Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vfhc1984

Problem med AGM batteri som drar ur

Rekommendera Poster

Har ett startbatteri som förmodligen är från 2011, Optima Blue Top 55 ah och ett likadant för förbrukning, men helt nytt (kopplades in för 10 dagar sedan)

De är sammankopplade med en "automatic charging relay", Blue Sea M-acr (som jag inte riktigt vet vad den gör). Elen är urkopplad, men en kolmonoxidmätare är kopplad på förbrukningsbatteriet (belastningen skall vara obefintlig för denna)

 

Efter ca 10 dagar har förbrukningsbatteriet sjunkit till 10,7.

 

Förra året bytte jag originalet gällande förbrukningsbatteriet och köpte ett nytt batteri (då originalet tömdes under 10 v). Då detta batteri betedde sig på samma sätt, dvs sjunker kraftigt så bestämde jag mig för att köpa ett helt nytt igen. Tyvärr har alla dessa 3 batterier betett sig på samma sätt.

 

Jag har en kraftfull batteriladdare som har räddat mitt batteri från förra året och även mitt nya. 

 

Om jag kopplar ur kolmonoxidmätaren så sjunker förbrukningsbatteriet till ca 12,3 på ca en vecka. Startbatteriet ligger stadigt på 12,7.

 

Kan det vara så att startbatteriet är problemet och att automatic charging relay automatiskt försöker hålla startbatteriet i form?

Är lösningen att ersätta startbatteriet med mitt batteri från 2019?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

ACR'en är ett skiljerelä. Det verkar isolera batterikretsarna eftersom startbatteriet håller sig fräscht. Kontrollera lysdioden med och utan motorn igång och se vad som händer. Med motorn igång skall den vara "solid ON".

image.png.9d5e5164cf5f423853cfbc7b7ba1bdbf.png

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sällan batterier är boven i dramat vid urladdning även om de givetvis kan vara självurladdning.

 

Det finns ofta flera små förbrukade ombord som tillsammans drar endel;

Elektroniskt skiljerelä

Gaslarm

Radio som behöver spänning för att inte tappa kanalminnet

Usb-uttag

Solcellsregulator

Båtlarm

och säkert flera saker jag inte kommer på nu.

 

Bäst är att börja med att mäta hur mycket ström som dras ur batteriet när du tycker allt är avstängt och sedan koppla bort saker vartefter för att se vad som förbrukar hur mycket.

 

Från fullt till knappt halvladdat på en vecka kräver ju endast 0,2 A förbrukning dygnet runt om inte jag räknat helt fel, om du inte fyller på med en solcell vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, det lyser inte SOLID ON när motorn är igång.

Den blinkar var 15 sekund.

 

Lyser dock SOLID ON när jag laddar.

 

M-ACR är kopplad enligt nedan:

Svart kabel till start plus (korrekt)

Blå kabel till förbrukning minus (korrekt)

Liten röd kabel till förbrukning minus (osäker)

Redigerad av vfhc1984

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag erkänner. Jag är lat! Så jag har inte kollat installationsanvisningen. 

Men jag gissar att den lilla (klena?) ska gå till start minus för att relät ska känna av när startbatteriet har en spänning som indikerar laddning, förmodligen över ca 12,8V

PS

Fast det borde finnas en grövre från relät till plus förbrukar. 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev vfhc1984:

Nej, det lyser inte SOLID ON när motorn är igång.

Den blinkar var 15 sekund.

 

Lyser dock SOLID ON när jag laddar.

 

M-ACR är kopplad enligt nedan:

Svart kabel till start plus (korrekt)

Blå kabel till förbrukning minus (korrekt)

Liten röd kabel till förbrukning minus (osäker)

Hmm, den viktigaste då, kraftig kabel till förbrukning plus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Hmm, den viktigaste då, kraftig kabel till förbrukning plus?

