Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Normanadam

Hjälp! Dör när jag lägger i växel, går bra annars

Rekommendera Poster

Hejsan! Ny här och även ny med båtmotorer. Har ett problem med min mercury 850 från slutet på - 70 talet. Jag kan starta den och den går bra på tomgång men så fort jag lägger i växeln ( fram eller back) så dör den direkt. Den håller sig igång om man är med med handgasen precis och gasar lite när man lägger i växeln. Efter det går den som den ska, även på lägsta fart går det att puttra fram i utan att den lägger av,det är bara när jag lägger i en växel som den dör på en gång. Någon här som kan hjälpa mig med va problemet kan vara? Är inne på om det är avlagringar och smuts i förgasarna men den går ju så bra annars tycker jag??

Mvh, ny på detta 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ålder min goda madam det är åldern som gör det.

Höj tomgången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla: adjustment idle mercury 850, så finns mycket att läsa, finns kanske filmer oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev guestsson:

Googla: adjustment idle mercury 850, så finns mycket att läsa, finns kanske filmer oxå.

 

1 timme sedan skrev Jorgen01:

Ålder min goda madam det är åldern som gör det.

Höj tomgången.

Okej kan det vara nått så enkelt 👍 det jag var rädd för va att det är nått med förgasarna, att nån av cylindrarna får mindre bränsle & smörjning. Men iof då borde inte motorn gå så bra som den gör annars kanske? För den går ju felfritt när jag smyger fram med den, håller halvgas eller ger fullt. Då kanske det räcker med att kolla över förgasarna i höst då? 😊 Nojjig haha. 

Tack för svaren 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är precis vad det är, något med förgasarna. Dom är till 99% säkerhet för snålt ställda på lågfarts nålarna.

Ingen mening att bara höja tomgången, då det inte kommer att hjälpa fullt ut.

 

Att få till det här är lite pyssligt och måste göras med båten (och motorn) i vattnet.

Ett nästan måste är att du har en varvräknare.

 

Börja med att skruva in lågfartsnålarna försiktigt i botten, håll reda på hur många varv eller delar av varv varje nål har från dagsläget.

Om det ligger på ca 1 1/2 varv så skruva ut nålarna till det värdet. Men kom ihåg ursprungsvärdet. så du kan backa tillbaka till det om det jävlas.

 

Båten ska ligga säkert förtöjd vid brygga, starta motorn och låt den bli varm justera tomgången till ca 800-900rpm med skruven på sidan av gasreglaget på moturn Idle stop. 

Lägg i växel tomgången sjunker till ca 700rpm. stannar motorn så öppnar du lågfartsnålarna 1/4 dels varv. Starta igen justera tomgången med idle stop till 800-900 rpm igen. I med växel så här får man hålla på att labba med lågfart och tomgång tills motorn klarar att stå och puttra med växel i i flera minuter. Gasa ur motorn mellan varje justering, små justeringar är vad som gäller varje tillfälle. När man fått till det så kan man testa att lägga i o ur växel flera gånger med några minuters mellanrum. Då ska motorn inte visa några tendenser att stanna.

 

Lycka till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-08 vid 09:10 skrev Gelis:

Det är precis vad det är, något med förgasarna. Dom är till 99% säkerhet för snålt ställda på lågfarts nålarna.

Ingen mening att bara höja tomgången, då det inte kommer att hjälpa fullt ut.

 

Att få till det här är lite pyssligt och måste göras med båten (och motorn) i vattnet.

Ett nästan måste är att du har en varvräknare.

 

Börja med att skruva in lågfartsnålarna försiktigt i botten, håll reda på hur många varv eller delar av varv varje nål har från dagsläget.

Om det ligger på ca 1 1/2 varv så skruva ut nålarna till det värdet. Men kom ihåg ursprungsvärdet. så du kan backa tillbaka till det om det jävlas.

 

Båten ska ligga säkert förtöjd vid brygga, starta motorn och låt den bli varm justera tomgången till ca 800-900rpm med skruven på sidan av gasreglaget på moturn Idle stop. 

Lägg i växel tomgången sjunker till ca 700rpm. stannar motorn så öppnar du lågfartsnålarna 1/4 dels varv. Starta igen justera tomgången med idle stop till 800-900 rpm igen. I med växel så här får man hålla på att labba med lågfart och tomgång tills motorn klarar att stå och puttra med växel i i flera minuter. Gasa ur motorn mellan varje justering, små justeringar är vad som gäller varje tillfälle. När man fått till det så kan man testa att lägga i o ur växel flera gånger med några minuters mellanrum. Då ska motorn inte visa några tendenser att stanna.

 

Lycka till

Tack så mycket för ett utförligt och bra svar och bra beskrivet 👍 det här ska testas! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men glöm inte att det är en gammal motor och som har sina egna egenheter, i viss mån får man acceptera dessa. Men lycka till och hoppas att du inte får det till det sämre, om du som du nu skriver är helt novis på motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-08 vid 09:10 skrev Gelis:

Det är precis vad det är, något med förgasarna. Dom är till 99% säkerhet för snålt ställda på lågfarts nålarna.

Ingen mening att bara höja tomgången, då det inte kommer att hjälpa fullt ut.

 

Att få till det här är lite pyssligt och måste göras med båten (och motorn) i vattnet.

Ett nästan måste är att du har en varvräknare.

 

Börja med att skruva in lågfartsnålarna försiktigt i botten, håll reda på hur många varv eller delar av varv varje nål har från dagsläget.

Om det ligger på ca 1 1/2 varv så skruva ut nålarna till det värdet. Men kom ihåg ursprungsvärdet. så du kan backa tillbaka till det om det jävlas.

 

Båten ska ligga säkert förtöjd vid brygga, starta motorn och låt den bli varm justera tomgången till ca 800-900rpm med skruven på sidan av gasreglaget på moturn Idle stop. 

Lägg i växel tomgången sjunker till ca 700rpm. stannar motorn så öppnar du lågfartsnålarna 1/4 dels varv. Starta igen justera tomgången med idle stop till 800-900 rpm igen. I med växel så här får man hålla på att labba med lågfart och tomgång tills motorn klarar att stå och puttra med växel i i flera minuter. Gasa ur motorn mellan varje justering, små justeringar är vad som gäller varje tillfälle. När man fått till det så kan man testa att lägga i o ur växel flera gånger med några minuters mellanrum. Då ska motorn inte visa några tendenser att stanna.

 

Lycka till

Hej Mr G.

 

Är det nr 6 på bilden som man justerar med? Finns två st. Är det den övre vänstra eller nedre högra?

 

//T

 

1337316610_Tomgng.JPG.859ab0aa3c6cb301b8dd798b823dd6a8.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...