Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Oceanis 40 segelbåt med navigations utrustning från 2007 och tänkte byta plotter, Raymarine C80 

vad skulle ni köpa? Gärna en Raymarine 

tänkte behålla autopiloten och vind instrument, tänkte köpa en radar och ev framåt seende ekolod 

 

tipps på alternativ 

 

ola 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om Raymarine Element 12s Quantum, plotter har inte touch men ligger rätt i pris 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt båt i sommar, och på den nya båten fanns det en "halvny" plotter utan pekskärm. Jag insåg redan första turen att det är 2020 och inte 2010 längre. Efter ett antal års användande av pekskärmar på plattor, mobiler och i förra båten så kändes det inte längre rimligt att pilla med knappar - jag försökte inledningsvis otaliga gånger att nyttja touchfunktionen - som inte fanns. Med detta vill jag säga att Du bör fundera en extra gång om Du verkligen vill ha en plotter med endast knappfunktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pekskärm eller inte tvistar många om. Det finns för- och nackdelar med båda.

Handskar och pekskärm funkar tex. inte så bra!

Pekskärm är oftast mera intuitivt.

 

Bäst är nog att testa olika plottrar i en affär för att själv känna vad som känns bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inga pekskärmar, men det pekas ändå mycket på,dem, så de är fulla med feta fingeravtryck och kan då bli svåra att läsa av. Det är barnbarnen som vill kolla på ”sillvideon” och AIS och är pekskärmsskadade, tror att allt går att peka på, men nåväl jag gissar att riktiga pekskärmar får fingeravtryck och liknande precis som Ipaden får?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min nuvarande båt satt det en Garmin 10" pekskärm när jag köpte den och jag tyckte det var skitjobbigt med det när man marschar i 30 knop. Så jag köpte en Garmin fjärr och satte bredvid men jag måste säga att den används knappt. Man vänjer sig med pekskärm snabbt.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Kane så målande beskriver så vänjer man sig fort med pekskärm. Jag har dock en B&G på bara 7 tum men den räcker för mina behov. Men fundera du ett varv till, det finns ju modeller som har både knapp och pek?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ni förordar pekskärm, de kör natuligtvis kampanj på gammal teknik

får fundera lite till då

 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Raymarine har tre olika slags multifunktionsdisplayer (MFD). MFD är samlingsnamnet på skärmar som kan köra flera olika saker som navigation, ekolod, radar etc.

 

Raymarine har Element som är bara knappar, Axiom som är bara touch och Axiom Pro som har mera datakraft och både touch och knappar men som är svindyr. Men under sommaren så har de introducerat en fjärde produktserie, Axiom+, vilket är en Axiom på steroider. Bara touch men med ännu mera datakraft i enheten.

 

Därför så skulle jag hålla ögonen öppna efter introduktionserbjudanden på Axiom+ eller utförsäljningserbjudanden på gamla Axiom under den närmaste tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har pekskärm både i segelbåten och i motorbåten. På plottern i segelbåten har jag även knappar för de vanligaste funktionerna, till exempel zoom. Det saknar jag verkligen i motorbåten. Pekskärmen kräver, förutom torra och handskfria händer, även mer precision. Det är inte lätt att zooma på pekskärmen när båten studsar fram i vågorna.

 

Jag gillar pekskärm, inget snack om saken, men skulle om jag köpte en ny inte köpa en som bara har pekskärm och helt saknar knappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ersatte en E120 Raymarine med en Axiom PRO RVX för att kunna använda alla tidigare instrument bl.a annat mitt ekolod eftersom jag fick byta mitt i förra säsongen. I vintras bytade jag ut ekolods givaren till de nya med dubbla 3-D givare. Denna MFD har både knappar och pekskärm. Helnöjd. SKall nu uppdatera till senaste programvaran LightHouse Dartmouth 3.12.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...