Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
wahlis

Koppla förbi automatik på tryckvattenpump

Rekommendera Poster

Hej, 

Har en gammal tryckvattenpump där automatik gått sönder, ser ut som den blivit överbelastad då plasten smält runt kontakten. Jag testade att ansluta pumpen utan atomatiken och då gick den. Min fråga är om man kan använda den på detta sätt och ha en manuell brytare? Min tanke var att kunna använda den till saltvattenskjölning av disk med mera.

 

Hur långt ifrån genomföringen i skrovet kan en pump sitta, tänker om den placeras ett par meter ifrån riskerar det att bli problem eller är det bara ett bekymmer tills man fyllt systemet med vatten?

 

Mvh

Andreas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som tillfällig nödlösning kan du ju koppla förbi tryckvakten. Men låt inte pumpen går med mottryck, alltså med stängda kranar.

 

Dessa pumpar är oftast membranpumpar och är självsugande, sådana tål att köras torra.

Så ett par eter mellan inlopp och pump borde inte utgöra något hinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är tryckströmbrytaren som ”bränt”. Dessa brukar gå att köpa lösa så man kan byta den trasiga. 
Sen blir jag lite konfunderad när du skriver att ”plasten smält runt kontakten”. Är det runt elkopplingen det har smält saknar du förmodligen en korrekt säkring. Kan ju vara så att plasten smält runt tryckströmbrytaren och det hände faktiskt nästan för mig. Tryckströmbrytaren blev varm (och drog 2,5 A) när pumpen uppnått sitt vilotryck. Fick en ny på garantin. Annars begriper jag inte vad du menar. 
I övrigt går det säkert att köra pumpen med till- och frånslag av strömmen. 
Jag har nog nästan ett par meter slang från vattenintaget till toapumpen och det fungerar, men testa. Det går ju att sätta en pentrypump nära intaget och ha en längre slang till kranen (utkastaren).

En vattenpump tar ganska lång tid på sig att ”pumpa undan” luft. En del tål inte att köras torra. 
Dvs placera pumpen nära vattenintaget!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett par år sedan pajade tryckrelät i min Jabscopump (min smälte inte, den la bara av). Jag kopplade samman kablarna till givaren och körde pumpen med strömbrytaren till jag fått tag i o monterat ett nytt relä. Men det måste finnas någon öppen kran när brytaren slås till så att inte vattenslangarna sprängs.

 

När du köper nytt tryckrelä så måste du vara noga med att beställa ett relä med rätt tryck. Det sitter förvisso en justerskruv (lackförseglad) på relät men det krävs tryckmätare för att ställa in rätt.

 

Det är rätt många ampere som bryts i tryckgivaren så det gnistrar nog en hel del inne i plasthöljet som förorsakar deras tidiga haveri. Numera har jag kopplat ett relä som den stora strömmen till pumpbotorn passerar igenom och tryckgivaren ger bara en slutning/brytning till relät och den strömmen är avsevärt mindre. Ett relä i sockel är mycket enklare o billigare att byta än pumpens tryckgivare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer nog låta bli att montera den då jag sett att det finns rätt många som verkar vara missnöjda med den modellen. Jag satsar nog på en ny istället. 

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev wahlis:

Kommer nog låta bli att montera den då jag sett att det finns rätt många som verkar vara missnöjda med den modellen. Jag satsar nog på en ny istället. 

 

/Wahlis

Vilken pump är det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev wahlis:

Det är en Propump fl-35.

Välj istället en Wahle, Jabsco-Par eller Johnson om nu alla dessa tre fortfarande tillverkar pentrypumpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev wahlis:

Det är en Propump fl-35.

Den är väldigt lik den jag hade som blev varm 

 

2020-07-09 vid 20:52 skrev ChristerN:

tryckströmbrytaren och det hände faktiskt nästan för mig. Tryckströmbrytaren blev varm (och drog 2,5 A) när pumpen uppnått sitt vilotryck.

Köpte en Johnson istället som funkar utan problem än så länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Faktum är att jag i förra båten fick byta ut pentrypumpen då jag hade glömt att dränera och/eller ta ut den på vintern så den frös sönder, det var någon ”no-namn” så jag köpte en pentrypump på Jula, och den var faktiskt bra, höll i flera år, och funkade fortfarande när jag sålde båten fem-sex år senare.

 

Men för att undvika framtida trubbel och irritation bör man nog satsa på kvalitet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...