Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
optimisten

Nedskräpning i skärgården

Rekommendera Poster

Har nu vid 2 tillfällen bara i år noterat folk som inte kan uppföra sig i skärgården. Nu senast kom vi först till en naturhamn

och tillbaks efter en promenad på ön ser vi på håll att vi fått grannar. När vi närmar oss vår och grannens båt ser vi att en man sitter och skiter

nästan helt öppet ca 20 meter från våra båtar-det fanns hur mycket skog och stenar att dölja sig och skiten under. Vi ser också att 

antal toapapper efter kvinnornas kissande ökar under dagen. Även om man kanske är ovan vid båtliv så hör det normalt hyfs även på landbacken 

att man inte skräpar ner. Frugan viker i hop sina kisspapper och stoppar i fickan och slänger i soppåsen på båten.

Jag plockade på morgonen därpå i hop deras kisspapper och lite skräp, dock ej mannens skitpapper och knöt soppåsen med deras skräp runt deras 

förtöjningslina innan vi kastade loss, de låg och sov fast klockan var 9.30. Jag blir arg och ledsen när folk skräpar ner i vår underbara skärgård.

  • Gilla 10
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även noterat att snusarna tror att barnen uppskattar att leka i grunt vatten bland portionsprillor, dessa verkar ej lösa upp sig i vatten och blir bara fler för varje år.      Kan inte kissande damer mfl ta med en hundpåse och ta med sig beg papper och bindor?

 

   

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skit och papper tar naturen hand om så gärna. Men man får fan se till att lägga det under en större sten eller gräva ner det efter sig så vi andra slipper äcklet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev optimisten:

Har nu vid 2 tillfällen bara i år noterat folk som inte kan uppföra sig i skärgården. Nu senast kom vi först till en naturhamn

och tillbaks efter en promenad på ön ser vi på håll att vi fått grannar. När vi närmar oss vår och grannens båt ser vi att en man sitter och skiter

nästan helt öppet ca 20 meter från våra båtar-det fanns hur mycket skog och stenar att dölja sig och skiten under. Vi ser också att 

antal toapapper efter kvinnornas kissande ökar under dagen. Även om man kanske är ovan vid båtliv så hör det normalt hyfs även på landbacken 

att man inte skräpar ner. Frugan viker i hop sina kisspapper och stoppar i fickan och slänger i soppåsen på båten.

Jag plockade på morgonen därpå i hop deras kisspapper och lite skräp, dock ej mannens skitpapper och knöt soppåsen med deras skräp runt deras 

förtöjningslina innan vi kastade loss, de låg och sov fast klockan var 9.30. Jag blir arg och ledsen när folk skräpar ner i vår underbara skärgård.

Har ett Instagram konto, rensahelahavet.

 

Varje dag/gång vi är ute så tar vi med oss sopor från diverse öar. Slänger och sortera i hemmahamn. Läggs upp på Instagram.

 

Jag blir så ledsen när man ser hur idioter bara lämnar skräp efter sig, mycket spolas upp såklart, men jag och min fru samt kompisar hjälper våran natur så gott det går.

Redigerad av patrikflink
  • Gilla 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en del videor på rediga personer som kastar tillbaks skräp in i bilar varifrån skräpet kastas.

 

Här är en annan variant som jag inte sett förut.

 

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här har ni en instruktionsfilm i ärendet.....😂

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget nytt fenomen!

Finns ett antal öar och holmar här i skärgården som flitigt används av idioter för att åka ut över dan för att sola och bada.

Man kan lägga till där tidig vår innan det blir varmt ute, efter att det blivit varmt ute kan man inte gå 5 meter in på ön utan att riskera att trampa i skit vart man än går och skräp ligger det överallt.

Men idioterna som solar och badar där verkar trivas för dom återkommer varje sommar, det här har på gått i många år.

Tycker synd om människorna som äger öarna, jag vet att dom försöker att städa, så gått det går varje år efter invasionen av idioter.

Skiljer avsiktligt mellan idioter och människor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Skiljer avsiktligt mellan idioter och människor.

Jag tillför ju inget till diskussionen men är inte en väldig massa människor idioter?

”Den sista idioten är inte född” var det någon som sa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev ChristerN:

”Den sista idioten är inte född”

Min far säger "alla är idioter innan dom bevisar motsatsen". Hårt men sant i dom flesta fallen tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra patrikflink, tack för din insats för vår härliga skärgård. Brukar också plocka en del skräp i naturhamnen-blir så ledsen över att se skräpet. Det finns bl a en stor nackdel med sjökortsplottern och navigation via smartphone-numera hittar och vågar idioter även sig till ytterskärgården och skräpa ner. Tycker mig uppleva mera kiss o bajs o annat där senaste 20 åren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta ett stockholmsfenomen? 
 

