Jump to content
Tuesday 29 November 2022
Sign in to follow this  
McLasse

VP klämkoppling åtdragningsmoment

Recommended Posts

Hej forumet!

Jag har en VP MD22L-B med ett MS2B-A backslag, klämkoppling samt en 30 mm propelleraxel.

 

IMG_20200707_225423653_8755.thumb.jpg.9534a0eef254c05e6e94ffd181f33df9.jpg

 

Jag har inte lyckats hitta vilket moment man skall dra skruvarna nummer 2 enligt nedan. Är det någon som vet?

 

Screenshot_20200707-224555_9990.jpg.ff8938c73bfc5b146befd6ea66aca02e.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

www.emanualonline.com 

Det kostar några kronor men man får manualerna direkt.

 

Annars brukar man hitta mycket gratis på skumma sidor om du söker på vad motor/drev heter och sen workshop manual👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Kolla vad du har för dimension och kvalité på bulten (instämplat i skallen på bulten)

Sedan söker du på hållfasthetsklassning där du finner max åtdragningsmoment för aktuell dim/bult lägg dig något under ca 80-90%

Drag åt växelvis lite i taget.

Lycka till !

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ser att du har en stoppskruv i din medbringare, lossa den innan du drar åt.

Jag brukar göra kilspår i dylika förband, lossnar aldrig.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Submin:

Kolla vad du har för dimension och kvalité på bulten (instämplat i skallen på bulten)

Sedan söker du på hållfasthetsklassning där du finner max åtdragningsmoment för aktuell dim/bult lägg dig något under ca 80-90%

Tack! På skruvarna står BH88 (vad jag kan se). Min tolkning är att det är 8.8.

För M10 8.8 hittar jag åtdragningsmomentet 47-50 Nm. 90% av 47 ger 42 Nm.

Låter det som att det skulle kunna vara rimligt att dra skruvarna i klämkopplingen i storleksordningen 40-45 Nm?

 

Varför jag far efter ungefär rätt moment är för att jag inte har någon större känsla för hur hårt man skall dra. Det vore lite synd om jag sullar till det och drar sönder nåt.

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt rätt uppfattat, se till att du växeldrar båda sidorna😀

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tusen tack skall ni ha för hjälpen. Nu skruvar jag vidare! 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...