 

18 minuter sedan skrev ChristerN:

Fast det borde finnas en grövre från relät till plus förbrukar. 

Vi är överens (tror jag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ChristerN:

 

Vi är överens (tror jag)

Absolut! Ibland blir man störd under skrivandet så då missas det en del.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lätt att tro, om nu det där skiljereläet är felkopplat, att det flyter en inte helt obetydlig ström  från förbrukarbatteriet till startbatteriet. Det vill gärna jämna ut sig, så att båda blir halvdåliga, för halvbra blir dom inte, det är en del förluster på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade att jag skrev fel. Jag har en kabel kopplad till start plus och en kabel kopplad till förbrukning plus. Skall jag koppla grund (lila kabeln) till start minus?

 

Jag fick en rekommendation från Blue Sea att komplettera med ett relä enligt bild nedan. Är det ett relä som grundkabeln går via?

Rekommendation på ett sådant relä?

 

Stort tack för alla svar hittills 

image001.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev vfhc1984:

Noterade att jag skrev fel. Jag har en kabel kopplad till start plus och en kabel kopplad till förbrukning plus. Skall jag koppla grund (lila kabeln) till start minus?

 

Jag fick en rekommendation från Blue Sea att komplettera med ett relä enligt bild nedan. Är det ett relä som grundkabeln går via?

Rekommendation på ett sådant relä?

Vad är "lila kabeln"? Hur skall vi ha kolla på dina kabelfärger?

 

Och vad är "grundkabel" i din värld?

 

Start minus och förbrukning minus skall vara samma. Batterierna är väl hopkopplade på minussidan?

 

Ett sådant här relä funkar, Biltemaexempel

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så sätter man en vanlig strömbrytare där. Det har jag gjort.

Den slår jag av vid vinterförvaringen och slår på vid sjösättning för att relät inte ska dra ström ur batterierna under vintern. Det gäller då att komma ihåg att slå på den förstås...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man skriver med en telefon kan det bli lite tokigt. "Lila" skulle ha varit lilla kabeln, den som är jordad = liten röd kabel. Den skall till minus, jag är dock osäker på om den skall kopplas till start eller förbrukningsbatteriet.

 

Övriga 2 kablar skall till batteriernas pluspoler.

 

Det är i övrigt ett gäng kablar från andra delar av båten som är kopplade till minuspolen på förbrukningsbatteriet, vilket är i sin ordning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vfhc1984:

När man skriver med en telefon kan det bli lite tokigt. "Lila" skulle ha varit lilla kabeln, den som är jordad = liten röd kabel. Den skall till minus, jag är dock osäker på om den skall kopplas till start eller förbrukningsbatteriet.

Spelar det någon roll tror du? Minus på dina batterier är väl ihopkopplade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vfhc1984:

”Lila" skulle ha varit lilla kabeln, den som är jordad = liten röd kabel. Den skall till minus, jag är dock osäker på om den skall kopplas till start eller förbrukningsbatteriet.

Allmänt sett så SKA röda kablar kopplas till plus. 
Det är också förvirrande att prata om ”jord” vad gäller båtel. Det som ibland kallas jord är så gott som alltid minus så när du skriver ”den som är jordad = liten röd kabel” så är det dels fel, röda kablar ska till plus, och dels, som sagt, förvirrande. 
Som @Kane skriver ovan så brukar man ha en gemensam minus för såväl start som förbrukarbatterier. När du nu ändå är inne och pillar i detta är det lika bra att du gör rätt från början!
 

(Jord är minus på alla bilar, utom vissa franska, men där är det mer logiskt att prata om jord eftersom chassiet ofta används som ”minusplint”.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Nu lyser SOLID ON när motorn är igång. Jag bytte startbatteriet med ett av mina nyare. Laddade upp båda mina nya AGM batterier, ena hade värdet 13,1 och det andra 12,9 i viloläge.

 

Förhoppningsvis kanske detta kommer att fungera igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...