Nog för att man kan hitta skräp på västkusten men det låter ju helt sjukt att folk skiter hej vilt på öarna och skräpar ner. 
 

Någon som konfronterat idioterna?

 

Annars vore det på plats med ett envarsgripande. Gärna på någon som sitter och skiter olämpligt. Armlås på någon som ligger på mage med brallorna nere och en otorkad stjärt. Perfekt för Instagram-kontot ovan. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra om folk som inte kan sköta sig i naturen. Ett sånt här år blir det säkerligen värre med fler ovana människor både till sjöss och i skogen. Är ju utan båt för tillfället men hörde nyligen om hur vår hemmahamn mer eller mindre blivit invaderad av ett par "partybåtar" som festar och sketnar ner nätterna igenom. Grymt tråkigt med människor som så totalt saknar respekt för alla runtomkring dom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev acateon:

Är detta ett stockholmsfenomen? 
 

Nog för att man kan hitta skräp på västkusten men det låter ju helt sjukt att folk skiter hej vilt på öarna och skräpar ner. 
 

Någon som konfronterat idioterna?

 

Annars vore det på plats med ett envarsgripande. Gärna på någon som sitter och skiter olämpligt. Armlås på någon som ligger på mage med brallorna nere och en otorkad stjärt. Perfekt för Instagram-kontot ovan. 😉

Det är väl helt okej att bajsa så länge man gör det utom synhåll och gräver ner skiten.

 

Varför det inte förekommer så många bajsare på öarna på västkusten är denna bild ett vackert exempel på.

c67ae6c6b5e2d8be48814b09093584e4.jpg.b386271b3d1e7292991ca0ed89a89b7f.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det är väl helt okej att bajsa så länge man gör det utom synhåll och gräver ner skiten.

 

Varför det inte förekommer så många bajsare på öarna på västkusten är denna bild ett vackert exempel på.

c67ae6c6b5e2d8be48814b09093584e4.jpg.b386271b3d1e7292991ca0ed89a89b7f.jpg

 

Menade inte specifikt att göra nummer två utan nedskräpning generellt. ;)

 

Med bilden menar du att det inte är några människor på västkustens öar och därav avsaknad av hukande individer eller att alla är hemma och förstoppade vid tillfället bilden togs? 
 

Om du tänker att det är brist på en grön pläd som får avfallet att landa mjukt så finns det gott om skrymslen att gömma sig på läsidorna av öarna där växtligheten har lättare att överleva. Bilden ser ut att ha en annan riktning. Sen är det också att föredra av den (för det mesta) västliga vinden inte rimmar så bra med att inte kissa i motvind. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte toalettbesöken är ett "jätteproblem" här på östkusten, självklart slarvar många med våtservetter som INTE försvinner och lägger en hög väldigt nära förtöjningsplatserna, inte trevligt, gå in en bit i skogen.

 

Har själv utnyttjat öar då vi inte hade toalett på dom tidigare båtar (nöden har ingen lag). Men man lämnar inte en hög och sedan låter någon trampa i det eller se skiten. 

Täck över, gräv ner är min melodi.

 

Sopor som lämnas finns det ingen förklaring för tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte förringa trådstartarens upplevelse, det verkar mycket otrevligt. Men jag kom att tänka på pratstunder jag haft med flera av mina avsevärt äldre grannar ute på en ö i Stockholms skärgård. De menar att skärgården aldrig varit så skitig och nedskräpad som den var innan kampanjen "Håll Sverige rent" under 1980-talet. De hävdar bestämt att det vi ser idag är inte ens i närheten av hur det var i slutet på 70-talet och början på 80 talet: Burkar, plast, fimpar och skit längs med stränderna, och folk dumpade vad som helst var som helst i plurret.

 

Vi har det kanske överlag renare nu än då, men trådstartaren kanske har märkt av det större antalet nybörjare i båtlivet. Vi kan väl försöka att hjälpas åt genom att bistå båtgrannen med basal kunskap om fiffiga sätt att hantera bajs och skräp? Sedan kommer det alltid finnas de som beter sig oaktsamt, men ju fler som får lära sig (och får snälla pikar) desto mindre märks buset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...