Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
freddenacka

Fråga om fettspruta och propelleraxeltätning

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en snipa med en md21b.

Har nu kört 50 timmar i sommar så såg att man skall fetta propelleraxellager.

Blev väldigt osäker då det kändes som inget hände när jag pumpa.

Jag lossade slangen och mycket riktigt så kommer inget fett.

Jag fick tag i en tub med nytt fett på Erlandssons.

Jag lyckades ta bort de sista intorkade fettet som var så stelt att det inte gick att på pumpa.

Fyllde den med det nya och satt ihop efter jag kunde konstatera att det går att pressa fram fett i slangen.

Hur vet jag att den inte är igensatt i lagret eller att det räcker?

Pumpade massor med gånger men vet inte om det skall komma fram fett på axeln eller vad som är riktigt.

Har någon erfarenheter av detta?

Mvh

Fredrik 

 

20200708_182313.jpg

20200708_182410.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som en tätning med "riktiga" packboxar och inte talgtätning. En sådan hade jag tidigare på min båt, och fick t.o.m. tips från varvet att skruva lite på fettkoppen (=pressa i lite fett) var och varannan båttur. Med påföljd att jag förstörde tätningen och med tiden fyllde fett i halva propelleraxelröret (nåja, nästan).

 

Så länge det inte läcker och den inte går varm så är det "lagom". I mitt fall skulle det handla om lite fett några gånger per säsong, och samma är nog för dig. Men alltför mycket pressande hade gjort att fettet tryckte sig igenom tätningen, jag fett fett i kölsvinet och jag fick aldrig ordning på den mer. Kunde ha renoverat den men bytte till en PSS istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Men de blir inget hysteriskt läckage om den skulle gå torr.

Det var lite gammalt fett på axeln som jag torkade bort.

Låter den va nu så får jag se om den läcker.

Enligt handboken ska den fettas var 50 timme men framgår inte om det är en tryck på sprutan eller massor.

Sprutan var ju defekt innan jag bytte fett så borde va bättre nu i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fettet är inte till för att täta utan för att smörja lagret som axeln snurrar i ! 

Om du pressar i för mycket fett riskerar du att trycka sönder packboxarna som är dom som står för själva tätningen. Så ta det försiktigt med fettsprutan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde dryg timme idag och det kom inget vatten eller fett. Kände på den och den va varm men inte varmare än att jag kan hålla på den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sådan tätning i en båt men tröttnade på osäkerheten om jag tryckt in för mycket eller för litet fett mellan packboxarna. Då tog jag isär o tvättade bort allt fett inne i tätningen. Skaffade ett rör som passade i gängan efter fettnippeln. Anslöt en slang mellan tätningen o en plastburk med röranslutning i botten. Fyllde en högviskos växellådsolja i burken o hängde upp den på väggen i motorrummet. Burken ska hänga så att oljenivån i burken kommer över vattenlinjen på båten (för att få lite övertryck mellan oljenivån o vattennivån). I början steg det upp lite luftbubblor, som syntes i plastslangen från tätningen, men det slutade rätt snart. En koll ibland på att oljenivån inte sjunker för lågt var sen allt som behövdes o tätningen gick aldrig varm. Inledningsvis kan oljenivån sjunka lite innan den nivellerat sig med vattennivån o det är inget att bry sig om, se bara till att det inte blir tomt på olja i burken. Det läckte aldrig en enda droppe vatten ur den tätningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Lintott:

Jag hade en sådan tätning i en båt men tröttnade på osäkerheten om jag tryckt in för mycket eller för litet fett mellan packboxarna. Då tog jag isär o tvättade bort allt fett inne i tätningen. Skaffade ett rör som passade i gängan efter fettnippeln. Anslöt en slang mellan tätningen o en plastburk med röranslutning i botten. Fyllde en högviskos växellådsolja i burken o hängde upp den på väggen i motorrummet. Burken ska hänga så att oljenivån i burken kommer över vattenlinjen på båten (för att få lite övertryck mellan oljenivån o vattennivån). I början steg det upp lite luftbubblor, som syntes i plastslangen från tätningen, men det slutade rätt snart. En koll ibland på att oljenivån inte sjunker för lågt var sen allt som behövdes o tätningen gick aldrig varm. Inledningsvis kan oljenivån sjunka lite innan den nivellerat sig med vattennivån o det är inget att bry sig om, se bara till att det inte blir tomt på olja i burken. Det läckte aldrig en enda droppe vatten ur den tätningen.

Exakt den lösningen har Sleipner haft på sina bogpropellrar fram till ganska nyligen. Har dock aldrig behövt fylla på olja i min, och det har de nog upptäckt själva så numera är de försedda med permanent oljemängd inuti.

 

Intressant att fler upplever samma osäkerhet med tätningar med riktig packbox och fett. Tror personligen inte riktigt det är bästa sättet heller, fettet är för trögt så det så småningom inte hamnar vid läpptätningen inuti. Och därför kanske som man skall trycka i mer. Och mer. Och mer....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur varmt är normalt? 

Känns spontant som de e ok att det blir varm men så man fortfarande kan hålla på den?

Jag ska känna igen efter en längre tur.

Låter som jag bygger om den med växelådsolja i vinter.

Fett som torkar ihop känns inte super stabilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev freddenacka:

Hur varmt är normalt? 

Känns spontant som de e ok att det blir varm men så man fortfarande kan hålla på den?

Jag ska känna igen efter en längre tur.

Låter som jag bygger om den med växelådsolja i vinter.

Fett som torkar ihop känns inte super stabilt.

Jag kollade nog aldrig temperaturen på tätningen så tyvärr.... (båten är såld sedan många år).

Om du ska bygga om så passa på att montera nya packboxar när du i alla fall har tätningen demonterad. Då vet du att de är friska, de kostar inte många kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar överhuvudtaget inte vem/var/hur någon hittat på en fettpress till det där systemet. Trögflytande växellådsolja ala Lintott är den konstruerad för. Fettpress i sammanhanget är en idiotlösning som lätt förstör tätningarna. Rätt skött är systemet bra men gör som Lintott säger, byt alla gummidelar när du bygger om systemet...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev LonelyBird:

Jag fattar överhuvudtaget inte vem/var/hur någon hittat på en fettpress till det där systemet. Trögflytande växellådsolja ala Lintott är den konstruerad för. Fettpress i sammanhanget är en idiotlösning som lätt förstör tätningarna. Rätt skött är systemet bra men gör som Lintott säger, byt alla gummidelar när du bygger om systemet...

Håller HELT med.

Och ännu mer irriterad blir man när man ser att den nya båten vi suktar efter år 2020 är försedd med samma skräp. Från varv !

 

"Så har vi alltid gjort"....🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev IngemarE:

Håller HELT med.

Och ännu mer irriterad blir man när man ser att den nya båten vi suktar efter år 2020 är försedd med samma skräp. Från varv !

 

"Så har vi alltid gjort"....🤔

Göstas, vilket varv kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De flesta norska.....🙄

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett vist vinande ljud ungefär som ett hjullager. Låter inte vid samma varvtal om jag lägger ut växeln så rätt säker det är från drivningen då jag först misstänkte vattenpumpen.

Ser inget synligt läkare på varken vatten eller olja. 

Vågar man köra vidare tills i vinter då jag antar att båten måste upp för att man ska kunna byta kullagertätningar?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...