Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Malten

Koppla ihop mekanisk och elektronisk länspump

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en Athena 34 med mekanisk länspump till vilken jag skulle vilja installera en elektronisk länspump.

För att slippa göra ett helt eget system för den elektroniska länspumpen funderar jag därför på att koppla ihop denna med det redan befintliga systemet för den mekaniska länspumpen. Alltså genom att montera ihop den elektroniska länspumpen med en y-koppling och två backventiler.

 

Jag vill ha en pålitlig lösning utan strul så är denna typ av montering något att ha eller bör jag göra ett eget system för den elektroniska länspumpen?

 

Mycket tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en mekanisk, manuell länspump av membrantyp, vilket du troligen har, kan du koppla en elektrisk membranpump i serie med denna, alltså på samma slang, med samma utlopp i skorvsidan. Det kan ju däremot vara olika slangdimensioner som ställer till det.

Fungerar även när det gäller nödtömningspumpar till septiktanken.

 

Din manuell länspump har troligtvis en eller två backventiler redan, så på slangen ned mot denna behöver du inte sådan, däremot efter kopplingen mot den elektriska om du väljer en billig centrifugal/impellerpump får d i sätta en backventil efter den, de dyrare har allmänhet en backventil man kan välja att sätta in eller ej, i dess utlopp.

 

Min erfarenhet är däremot att man skall undvika Y-kopplingar och fler backventiler i sådana här system, jag förstår att du inte vill borra fler hål i bordläggningen, men ändå, jag kan tycka att  det säkerhetsmässigt är bra om varje pump får var sitt utlopp med så få kopplingar eller backventiler som möjligt. Och inga flaskhalsar i form av övergångar i dimension.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Georg_Ohm. 

 

Någon annan som har någon erfarenhet av att koppla ihop systemet för mekanisk och elektrisk länspump? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG!

 

Jag ser länspumpar som säkerhetsutrustning och då tycker jag det ska vara individuella system.

 

Frågan har varit uppe flera ggr tidigare så jag länkar till några av trådarna. Läs mera

Här

Här

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör ha helt separerade system

det GÅR såklart att slå ihop den, men att göra det lika tillförlitligt och säkert som två separata system är långt mera jobb

gör en lös slang till den manuella pumpens utlopp sålänge, så kan du slänga den över relingen vid behov,och använda den till den elektriska ,  sedan gör du två separata system när båten är torrsatt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mackey och Elkillen. Det får bli till att göra två separata system helt enkelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...