Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Matte02

Mercury 50 går ej på alla cylindrar

Rekommendera Poster

Min Mercury 50hk 4-takt 2002 går ej på alla cylindrar. Har rengjort förgasarna grundligt och känner mig säker på att problemet inte är på bränslesidan utan i tändsystemet. När jag tar bort tändkablarna till cylinder 3 och 4 märks ingen skillnad på motorljudet. Tändstiftens utseende tyder även på att dessa två cylindrar ej går.

På denna motor sitter två tändspolar som var och en går till två cylindrar. Den ena spolen går till cylinder 1 och 4 och den andra till 2 och 3. När jag provar med stroboskoplampa syns ett skarpt och regelbundet blinkande på cylinder 1 och 2, medan 3 och 4 blinkar svagt, oregelbundet eller inte alls.

Det konstiga med detta är att varje tändspole alltså leder till en fungerande respektive en icke fungerande cylinder. Kan felet då verkligen ligga där. 

Någon som har erfarenhet av något liknande eller har något tips på vad det kan vara för fel? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken tändordning har motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det verkar inte ha funnits någon F50 Carb bara EFI. Är det kanske en 2001? 

Vet du om power headen är Yamaha tillverkad?

Bäst om du kan ange exakt modellbeteckning.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se bild. Såvitt jag vet är det en 02:a. Vet ej tändföljden.

D98BD0A9-DE9B-401E-AE73-94D3E3F86550.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är vad jag tror:

Det är en Mercaha, dvs en Mercury med Yaaha powerhead. 

Tändordningen gissar jag vara 1-3-2-4.

Detta innebär att cylinder 1 och 2 respektive 3 och 4 tänder vid samma vevaxelvinkel. Felet tyder på att triggningen vid den vevaxelvinkeln där 3 och 4 skall tända inte funkar, alternativ är den del av CDI:n som skall serva cylinder 3 och 4 trasig. Motorn verkar bara ha en triggspole. Sannolikt beräknar CDI:n tändförställning och den 180 graders tändpunktsförskjutning som behövs för att serva två av cylindrarna. Jag misstänker därför att det är den så kallade CDI:n.

 

Det skulle också kunna tänkas finnas två triggmagneter i svänghjulet, men mot det talar att CDI:n då knappast skulle kunna hålla koll på vilken som är vilken.

 

Till Mercury tror jag den har beteckningen på Controler Unit är: 8250981

Till Yamaha tror jag samma box heter: 64J-85540-00-00

 

Detta är antaganden och tyvärr är CDI:n dyr så du bör undersöka detta noggrant innan du byter.

 

Återkom gärna och berätta hur det gick.

 

Du hittar reservdelslistor på www.boats.net

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter tänkbart. Man borde väl I alla fall kunna utesluta fel på tändspolarna utifrån min felbeskrivning?

Ska kika på svänghjulet hur det ser ut med magneter. Sedan vet jag inte vad jag mer kan göra. Förmodar att man inte kan mäta CDI:n för att ta reda på om den är trasig. Dessutom är ju felet intermittent.

Vet du om det går bra att även använda en Yamaha-CDI?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Matte02:

 

Vet du om det går bra att även använda en Yamaha-CDI?

Högst sannolikt ja, men jag kan inte garantera detta. Om du kolla på reservdelslistorna, så kan du Googla på reservdelsnumren och kolla bilder att delarna åtminstone ser lika ut. Tro att oftast är samma del till Yamaha billigare än till Merc, det blir väl ett led mindre antar jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det detta som är CDI:n? Det står ju klart och tydligt på, men när jag följer kablarna kan jag inte förstå vad den kan ha med saken att göra. Det är fyra kablar anslutna. En röd som tycks gå till +plinten, en jord och två svart/gula som går upp till svänghjulet (stator/givare?).

E4680961-3F48-4CC4-AF40-1459F1A2A1CD_4_5005_c.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en likriktare/regulator som är till för att ladda batterierna och ge ström till lanternor mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, en laddningsregulator. Det sitter en box till på motorn och det är ECM (Engine Control Module). Kanske är felet i denna då. Det tråkiga är att den verkar kosta ca 5000 kr. Ännu tråkigare att köpa något utan att vara helt säker på att det är där felet sitter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hur kom du fram till att regulatorn kunde ha med detta att göra?

Jag har givit dig reservdelsnummer till ECM/CDI ovan både för Yamaha och Mercury och URL till site där du kan kolla efter reservdelar för att checka att dessa verkligen stämmer med din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej då. Det trodde jag inte. Det var det där med CDI som rörde till det.

Förmodar som sagt att det är ECM:en i så fall. Har kommit fram till att den heter 87843303S. Ringde den lokala Mercuryverkstaden och fick prisuppgift på 4085 kr. Återstår bara att fundera om det är något mer att felsöka eller om jag ska chansa på att detta är felet....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så bra att du hittat rätt ECM. Jag skulle inte tveka att byta box. Med hänvisning till tidigare resonemang anser jag att sannolikheten att detta löser dina problem är minst 95 %. 

 

Priset verkar helt OK om man jämför med vad den kostar i USA. Din motor verkar inte vara en Yamaha-klon utan en av de första 4-T Mercury konstruerat själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får bli så. Har beställt och leverans utlovad nästa vecka. Bara att vänta med spänning. Återkommer om resultatet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr avhjälpte inte en ny ECM problemet. Det är fortsatt oregelbunden/obefintlig gnista på cylinder 3 och 4 enligt tändningslampan och de tycks inte gå alls. Nu är även tändstiften bytta. Så nu har motorn fått lite nya delar i alla fall :)

 

Efter att ha fått tag på resistansvärden mm har jag provmätt:

Resistans Stator (Ignition charge, enrichener)

Resistans på Sekundärsidan på båda tändspolarna

(Primärsidan på tändspolarna var det svårt att mäta)

Resistans och avstånd för Lägesgivaren för vevaxeln (Crank position sensor)

 

Har kastat om tändhattar men felet stannar vid cylinder 3 och 4.

