Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Uttern123

Växelstång som gått av på Yamaha 60hk från 1990

Rekommendera Poster

Hej forumet,

 

Jag har en Yamaha 60hk från 1990 där växelstången har gått av. Det upptäcktes då jag plötsligt inte kunde lägga i varken back eller fram. Motorn varvar upp men lägger alltså inte i någon växel.

 

Jag har hört mig för på ett par verkstäder men de verkar inte vilja ta sig an motorn då den är för gammal. 

 

Nu vänder jag mig till detta forum för svar på följande funderingar:

- Är det är ett svårt ingrepp att byta växelstång själv? (jag är novis i motormek)

- Skulle det kunna funka att svetsa ihop växelstången?

 

Om ni har några tips på verkstad/mekaniker i Stockholmstrakten som kan ta sig an äldre Yamaha-motorer så tas det tacksamt emot 

 

Stort tack,

Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Uttern123:

- Är det är ett svårt ingrepp att byta växelstång själv? (jag är novis i motormek)

Jag har inte gjort detta jobb på denna motor, men det brukar vara ganska rättframt.

- Växelhuset skall först demonteras. Om impellern är servad regelbundet så skall detta inte vara så svårt. Ca 5 skruv (ev. sitter en under trimfenan) sedan dra rakt ned/ut.

-   Den s.k. Power-Headen (PH), dvs själva motorn måste lyftas av från riggen/underdelen av båtmotorn. Koppla bort batteriet. El och annat som förbinder (PH) med underdelen måste lossa. PH brukar vara fäst i underdelen med 6-8 skruv underifrån. Skruven är ofta dolda under en liten plastkåpa under undre motorkåpan. PH kan sedan lossas från under delen. Det underlättar att ha motorn kvar på båten och lyfta med en lång regel som hävstång med en stödpunkt framför motorn i båten. PH brukar ha en lyftögla som kan användas. PH väger ca 30 kg så man bör vara två för att lyfta bort den.

 

8 timmar sedan skrev Uttern123:

- Skulle det kunna funka att svetsa ihop växelstången?

Det skulle jag  inte rekommendera, inte bara av hållfasthetsskäl utan också för att orienteringen av splinsen i växelaxels ände kan vara kritiskt. 

Det verkar inte funnits någon 60 hk på USA-marknaden 1990. Nedan en länk till en långriggad 60 hk 1991 USA-modell. Om detta är samma som din borde en ny växelaxel kosta runt 1000 kr, vilket i relation till normalpriser för reservdelar till Yamaha får ses som ett fynd.  

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1991/p60tlhp 

 

Bra verktyg och gott om tid behövs, var försiktig att inte dra av några skruvar. Planera för 2 arbetsdagar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-08 vid 07:41 skrev guestsson:

Jag har inte gjort detta jobb på denna motor, men det brukar vara ganska rättframt.

- Växelhuset skall först demonteras. Om impellern är servad regelbundet så skall detta inte vara så svårt. Ca 5 skruv (ev. sitter en under trimfenan) sedan dra rakt ned/ut.

-   Den s.k. Power-Headen (PH), dvs själva motorn måste lyftas av från riggen/underdelen av båtmotorn. Koppla bort batteriet. El och annat som förbinder (PH) med underdelen måste lossa. PH brukar vara fäst i underdelen med 6-8 skruv underifrån. Skruven är ofta dolda under en liten plastkåpa under undre motorkåpan. PH kan sedan lossas från under delen. Det underlättar att ha motorn kvar på båten och lyfta med en lång regel som hävstång med en stödpunkt framför motorn i båten. PH brukar ha en lyftögla som kan användas. PH väger ca 30 kg så man bör vara två för att lyfta bort den.

 

Det skulle jag  inte rekommendera, inte bara av hållfasthetsskäl utan också för att orienteringen av splinsen i växelaxels ände kan vara kritiskt. 

Det verkar inte funnits någon 60 hk på USA-marknaden 1990. Nedan en länk till en långriggad 60 hk 1991 USA-modell. Om detta är samma som din borde en ny växelaxel kosta runt 1000 kr, vilket i relation till normalpriser för reservdelar till Yamaha får ses som ett fynd.  

https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard-by-year/1991/p60tlhp 

 

Bra verktyg och gott om tid behövs, var försiktig att inte dra av några skruvar. Planera för 2 arbetsdagar.


Wow! Stort tack för att du tagit dig tid att skriva en sådan utförlig beskrivning. Jag såg nu att motorn är från 89 och inte 90 (båten är från 90 och jag blandar alltid ihop det:)) 

 

Jag har dock ändå lite trubbel att hitta växelstång för exakt denna modell. Några tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1989 fanns ingen 60 hk på USA marknaden så jag hittar inga reservdelslistor. Kolla med t.ex. Marinshopen om de kan få fram en axel.

 

Beskrivningen jag skrivit ovan är generell och bör stämma även på 1989.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...