Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hotspur

Erfarenhet eldrift segelbåt

Rekommendera Poster

I och med att vår MD11 börjar bli till åren har jag börjat söka efter alternativ för när det blir dags att byta, hon fungerar felfritt idag men allt har ett slut och jag hatar att mecka med motorer, i synnerhet när jag måste. 

 

 

Är det någon här som har erfarenhet av eldrift i båten?

Har ni 2 separata batterisystem? ett för motorn och ett för förbrukning? 

Skulle ni gjort övergången från bensin/diesel till el igen om ni hade chansen? 

Hur stor batteribank har ni och hur stor vill ni ha? Lithium eller AGM/GEL?

Vad tycker ni har varit det bästa respektive sämsta med bytet?

 

 

För mig verkar det stora hindret vara vid längre skärgårdssegling där man inte är i gästhamn och kan ladda så ofta, det kan bli lite en del motorgång, kanske 20min innan seglen åker upp och när det är dags att ankra ytterligare 10-15min vid tilläggning, säg att det också är lite motvind och trångt, kompenserar med lite motor i ca 10min för att kunna gå lite högre i vinden. Erfarenhet från seglare med liknande storlek (36ft, 70-80talare) finns det en sorts "sweet spot" vid ca 2kW, så gör båten ca 4kn. Säg att så är fallet och att det är medeleffekten över en dag, då drar motorn ca 2kW/dag, hinner ni ladda tillräckligt via regenerering, solpaneler och vindsnurror? Eller är det bara att acceptera att man kommer fram senare och får ge fan i att använda motorn så mycket?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En konsekvens blir nog att man "tvingas" segla mer. Har man en bra motor är det lätt att av bekvämlighets skäl eller kanske ännu mer säkerhetstänk använda den fast det kanske inte behövs. Med begränsat motoralternativ testar man nog mer manövrar för segel och lär sig mer allt eftersom. Det är min erfarenhet efter att ha seglat både med bra motor, liten aktersnurra och även helt utan motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt intresserad av elalterntiv till segelbåt. Det finns en bra Facebookgrupp med över 1000 medlemmar som diskuterar detta.

 

Det finns idag många olika alternativ med kostnader från 10-80 000 kr exkl. batterier. Och allt beror förstås på vad du har för krav och hur du vill använda motorn.

 

Jag har denna sommaren och förra testat att hänga på en 300w (0,4 Hk) elmotor på min Soling som är en väldigt lättdriven segelbåt. Denna driver jag med två uttjänta bilbatteri och en solcell på 40w. En lösning som kostar under 3000 kr.

 

En halvtimmes körning har jag tagit igen till dagen efter med solcellen.

 

Men ska du ersätta din inombordare behöver du förmodligen minst 3 kw och ska du kunna köra långt blir det snabbt mycket batteri.

 

Men återkom med vad du vill lägga, hur långt du vill kunna köra så hjälper vi dig mer än gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med liknande prestanda blir det ruskigt dyrt med elmotor, främst för att batteribanken blir stor och dyr.

 

Jag hade vissa tankar om elkonvertering när vi skulle byta vår MD11 och främst stupade det på kostnaden (för färdiga kommersiella lösningar) och för att vi ofta seglar långt över öppet hav (nåja, Östersjön).

 

En intressant tråd, 

 

 

 

En som faktiskt gjort det du vill göra,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En variant kunde vara hybriddrift. En elmotor och en medelstor batteribank som ger tillräckligt för kanske 1-2 timmar drift i fem knop. Sen en liten dieselgenerator på kanske 5 kW som kan köras oberende av elmotorn. Antingen kontinuerligt i timmar för att stötta under längre turer med motor, eller för att ladda batterier om solladdning eller landström inte finns.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en variant är att ha en elmotor med rem till axeln på dieselmotorn. Elmotorn kan göra allt lätt jobb som att köra in och ur hamnen, men dieselmotorn finns kvar att dra de tunga lassen eller på längre sträckor.

 

Själv tror jag mycket på pod-motorerna. Ska undersöka om jag kan bygga en sådan av min lilla elmotor under vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow, tack för responsen! 

 

Ska försöka utveckla mitt resonemang lite och besvara med fler frågor.

 

För oss är detta +-listan för eldrift just nu:

+ tyst

+ mindre underhåll

+ bättre kontroll vid tilläggning, (snabbare acceleration och går att köra på låga varvtal)

+ möjlighet att motorsegla vid låg vind

+ "tanka" under färd 

 

- kort räckvidd

- låg hastighet

- lång laddtid

 

Enligt de tester och beräkningar för förbrukning så ser det ut ungefär såhär för båtar liknande våran.

