterförvaring först samt hinna spara undan en bra buffert för om något skulle braka ihop på inköpet. 
Inser att jag resonerar som en gammalgubbe som väljer att då allt det tråkiga på plats först...

 

Tack för all hjälp!

Tycker du resonerar väldigt klokt för att inte vara ”en gammalgubbe”!😉

Risken med en motor(båt) är motorn. Tänk lite som med bilar. Visst finns det tex 20 år gamla bilar som är fina men det utbudet är begränsat. Så att ha en buffert för det oväntade, dvs motorbyte är klokt. 
PS. Passa på att gå en kurs för förarbevis under vintern. Kul, nyttigt och lärorikt även för en som jag som varit hela livet på sjön. 
 

Lite OT. Gick för kanske 15 år sedan en kurs för förarbeviset med en av sönerna. Han gick vidare och är nu sjökapten!

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Lite OT. Gick för kanske 15 år sedan en kurs för förarbeviset med en av sönerna. Han gick vidare och är nu sjökapten!

Gick för femton år sedan en första hjälpen kurs med en av sönerna han är nu kirurg.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

Utan att svara konkret på någon speciell båttyp kan jag kanske ge dig andra råd.

Även om det nu är lättare att skaffa båtplats i göteborgsområdet är det ju vara bra om ordnar det innan båtköpet, både plats på land och i sjön. Kanske är din tillkommande trailerbar?

 

Kolla på Blocket, i sökkategorierna där kan du skriva in olika parametrar angående båttyp, längd, och min/max-pris. Titta litet på olika båtar, och betänk att det första båtköpet du och alla andra gör aldrig blir optimalt. Man skaffar sig erfarenheter och kommer på hur det är att leva med, och bo i båt, så efter det tredje eller fjärde båtköpet man gör har man fått den ultimata och helt kompromisslösa båten.... eller egentligen inte ens då....😉

 

Båtar du tänkt dig har en hel del kapellduk, kapellet är värt att ”syna i sömmarna” och inte bara där. Kapell är dyrt att sy upp. Läckande och fladdrande kapell med tröga dragkedjor och ogenomskinliga fönster kan förstöra en hel båtsäsong.

 

Nu under den här förbaskade coronakrisen är det många som vill köpa båt, det är säljarens marknad, du vet det där med pris och efterfrågan. Nu mitt i sommaren är det inte heller under vanliga förhållanden den bästa tiden att göra ett båtfynd.

 

Om du finner en båt till ett ”vrakpris” är det just det, ett vrak, måhända kosmetiskt uppiffat, men glansen brukar falna snabbt. Bra att ta med någon båtkunnig kompis eller så när de tilltänkta objekten skall synas. Det finns även besiktningsmän att anlita.

 

Jo, visst 17, några båtar jag tyckte ser trevliga ut är båda uttrar. Uttern 6000 och Uttern 7000. Visseligen  gamla nu, men om man har tur kan motorn vara av betydligt senare årgång. 
Välskötta plastbåtar kan bli väldigt gamla, ja just välskötta exemplar. Dom överlever väldigt ofta sina motorers livslängd, så en del båtar kan ju vara inne på sin tredje motor, och om båten är bra, priset är rimligt kan det ju vara läge att slå till.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi har en Ryds 695 Family. En suverän båt som är tillräckligt liten (under 7 m) och lätt (ca 1500 kg) för att kunna sätta i och ta upp själv vid en båtramp och kunna traila bakom en vanlig bil. Båten har t.o.m. en liten toalett med dörr och inte som så många andra båtar en portapotti under en av sovplatserna. Vi låg tre vuxna i denna senast vi var ute och då låg en av oss under kapellet.

 

Tittar du på en sådan här båt så tänk på att det minst ska sitta en 140 Hk snurra på (max är 150 hk). Det är väldigt vanligt att orginalmotorn (Evinrude Ficht 150 hk) är utbytt till en Suzuki DF140.

Redigerad av Squidward

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året var det ingen väntetid på båtplatsen i björlanda sades det. Hur det är i år vet jag inte. Men kolla med grefab.  Många äro vi som började våran bryggplatskarriär i björlanda för att sedan stå i internkö för att hamna där vi vill.

Jag hade en D55 för längesedan. Vanlig och trevlig båt, rätt välbyggd. Bra utflyktsbåt men lite besvärlig att bo i då den är liten, ändå sov vi många nätter i den. Men vi var bara två. Kan vara bra förstabåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den verkade vettig i design och upplägg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ännu en gång för alla svar. 
Står i kö för både båtplats och vinterförvaring nu och hunnit beta av förarintyget sedan jag sist skrev. 
Passade även på att anmäla mig till kustskepparutbildning nu till hösten. 
 

Följer slavisk blocket för att lära mig mer om prisbilden men har förstått att Corona gjort den förhållandevis skev där andrahandspriserna nu skjutit i höjden så det är onekligen klurigt att få bra grepp om vårens båtinköp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...