Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Tresfjord26a

Hjälp med att koppla Biltema skiljerelä

Rekommendera Poster

Jag vet att det finns massa trådar gällande detta som jag har läst men eftersom jag verkar vara en idiot (och nybörjare) så får jag det inte att fungera (tror jag).

 

Vart kopplar jag den svarta sladden som sitter fast på relät (minus) är det till minus start batteriet eller är jag ute och cyklar? 
 

Har jag glömt att koppla något något när jag har kopplat relät till plus på start, plus på förbrukning och sen den svarta tarmen? 
 

har jag tagit för tjocka kablar? Jag köpte färdiga 16 kablar och batterierna står bredvid varandra. 
 

Hur vet jag om det fungerar? Det var någon som skrev något om någon lampa men kunde inte se någon. Kan ju bero på att vi har kopplat allt fel :)

 

Jag har bara erfarenhet av segelbåt så har aldrig behövt oroa mig för detta innan. Så ni får ursäkta nybörjarfrågorna men håller på att bli galen över att saker inte fungerar som jag vill! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Det verkar som du gjort rätt.

"Tarmen" ska gå till minus på startbatteriet.

16 mm2 kablar är vettigt.

 

Enda möjligheten att göra fel är att koppla pluskablarna till fel batterier.

 

Screenshot_20200710-024736_Drive.jpg.91dd8aef4fb3f6a558c84dc809289473.jpg

 

 

25-219_man.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Tresfjord26a:

 

Hur vet jag om det fungerar? Det var någon som skrev något om någon lampa men kunde inte se någon. Kan ju bero på att vi har kopplat allt fel :)

Hej

Tillägg, den röda lampan tänds när generatorn laddar och det överstiger 13.3 v och släcks vid 12.8 v.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Välkommen till MG!

 

Det verkar som du gjort rätt.

"Tarmen" ska gå till minus på startbatteriet.

16 mm2 kablar är vettigt.

 

Enda möjligheten att göra fel är att koppla pluskablarna till fel batterier.

 

Screenshot_20200710-024736_Drive.jpg.91dd8aef4fb3f6a558c84dc809289473.jpg

 

 

25-219_man.pdf 54 kB · 2 downloads

Tack så mycket! :) 
 

Skönt att höra att jag har gjort rätt! Det skall vara rätt kopplat. Nu börjar jag istället undra om generatorn är för svag eller varför den röda lampan inte lyser. Den skall vara på 35a, inte direkt jättestarkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Submin:

Hej

Tillägg, den röda lampan tänds när generatorn laddar och det överstiger 13.3 v och släcks vid 12.8 v.

Tack! Då skall jag hålla koll efter den röda lampan! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Tresfjord26a:

Tack så mycket! :) 
 

Skönt att höra att jag har gjort rätt! Det skall vara rätt kopplat. Nu börjar jag istället undra om generatorn är för svag eller varför den röda lampan inte lyser. Den skall vara på 35a, inte direkt jättestarkt. 

35 A är fullt tillräckligt (om den fungerar).

 

Mät spänningen på batteriernas poler

  1. Med avstängd motor.
  2. Med motorn på högre än tomgångsvarv.

I alternativ 1 får du troligen olika spänning på start och förbrukning och mellan 12,5 V och 12,7 V beroende på batteriernas status.

 

I alternativ 2 bör du få runt 14 V på båda batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack skall testa att göra detta nu i veckan! Jag har även en ctek. Skulle man kunna använda den för att testa om relät fungerar eller ger det inte tillräckligt med V? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Tresfjord26a:

Tack skall testa att göra detta nu i veckan! Jag har även en ctek. Skulle man kunna använda den för att testa om relät fungerar eller ger det inte tillräckligt med V? 

Skall funka, koppla in den på startbatteriet. När den går upp i laddningsspänning, >13.3V,  skall relät slå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du att sätta någon säkring på kablen mellan skiljerelät och startbatteriet/förbrukningsbatteriet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Skall funka, koppla in den på startbatteriet. När den går upp i laddningsspänning, >13.3V,  skall relät slå till.

Tack än en gång! Ungefär hur lång tid brukar det ta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nickarn:

Kommer du att sätta någon säkring på kablen mellan skiljerelät och startbatteriet/förbrukningsbatteriet?