 

2kn - 0.3kW

3kn - 1kW

4kn - 2kW

5kn - 4.5kW

6kn - 8kW

 

 

Vi är ute med båten varannan helg juni-okt och 4v under semestern, motorn går ca 50-75h/säsong och den största sträckan är mellan vinterplats och sommarplats, av 10år med båt har jag haft hyggliga vindar 1 gång och alltid regn, det är en transportsträcka på ca 23-25nm vilket gör att det är riktmärket för räckvidden, de enda gångerna vi använder motorn är in/ut ur hamn/naturhamn och vid stiltje, så länge vi håller oss över 2kn seglar vi, har väl hänt att den gått igång vid riktigt skitväder & motvind men det är någon gång per säsong som det blir. vi har ca 5-7 nätter i gästhamn/år.

 

 

Det som är mest tilltalande för mig är att kunna hålla som minimihastighet 2kn och när seglen fyller så övergår det till laddning och att det är tyst. 

 

Om diagrammen för förbrukning stämmer verkar det inte finnas någon anledning att ha mer än 5kW i vår båt. Att "köra genom en storm" är bara att glömma, en tillräcklig batteribank kostar mer än en mindre nations BNP. Är det rimligt med så klen motor? Det är orimligt att driva båten över 4 kn/2kW för längre sträckor då förbrukningen exploderar efter det och @raol idé med mellanstor bank på ca 10kW (8x110A AGM) med någon sorts elverk låter som en bra lösning för tillfällena vi går längre sträckor. Ett permanent monterat dieselaggregat kanske är overkill men att kunna lyfta ut ett elverk några timmar per säsong i sittbrunn kanske går att stå ut med och underhållet av dessa är minimalt samt att de går att göra hemifrån, då behövs det inte heller alternativa laddningsmetoder (sol & vind) än regenerering. 

 

Att lägga till ytterligare ett system typ pod motor eller hybridsystem är för dyrt för oss då vi skulle behöva dubbla nya motorer och skulle ta bort hela fördelen med mindre underhåll och slippa tanka. Att åka in & ut ur hamn med dieseln är egentligen det minsta bekymret idag, även om det nog underlättar mycket med POD motor på rodret vid tilläggning. 

 

Vi har inte kommit så långt i planeringen som för budgetering mer än att det ska vara billigare än dieselalternativet, låt säga att det skulle vara ca 60.000:- installation gör vi själva.

 

Jag har sökt lite vad som finns och https://www.thunderstruck-ev.com/sevcon-brushless-sailboat-kit-5kw.html verkar vara prisvärt, har även kikat på att plocka ihop delarna separat men det verkar sluta på ungefär samma pris. Har ni erfarenhet av komponenterna i det kittet?

 

Har varit i kontakt med ett svenskt företag men de var för dyra då jag sett vad komponenterna kostar utomlands, men dom har en adapter för S-drev vilket är ett måste för oss. 

 

Färdiga motorer från t.ex. Oceanvolt eller ELCO finns inte på kartan, långt över vår budget.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-07 vid 13:24 skrev raol:

En variant kunde vara hybriddrift. En elmotor och en medelstor batteribank som ger tillräckligt för kanske 1-2 timmar drift i fem knop. Sen en liten dieselgenerator på kanske 5 kW som kan köras oberende av elmotorn. Antingen kontinuerligt i timmar för att stötta under längre turer med motor, eller för att ladda batterier om solladdning eller landström inte finns.
 

Jag håller med raol, och är inne på samma linje själv för en framtida båt. Där jag vill att generatorn både ska kunna köras direkt till elmotorn samt separat till batteribanken. Detta för att motorn ska kunna köras även om det skett en kortslutning i batteribanken. Sedan ser jag flera fördelar med elmotor som tex. vid hamnmanövrar, hastigt väjningsläge i svag vind, vid hårt väder som motorseglare, i stiltje med solpaneler. Vid helgsegling där solceller kan ladda batteribanken under veckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Hotspur:

@Mackey Vad valde ni för alternativ istället och vad har ni för båt? 

Vi valde en Beta 25 för 60 000:- kronor plus nytt drev för 18 000:- med reservation för minnesfel.

 

Vi har en Comfort 32.

 

Läs om motorbytet här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu gäller det ju segelbåt. Och det kan ju fungera rätt bra idag.

Men jag läste en artikel om att det idag inte är något realistiskt alternativ i motorbåt med eldrift.

Andra delen av artikeln handlar om elmotor i segelbåt.

Även om det är sidospår kan ju ändå en eller annan åsikt och tyckande vara bra att läsa denna artikel.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har EU presenterat sin vätgas strategi, storskaliga åtgärder för att komma ifrån fossilberoendet. Ser fram emot en infrastruktur för vätgas som gör det praktiskt att driva elmotorn med bränslecell i stället för batterier. Ingen onödig vikt, mycket längre räckvidd, värme som biprodukt. Tyvärr ligger Sverige efter även om vi har företag som ligger i framkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nu gäller det ju segelbåt. Och det kan ju fungera rätt bra idag.

