Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Klabbemotor

Yamaha 70hk -95 tappar ork oregelbundet?

Rekommendera Poster

Köpte en Yamarin 490 BR i våras med 70hk Yamaha tvåtakt - allt från -95. Efter en veckas prickfri körning över midsommar (körde upp cirka 80 liter macksoppa som jag tankar med jeepdunkar) började motorn pendla i varvtalet? 

Händer oftast vid marschfart då den snabbt går från 4000 till 2000 varv för att sedan återhämta sig när jag gasar lite till. Har kollat bränsletillförsel från tank till motor och rengjort motorns soppafilter. Även bytt membran i soppapumpen och tömt flottörhusen.

Körde senast igår i grov sjö under 20 minuter utan något som helst tecken på fel - därefter tappar motorn plötsligt ork igen, startar alltid utan problem.

Tacksam för tips! //

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara svårt att hitta:

Hur snabbt är snabbt?

Hur låter den, tappar den en eller flera cylindrar temporärt, eller går alla cyl lika illa?

Vad händer om du inte gasar? 

Hur better sig slangblåsan, blir den platt?

Vad händer om du pumpar på blåsan?

Går det att pumpa fram soppa?

Har du provat utan tanklock?

Är bränsleslangen mellan soppapumpens sugsida och vätskenivån i tanken helt tät?

 

Den mesta felsökningsinfon på nätet är på engelska. Kombinera lämpliga sökord med surging eller stalling, så hittar du säkert många tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en video från dagens tur - cirka en timmes båttur där motorn uppvisade detta beteende en handfull gånger. Lyckades pumpa på blåsan utan förbättrat resultat. Upplever det som att det är när jag drar av på gasen som beteendet uppstår - framförallt runt 4000 varv. På maxfart (4900varv) uppstår inte problemet. 

Uppfattar det inte som att den går dåligt men har ingen erfarenhet av Yamahas trecylindriga utombordare. Har bytt till ny tank, kollat bränsleledning efter sprickor, bytt membran i soppapumpen och tömt flottörhusen. Även nya stift.

Tycker själv att det lutar åt ngt elektriskt då den kan gå prickfritt i 20 minuter utan minsta antydan till strul. På filmen rör jag inte gasen, vissa tillfällen slutar det med att motorn tappar så mycket varv så den dör vilket inte skedde denna gång... Vad tror ni? //K

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mer på att motorn lider av bränslebrist när den går ned i varv för att sedan stanna. Efter att den stannat, är det bara starta och åka iväg igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Japp, startar alltid utan minsta tvekan och går att gasa upp till maxgas innan felet inträffar igen - i bästa fall fungerar motorn i 20 minuter utan problem. Ska rengöra förgasarna i vinter så får vi se vad det ger för resultat. Återkommer med resultat. //K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror inte detta har att göra med skit i förgasarna. Kan vara soppabrist, men inte skit, då skulle den inte gå så bra som den gör innan den går ner i varv. Testa vad som händer om du tillför bensin eller startgas när den tappar varv. Får du ingen som helt förbättring så är det tändningen som är problemet. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...