Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
andreaslindblom

Vilket segel i olika vindhastigheter?

Rekommendera Poster

Hej

Efter att ha tittat på dokumentären "Chasing Bubbles" så började jag och min några år yngre bror att intressera oss för segling, ett intresse som har vuxit sig allt starkare. För någon månad sedan så skaffade vi oss vår första segelbåt, en Maxi 68. Vi har inga tidigare erfarenheter men lär oss mer och mer för varje dag som går och ju fler båtfolk vi pratar med. Med köpet följde förutom storseglet en genua, en fock samt en spinnaker. Vad vi undrar är, vid vilka vindstyrkor skall vi använda de olika seglen? Tips och rekommendationer mottages tacksamt!


IMG01.thumb.jpg.e4e816917106517dc8000ec47e5387ce.jpg


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du skaffat båt. Segelsättning handlar mycket om tycke och smak.

 

Här är några av mina tips.

Genua använder du i lättare vind och när det inte är så viktigt att gå högt i vind.

 

Fock är ett bra segel att använda från 7-8 m/s när genuan ger mer krängning än fart. Eller om du måste ta dig mot vinden, eftersom du kan skota focken innanför vanten.

 

Spinnakern kan du använda dig av i de flesta vindar. Här handlar det väl främst om mod, kontroll och erfarenhet. Men börja i relativt lätt vind :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Dava:

Kul att du skaffat båt. Segelsättning handlar mycket om tycke och smak.

 

Här är några av mina tips.

Genua använder du i lättare vind och när det inte är så viktigt att gå högt i vind.

 

Fock är ett bra segel att använda från 7-8 m/s när genuan ger mer krängning än fart. Eller om du måste ta dig mot vinden, eftersom du kan skota focken innanför vanten.

 

Spinnakern kan du använda dig av i de flesta vindar. Här handlar det väl främst om mod, kontroll och erfarenhet. Men börja i relativt lätt vind :)


@Dava stort tack för ditt svar, det kommer att hjälpa oss mycket 🙂 Det är skitkul och jag ångrar mig inte en sekund 🥰

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till båten och seglingsintresset.

Efter att ha seglat (hellre än bra) i 55 år, finner jag ofta nöje i att gå in på denna sait och läsa sanningar om segling.

http://www.landkrabban.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har ingen erfarenhet av just maxi68, eller någon annan maxi för den delen. Vi seglar nästan uteslutande med 110% fock till vår masthead riggade båt.

 

Vår erfarenhet med vår båt går gränsen vid kryss någonstans vid 3-4m/s som brytet går när det är mer fördelaktigt att gå över till fock och kanske 7-8 vid läns, då går båten redan i maxfart.

 

Vid kryss revar vi storen runt 7-8m/s och på läns runt 10, vi värderar lugnare gång högre än att kräma ur sista farten ur båten, i synnerhet vid längre strapatser. Tröttsamt och oeffektivt att ha vatten över relingslisten, kanske är ett ålderstecken.

 

Spinnakern använder vi <8m/s. Som mest har vi använt den vid 11m/s stadig vind, Det var efter att ha länsat från Öregrund genom Stockholms skärgård i kuling mot Gotland och det mojnat under natten och följande förmiddag hissade vi spinnakern när vi lämnade Nynäshamn men vinden ökade sakta mot eftermiddagen och vi märkte inte av stegringen, det var aldrig någon fara men händer något är det mycket segel att ta rätt på, fort, och utan att det ska landa i vattnet på 2 personer. 

 

Innan ni använder spinnakern kan det vara bra att kolla lite instruktionsfilmer på youtube och underlättar att ha med någon som har erfarenhet av spinnakern vid första sättningen. Det är egentligen inte svårt eller komplicerat, eller bara ha lätta vindar och mycket svängrum. 

Redigerad av Hotspur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju också på om du skall med eller emot vinden. Genuan kan vara en brottningsmatch att hantera på kryss i hårdare vind, men i samma vind är den skitkul på halvvind eller slör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...