Absolut!

Jag är uppväxt med att det är en dödssynd att ha motor på en segelbåt.

 

Far min var ruskigt irriterad när Gotland runt - enligt honom - blev en jävla motorbåtstävling.

(Man var tvungen att ha motor ombord.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde ett eget elmotorsystem i min Beason31, 2008, när min gamla Yanmar 12 gett upp, och det har jag inte ångrat. Systemet består av en Perm132 motor, en golfbilsstyrning och 4st 105Ah AGM batterier (48V). Till motorn tillverkade jag ett fäste i plåt med en hemtillverkad lagerbock för propelleraxeln och en kuggremsutväxling. Detta monterade jag i de gamla Yanmar hålen i motorbädden. Räckvidden är ca 10nm vid 3kn och vindstilla, och detta räcker gott för kustsegling.

Laddning sker bara i hamn och vid årets semester har vi tillryggalagt sträckan , Bua - Koster - Bua inkl runtikring turer, och vi har besökt gästhamn vid 3 tillfällen (4 laddningar inkl. återkomst till hemmahamn )

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen egen erfarenhet, men i vart fall reflektioner. 

 

Varför inte ha kvar gamla inombordaren som reservkraftkälla och som drivkälla till generator/generatorer? 

Hänga på så många bilgeneratorer som kan tänkas behövas för att ladda x antal AGM-batterier, på kort eller lång tid. Själv har jag hängt på en 70 A bilgenerator, som lätt laddar min batteribank på dryga 200 Ah. Visst tillskott från en solcell. 

Under 13 säsonger har jag legat på landström högst 10 ggr. 

 

Med inombordaren kvar, kan man ju ladda under tiden man går i land o pissar eller köper en pizza och blir inte störd. 

Behöver inte uppsöka landström eller framtida laddstationer.

Lägger rutten vart jag vill för en dag eller två veckor på raken. 

Friheten med båtlivet bevaras.

 

Docka en elmotor rakt mot propelleraxeln med multiribbrem. Ev fixa en remslackare, så att elmotorn bara kopplas in när den ska nyttjas. 

Funkar inte med s-drev. 

 

- Segla

- Köra med elmotor, inombordare med backslag i friläge.

- Ladda batterier, med inombordare på lågt varvtal. Blir billigt per kW. 

- Köra med inombordare. 

- Eller kombinera som situationen kräver. 

- Börja med en mindre batteribank. 

 

Det är klart, är man allergisk mot avgaser, motorbuller och ev oljedroppar i vattnet, är detta inget alternativ. 

Och så var det detta med att fylla på diesel en gång om säsongen...

Uj, uj uj.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Zebra:

Jag byggde ett eget elmotorsystem...

Det är nog det enda som kan ge ett konkurenskraftigt pris och då ska man ha lite tur och/eller känningar så att man kan få tag på delar till bra pris.

 

Ni som byggt själva, bla. @Bjorns_snipa och @Zebra, vad har era byggen kostat uppdelat på motor och batterier när allt är färdigt.

Bara en ny elmotor runt 7 kW går väl på 15 - 25 tusen vad jag förstår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-19 vid 20:54 skrev Mackey:

Det är nog det enda som kan ge ett konkurenskraftigt pris och då ska man ha lite tur och/eller känningar så att man kan få tag på delar till bra pris.

 

Ni som byggt själva, bla. @Bjorns_snipa och @Zebra, vad har era byggen kostat uppdelat på motor och batterier när allt är färdigt.

Bara en ny elmotor runt 7 kW går väl på 15 - 25 tusen vad jag förstår.

Jag är lika nyfiken som Mackey, och skulle också gärna få en idé på kostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-08-19 vid 20:54 skrev Mackey:

Det är nog det enda som kan ge ett konkurenskraftigt pris och då ska man ha lite tur och/eller känningar så att man kan få tag på delar till bra pris.

 

Ni som byggt själva, bla. @Bjorns_snipa och @Zebra, vad har era byggen kostat uppdelat på motor och batterier när allt är färdigt.

Bara en ny elmotor runt 7 kW går väl på 15 - 25 tusen vad jag förstår.

