Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JohanSpector

Penta MD2 B, frostpluggar ??

Rekommendera Poster

Hej

Köpte en Fjord 23 med en Volvo Penta MD2 B häromdagen. La ner henne i dag och motorn startade direkt men stannade efter några minuter, efter luftning startade den igen. Samtidigt såg jag att det hade sprutat vatten kring motorn vilket jag snart såg kom ur 2 st 13 mm i diameter stora hål belägna i blocket strax under avgaslimpan. Vi fixade stopp på det med två gummislangar som i sin tur proppades med varsin bult, funktionellt men en tillfällig lösning. 

 

Nu till mina frågor:

Vad är det för hål och skall det sitta frostpluggar där? 

Vad för smarta lösningar kan jag proppa dem med?

Skall man vara försiktig med att stoppa in något långt in pga risk att stoppa upp ett flöde av kylvattnet som skall finnas där ?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få

mvh Johan

 

InkedMD2 B Frostpluggar liten.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg på en skiss av motorn nu att det suttit avtappningskranar där. Skall man försöka få dit nya eller skall man proppa igen på bästa sätt. Kanske skulle gå om man finner expanderande frostplugg i gummi likt dessa https://dalhems.com/sv/p/e0c68261a8cc4a90beffaa0600c16d2e/frostplugg-gummi-19-222mm men i rätt storlek då förstås. Någon som har tips på vart man kan få tag i sådana eller något annat som funkar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte sätta in avtappningskranar? Du vill väl ändå tömma motorn inför vintern. Eller det kanske finns expanderande dyvikor men dom kanske inte tål värmen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sätt dit kranarna !  De sitter där av en anledning, nämligen att det är viktigt att tömma cylinderkanalerna på vatten så de inte frostsprängs på vintern. Kanske de kärvat för tidigare ägare och de tömt genom att helt sonika skruva ur dem ?  Och sedan glömt skicka med dem.

 

Finns dock nya till hyfsat human peng, ingen större skillnad mot frostpluggarna du länkade till:

https://www.marinexpress.se/lista.php?kid=838-872

 

Edit: Skulle gissa att även de billigare till t ex B18 passar, då jag tror samtliga har 1/8" konisk gänga. Tror skillnaden är mer kosmetisk. Men det är vad jag tror, inte "vet"....

 

Edit2: Du skriver 13mm, är det inte c:a 10mm ?  Om det är 13mm tyder det på 1/4"-gänga, och det är det inte på MD2B:s avtappningskranar. Någon som "modifierat" och haft något annat i hålen, tro ?  Finns det gängor eller har någon borrat upp hålen ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det vore väl det klart bästa. Men jag funderar över varför de inte redan sitter där, har ngn bytt dem pga att gängerna tagit stryk med läckage som följd? Kunde nämligen inte se eller känna några gängor, men de kanske börjar en bit in. 

 

Om jag finner några lämpliga gummipuggar som tätar kan jag ju bara ta bort dem och låta dränera ut vid upptagningen i höst. 

 

Hydroscand har ngt de kallar service plugg som kanske kunde fungera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp såg den där sidan med avtappningskranar och jag håller med er, det borde dit nya kranar. Men det var det där med att jag inte såg eller kände några gängor. Skall kika lite noggrannare nästa nästa vecka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...