 

Jag saknar nu ideer på vad det skulle kunna vara för fel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men oj va tråkigt. Och jag som var så säker.  Jag förstår faktiskt inte vad som kan vara fel då. Men hur är det, uppstår problemet redan på tomgång, eller först vid 2000-3000 varv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som du beskriver har jag förstått att du har ett så kallar wasted spark system, vilket innebär att när cylinder 1 tänder så tänder också cylinder 4, den ena gnistan är alltid "wasted", på samma sätt hänger 2 och 3 ihop. Men, då är det konstigt att du kan se en OK gnista på cyl 1 och inte på cyl 4. Om varannan gnista var svag på cyl 1 OCH cyl 4 så går det att förstå. Det verkar tyvärr vara så att jag inte förstått hur detta tändsystem funkar. 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer. Så tolkar jag att det fungerar, eftersom två cylindrar delar tändspole. Därför borde man rimligen kunna utesluta fel på tändspolarna och även anslutningarna mellan ECM och tändspolar. Även tändstift, tändkablar och tändhattar bör kunna uteslutas då jag både mätt och skiftat dess. Felet bör ligga i eller före ECM. Jag får ju tro att den nya ECM:en fungerar och då återstår stator och vevaxelgivare. Båda dessa har jag mätt upp korrekta resistanser på.

 

som svar på din tidigare fråga, märks det tydligast på tomgång. När jag varvar motorn tycker jag att det ser bättre ut. D v s starkare och tätare sken i tändlampan.

 

funderar på att lägga i båten och köra motorn med belastning för att se om det går att utläsa något av hur den uppför sig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Matte02:

Felet bör ligga i eller före ECM. Jag får ju tro att den nya ECM:en fungerar och då återstår stator och vevaxelgivare. Båda dessa har jag mätt upp korrekta resistanser på.

Men var sitter givaren egentligen, är det möjligen på kamaxeln i stf vevaxeln?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Givaren sitter uppe på motorn och mäter ovanför startkransen. Enligt elschema finns ingen annan givare)

 

Ja nu har jag varit och provkört motorn i sjön. Vet inte om jag blev klokare av detta. Det som är positivt är att den går felfritt från ca 25% gas och upp till fullgas. På tomgång och vid den första delen av gaspådraget går den inte på alla cylindrar. Den går oroligt. Om man smyger upp gasen går den sedan riktigt vid ca 25% gas upp till fullgas. Jag körde i 20-30 minuter.

 

Om jag inte tidigare hade fått det utslag jag fått på tändinställningslampan, hade jag helt säkert sagt att felet ligger på bränslesidan utifrån hur motorn beter sig. Uppenbarligen går inte motorn riktigt på alla cylindrar vid tomgång.

 

Jag har ju vid  provkörning hemma sett att stift 3 och 4 är fuktiga, vilket skulle tala för att den inte tänder riktigt (på tomgång i alla fall)..

 

Kanske är det flera fel, men jag undrar om det ändå skulle vara något munstycke i förgasaren som är dåligt/feljusterat/smutsigt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som något munstycke är igensatt på två förgasare. Du kan utesluta problem med gnista genom att koppla på en tändningsprovare med ställbart avstånd och kolla att den klara att hoppa över ca 10mm gap, se länk nedan. På delade tändspolar brukar ena gnistan vara reverserad, kanske att din nuvarande tändningsprovare har svårare att uppfatta denna spänning!? Gnistan hoppar alltså i motsatt riktigt på tändstiftet från jordningssidan till tändspolesidan så att säga. 

 

https://www.24mx.se/crosstillbehor/verktyg_c91/motorverktyg_c110/tandningstestare-jmp_pid-7225287?gclid=CjwKCAjwsO_4BRBBEiwAyagRTTxY3WhYF1YwQH4fmcBIIva9m5bD9ZruZ3Hl6e9Ck4VxCu332eb9nxoC9ykQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att spruta in lite bensin, i förgasarhalsen på de cyl som inte går. Även en kortvaring förbättring skvallrar om att problemet är bränslerelaterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har samma fel på min Mercury 90 hk 4t 2001, dock cylinder 2&4 som inte tänder. Har du hittat någon lösning? Min verkstad tror det är statorn eller CDI boxen. 

Jag har provat min båt med en tändningstestare och vid någon millimeter har jag gnista på alla 4 cylindrar men vid utökning till 1 cm så orkar bara två tända. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Nja, om du läst hela tråden har du sett att det i mitt fall svängt från att handla om tändning till att troligen vara något på bränslesidan. Jag har gjort rent förgasarna igen (lågfartsmunstyckena på de dåligt fungerande cylindrarna såg ut att vara igensatta) men inte haft möjlighet att provköra motorn i sjön än.

Att tändningslampan ger det utslag den gör är fortfarande en gåta för mig. I ditt fall verkar det också vara en cylinder från resp tändspole som fungerar resp inte. 
Statorn kan man mäta resistansen på för att ta reda på om den är hel. Förmodar att du redan provat att kasta om tändstift etc. Är ditt fel oberoende av varvtal på motorn?

Jag kommer inte kunna testa min motor i sjön förrän nästa helg tidigast, men kommer komma tillbaka med återkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...