Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Joni1988

Yamaha 55ae 1976

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte en motor idag, en Yamaha 55ae 1976, undrar om den motorn ska ha 1% olja i bensinen, eller ska den motorn ha 2%?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör med 2 %, rekommendation om 1 % kom 1978 tror jag med beteckningen 1:100 på riggen, men detta bör man inte följa utan köra även dessa med 2 %. Kör inte med något annat än TCW3 klassad olja.

 

55AE är en mycket bra motor, men tyvärr har den en dålig CDI-box.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då vet jag :)

ja, har hört de också att de d lite dåliga cdi boxar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Joni1988:

ja, har hört de också att de d lite dåliga cdi boxar.

Om det är originalboxen så går den oftast att reparera, men det kräver gott om tid att försiktigt gräva fram kretskortet ur tätningsmassan och lite kunskaper om elektronik att fixa till det. Problemet är att den tätningsmassan man använt släpper in fukt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäss, tror att de är lika på hela denna motorserie som också såldes som Mariner och senare blev 60 hk.

Finns en hel del info om att laga CDI:n men en ny verkar gå att köpa för drygt 2000 kr och då tror jag det är ett bättre alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 83 årsmodell som cdi la av på. Kunde inte hitta någon 2 "kanalig" cdi box så jag köpte en som är till för mindre motor med gemensam tändspole för bägge cyl.

Jag parallellkopplade båda triggerledningarna  från stator. Jag kopplade även ihop respektive primärledning till tändspole med tädndspoleledning från nya cdi. Det var ett experiment som fungerar! Jag hade en oro att laddningen till kondensatorn i cdi inte skulle hinna ladda upp primärspänning till tändspolar nu när motorn bara snurrar ett halvt varv mellan varje triggersignal till cdi. Det verkar som att primärspänningen till tändspolar räcker till för att tända bägge stift.

Det som sker nu är ju att bägge stift tänder samtidigt som på tex. en skoter som bara har en tändspole och en 1 "kanalig" cdi. Vet ej om man kan skada trigger på detta vis, men jag kör väl så länge det går. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...