Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Boko57

Injustering av AQ171 i Flipper 700

Rekommendera Poster

Jag har ett problem som jag hoppas att någon av er kan ge mig lite hjälp med.

 

Jag har precis lyft in en AQ171 motor i min Flipper 700. Det var allt annat än lätt.

 

Nu har jag ett problem hur jag ska få motorn i linje mot drevet.

 

Eftersom jag hade en fritt hängande AQ130 motor innan så har jag fått bygga en motorbalk för AQ171. Måtten är tagna från annan Flipper med AQ171 men kan säkert diffa lite.

 

Jag har inga referenspunkter mot båtbotten med andra ord att utgå ifrån. Det enda jag kommit på är att jag skulle kanske kunna med ett skjutmått mäta från skölden in mot motorn där klämringen ska sitta. Om måttet är lika mellan de nedre bultarna och de övre så bör motorn så hyggligt i linje.

 

Vad tror ni? Har ni någon bättre idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter några referensklackar på insidan av skölden. Dreven i VP 200 serien är inte så känsliga med linjeringen.

Googla lite så finns det nog info att hitta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen hemma efter ett lång pass med båten.

 

Jag såg inga referensklackar i skölden. Det ser ut som motorn står ganska rätt. Naturligtvis är den någon cm ner i sköldhålet från att vara centrerad men det är nog inte så konstigt då motorn stöder sig mot skölden och i bakkant mot motorfästena.

 

Jag tror att jag drar fast allt. Om VP 200 serien inte är så känslig för linjering så borde det funka. Jag är mest rätt för att det inte ska vara tätt om det hela inte linjerar tillräckligt bra.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...