Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hallenallen

Motorn får ingen fart längre. Vattenavskiljaren?

Rekommendera Poster

Hej gänget.

Jag har en Winga Cabin 21a med en aq115 (b20) i. Har gått helt ok i flera år utan att någon gjort något åt den. Denna sommaren blev det ändring på det.

 

Detta är nu gjort:

  • Ny bränslepump
  • Rengjord förgasare med servicekit
  • Ventilspelet fixat
  • Bensinfilter
  • Delphi 296 ett vattenavskiljarfilter.

 

Går jättefint i låga farter nu och startar lätt.

MEN! Efter senaste installationen i tisdags (Delphi 296) så klarar inte motorn att gå upp i hög fart (max 12 knop, gjorde 20 innan lätt). Har jag installerat den fel? Ska den luftas? Löser inte det sig själv? Fanns ju ingen manual med tyvärr.

 

Tacksam för idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl ta bort det igen och se om motorn orkar bättre. Om det blev som tidigare, då vet du att filtret är boven. Om inte så har du något annat problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hallenallen:

Hej gänget.

Jag har en Winga Cabin 21a med en aq115 (b20) i. Har gått helt ok i flera år utan att någon gjort något åt den. Denna sommaren blev det ändring på det.

 

Detta är nu gjort:

  • Ny bränslepump
  • Rengjord förgasare med servicekit
  • Ventilspelet fixat
  • Bensinfilter
  • Delphi 296 ett vattenavskiljarfilter.

 

Går jättefint i låga farter nu och startar lätt.

MEN! Efter senaste installationen i tisdags (Delphi 296) så klarar inte motorn att gå upp i hög fart (max 12 knop, gjorde 20 innan lätt). Har jag installerat den fel? Ska den luftas? Löser inte det sig själv? Fanns ju ingen manual med tyvärr.

 

Tacksam för idéer.

Nej den behöver inte luftas men den kanske suger luft och gör att det inte kommer in tillräckligt med bensin i förgasaren. Det är ett knepigt filter att få tätt med alla sina o-ringar som lätt hamnar lite på sned. Prova som du redsn fått tips om att köra bensin direkt utan filtret, går den då så vet du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...