Motor med stativ och axelkoppling 29’

Controller 12’

Batterier med BMS (begagnat) 10’

Laddare 4’

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2008 var ju ett tag sedan nu, och jag har inte hittat alla kvitton, så ur minnet:

Motor - 850 EUR

Controller - 350 Pund

Kontaktorer 48V 200A 3st - 350 dollar

Laddare 48V 30A - 8000 SEK

Batterier 4st 12V 105Ah - 8000 SEK

Koniska rullager, Kuggermshjul, axelkopplingar - 1500 SEK

och så lite skrot, en svarv och en fräsmaskin 🙂

Totalt ca 35000 SEK och  ca:20Kg lättare än komplett Yanmar 12

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Motor med stativ och axelkoppling 29’

Controller 12’

Batterier med BMS (begagnat) 10’

Laddare 4’

Tack så jättemycket, så för motor 5kw controller, stativ och koppling från Electro-mobile fick du betala dryga 40 tusen (om jag har förstått dig rätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eldrift har jag pysslat en del med, både som arbete och hobby, i bland annat båtar.

Beroende på hur mycket man vill och kan göra själv så kan det bli olika dyrt, krångligt och bra...

 

Jag har haft bra erfarenhet, främst som hobby, av att köpa motorer och elektronik från Maytech, har ingen koppling till de förutom att jag använt deras grejer.

De har en del bra lösningar om man vill mecka själv.

 

https://maytech.cn/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att tacka Zebra (I upphetsningen 😁).

 

En fråga som gnagt länge mitt huvud, är om en elmotor monterad på en rak axel ger ett ökat motstånd om propellern (fast) friroterar vid segling? Nu handlar det inte om elgenerering utan om minsta motstånd. Kan man "frikoppla" elmotorn i neutal eller off läge? Eller måste man ha separat koppling på axeln?

 

Har en elcykel som knappt går att trampa om inte elmotorn är på, därav att jag är bekymrad.

 

 

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peka67:

Glömde att tacka Zebra (I upphetsningen 😁).

 

En fråga som gnagt länge mitt huvud, är om en elmotor monterad på en rak axel ger ett ökat motstånd om propellern (fast) friroterar vid segling? Nu handlar det inte om elgenerering utan om minsta motstånd. Kan man "frikoppla" elmotorn i neutal eller off läge? Eller måste man ha separat koppling på axeln?

 

Har en elcykel som knappt går att trampa om inte elmotorn är på, därav att jag är bekymrad.

 

 

Hur trögt den roterande propellern rör sig beror på konstruktionen...

 

På din cykel så är det förmodligen växlar inblandade, om du har navmotor så finns det planetväxlar där, och är det en centralt monterad motor så är det planet eller möjligen snäckväxlar.

Detta plus att elektroniken oftast inte är gjord för att låta motorn spinna fritt utan genererar effekt till batteriet, eller värme i enklare konstruktioner, gör att det går tungt.

 

Med en propeller kan man låta den spinna fritt, och då ha elektronik som kopplar bort motorn så att inget förstörs av de höga spänningar som genereras internt.

Så du behöver inte ha en separat koppling.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev makke_the_muss:

Borde inte foldingproppeller vara enklaste och bästa lösningen på det problemet?

Inte säkert att folding får plats, sedan har jag blivit allt mer osäker när det gäller folding propeller (för långfärd). Påväxt kan göra att bladen inte fälls ut, och händer det något med propellern kan det vara svårt och dyrt att få det fixat.

9 timmar sedan skrev jonas2307:

Med en propeller kan man låta den spinna fritt, och då ha elektronik som kopplar bort motorn så att inget förstörs av de höga spänningar som genereras internt.

Så du behöver inte ha en separat koppling.

Tack Jonas du har just gjort min vecka, det var precis vad jag behövde höra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har folding propeller. I början var jag inne på att byta till en fast propeller men då den motor jag har, Perm132, inte är borstlös valde jag att behålla foldingpropellern. Min tanke var att inte slita kol när motorn inte driver båten.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peka67:

Inte säkert att folding får plats, sedan har jag blivit allt mer osäker när det gäller folding propeller (för långfärd).

Eldrift är inte vidare lämpligt som "säkerhetsutrustning" på öppet hav tycker jag.

 

Jag hoppas du ska hålla dig längs Sveriges kust eller på Europas kanaler på din långfärd. (Frågan är om eldrift klarar kraven för att gå på alla kanaler?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanal kan man glömma, iaf i mitt fall med max räckvidd på 10nm.

Jag har dock inte haft något "säkerhetsproblem" under de 12 år jag har haft min motorinstallation. I mitt fall sitter motorn i en segelbåt, och jag har varit runt i Tyskland, Danmark och givetvis utmed Svenska kusten, 700 - 1000+ nm / år. Det är ju klart att ibland tar det lång tid att komma till målet, men varför bråttom? Segling skall ju vara avkoppling! 🙂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon stans som motorn inte är viktig så är det väl på öppet hav? Inne i skärgården är jag glad att ha min pålitliga och direktstartande elmotor istället för en gammal dieselmotor som krånglar mest hela tiden, vilka verkar sitta i de flesta svenska segelbåtar :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...