 

 

Jag har inte kommit så långt i tankarna eftersom det inte verkar fungera. Bör jag det? Alla tips mottages tacksamt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Tresfjord26a:

Tack än en gång! Ungefär hur lång tid brukar det ta? 

Det beror på laddaren samt hur tomt startbatteriet är. Dvs - hur långt är ett snöre..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Det beror på laddaren samt hur tomt startbatteriet är. Dvs - hur långt är ett snöre..?

Nja, CTEK'en börjar med att "fladdra" upp till 15.8V. Så då lär relät hänga på.

image.thumb.png.64e25f46c274a0cfcc158402217b3533.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Tresfjord26a:

Jag har inte kommit så långt i tankarna eftersom det inte verkar fungera. Bör jag det? Alla tips mottages tacksamt! 

Jag har heller inte kommit så långt än. Därav frågan :) Någon här i tråden kanske kan svara på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Nickarn:

Kommer du att sätta någon säkring på kablen mellan skiljerelät och startbatteriet/förbrukningsbatteriet?

 

 

 

11 timmar sedan skrev Tresfjord26a:

Jag har inte kommit så långt i tankarna eftersom det inte verkar fungera. Bör jag det? Alla tips mottages tacksamt! 

 

4 timmar sedan skrev Nickarn:

Jag har heller inte kommit så långt än. Därav frågan :) Någon här i tråden kanske kan svara på det.

Jag har ingen säkring mellan skiljerelät och något av batterierna. Anser att det inte behövs. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag har ingen säkring mellan skiljerelät och något av batterierna.

Inte på min båt heller från fabrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Kane:

Nja, CTEK'en börjar med att "fladdra" upp till 15.8V. Så då lär relät hänga på.

image.thumb.png.64e25f46c274a0cfcc158402217b3533.png

Okej då förstår jag att det ser lite olika ut. Men pratar vi 10 sek eller 30 min? Märker jag rätt snabbt om skiljerelät fungerar eller väntar jag länge och sen går jag och tittar efter ett tag? Tänker hur snabbt jag kan ägna mig åt felsökning :) 

 

Det verkade inte fungera med cteken heller och sitter och tillverkar nya kablar nu för att se om de är något fel med dom. Annars börjar jag få slut på idéer och funderar på om jag har fått ett måndagsexemplar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du mäter med multimeter över batteripolerna när laddningen är i gång kan du kontrollera om CTEK'n fungerar som det är tänkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Tresfjord26a:

Okej då förstår jag att det ser lite olika ut. Men pratar vi 10 sek eller 30 min? Märker jag rätt snabbt om skiljerelät fungerar eller väntar jag länge och sen går jag och tittar efter ett tag? Tänker hur snabbt jag kan ägna mig åt felsökning :) 

 

Det verkade inte fungera med cteken heller och sitter och tillverkar nya kablar nu för att se om de är något fel med dom. Annars börjar jag få slut på idéer och funderar på om jag har fått ett måndagsexemplar. 

 

23 timmar sedan skrev Peter_K:

Det beror på laddaren samt hur tomt startbatteriet är. Dvs - hur långt är ett snöre..?

Om startbatteriet är laddat och fräscht ska skiljereläet koppla ihop batterierna direkt.

 

Om startbatteriet är oladdat och/eller i sämre skick eller laddaren inte är så kraftig måste laddaren vara på ett tag (ungefär så långt som ett snöre) innan batterierna kopplas ihop. Batteriet måste nå 13, 3 V (tror jag det är) innan reläet kopplar ihop batterierna.

 

Mät spänningen mellan plus och minus på startbatteriet så att du vet vilken spänning du har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det! Kopplade om allt på samma sätt och drog åt allt extra mycket och lämnade cteken i några timmar. Nu vet jag i alla fall att det fungerar med cteken och imorgon skall jag testa med generatorn! 
 

tack för all hjälp! 
 

 

Ps hoppas att inte behöva starta tråden: Varför alstrar inte min generator tillräckligt med V? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Tresfjord26a:

Ps hoppas att inte behöva starta tråden: Varför alstrar inte min generator tillräckligt med V? 

Ingen anledning att starta en sån tråd. Generatorn alstrar ström (A) inte spänning (V) 😷

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...