Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Trrttsch

Sabbat farsans lilla båt

Rekommendera Poster

Halloj!

 

Innan farsan gick bort för snart två år sedan köpte han en liten plast(?)båt av lokala fiskeföreningen som han rustade upp och gjorde fin. Nu fick jag för mig att testa den och typiskt nog slet den sig från sin ramp i det här jäkla blåsvädret under natten och slogs mot den steniga stranden så det blev flera hål.

 

Det finns mycket info på nätet om hur man lagar men jag är ändå osäker på hur man gör det på ett bra men billigt sätt. Hittade den glasfiberväv från Biltema han använt tidigare men vad ska man pensla med? Epoxy, polyester, gelcoat... Bifogar lite bilder. Är det en plastbåt eller glasfiberbåt? Eller är det samma sak?

 

IMG_6184.thumb.JPG.34a14e26b6b1aee2ef71a7341762f2e3.JPG

 

IMG_6183.thumb.JPG.a0e04ab2a5d75b6fa860fc819fab0355.JPG

 

IMG_6181.thumb.JPG.003c3f35291d5ba04dd07cb64244b0fb.JPG

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser väldigt mycket ut som glasfiber. Det finns flera beskrivningar här på MG om hur man lagar plastbåtar (glasfiber). 
I korthet gäller det att slipa rent och göra sneda kanter runt hålen så man kan bygga upp med glasfiberväv med polyester (gissar jag att din far har använt). Viktigt att när man slipat tvättar ordentligt med aceton! Flera gånger. Väv i lager på lager vått i vått tills man når en nivå som är över övriga skrovet. Sen slipar man ner till strax under skrovets nivå och lägger på topcoat som är gelcoat blandat med lite vaxlösning. Slipar jämnt och polerar. 
 

Jag tycker skrovet ser väldigt tunt ut men jag kan se fel. När du lagar kommer lagningen bli lite tjockare än övriga skrovet. Kan du komma åt på insidan lagningen kan du limma dit ett mothåll så blir den sidan lite jämnare. 
 

Men, som sagt, leta gärna här på MG och på andra ställen så finns det jättemycket skrivet om att laga plastskrov. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Men, som sagt, leta gärna här på MG och på andra ställen så finns det jättemycket skrivet om att laga plastskrov. 

Youtube rekommenderas bland de "andra ställena".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för bra svar. Den blå färgen på båtem ät alltså det som kallas topcoat?

 

Och jag har kollat lite YT-filmer men som sagt, en del använder epoxy och andra polyester. Ville ha tips på vad som passar just denna båt.

 

Redigerad av Trrttsch

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Trrttsch:

- - -

Den blå färgen på båtem är alltså det som kallas topcoat?

- - -

Jag är tveksam till att det blå är topcoat. Det ser ut att ha släppt alldeles för lätt där det skrapat mot stenarna. Jag gissar snarare på att det är målat, eventuellt med en två-komponentsfärg (blandad av bas o härdare som blir rätt hårt men inte lika hårt som topcoat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, ja så är det nog. En del av färgen har släppt när jag dragit upp båten på en trä-ramp så den sitter inte så bra. Att slipa bort all färg och ersätta med topcoat verkar besvärligt så det får bli samma färg igen. Ska rota igenom förråden om det finns nån gammal restburk så jag ser vilken det är. 
 

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema hade tidigare en tvåkomponentsfärg de förvirrande kallade för ”topcoat”. Tror den fanns i signalblå, dvs lika båten. Tyvärr finns färgen bara i vitt och grått numer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Peter_K:

Tyvärr finns färgen bara i vitt och grått numer. 

Men eftersom båten ser ut som den gör kan väl en hel ommålning till grått bli bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Men eftersom båten ser ut som den gör kan väl en hel ommålning till grått bli bra?

Det får frågeställaren avgöra 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah! Ja, han var storkund på Biltema så det verkar troligt. Är det Polyuretanlack ni menar? https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/lackfarger/polyuretanlack-2000041282

Det står att den inte ska användas under vattenlinjen. 

 

De har också hård bottenfärg och den finns i blått. Kan det va nåt?

https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/bottenfarger/hard-bottenfarg-biocidfri-2000042081

 

Blå eller grå spelar mindre roll men hållbart, lättarbetat och billigt uppskattas. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Trrttsch:

Ah! Ja, han var storkund på Biltema så det verkar troligt. Är det Polyuretanlack ni menar? https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/lackfarger/polyuretanlack-2000041282

Det står att den inte ska användas under vattenlinjen. 

 

De har också hård bottenfärg och den finns i blått. Kan det va nåt?

https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/bottenfarger/hard-bottenfarg-biocidfri-2000042081

 

Blå eller grå spelar mindre roll men hållbart, lättarbetat och billigt uppskattas. 🙂

Eftersom du har båten på en ramp (?) funkar det med 2K-lacken. Bottenfärgen är onödig i en insjö och om båten ligger mesta tiden på land. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns lite dumt men jag kapar tråden med en följdfråga på Biltemas 2K lack. Den gamla i signalfärger rekommenderas av många olika sidor där de målat diverse båtar med "gott" resultat. Är den vit/grå samma?

 

Jag är ekonomiskt lagd och ganska lat men funderar på att måla mina spruckna fribord på Solingen med vitt eller grått. Skulle ovan färg vara lämplig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Peter_K:

Eftersom du har båten på en ramp (?) funkar det med 2K-lacken. Bottenfärgen är onödig i en insjö och om båten ligger mesta tiden på land. 

Precis, drar upp den på en enkel träramp så den ligger inte i långa perioder. Men funderar på att iom att det färgat av sig på rampen kanske det inte är tvåkomponentslack den är målad med? Och jag läste nånstans att man inte ska måla tvåkomponentslack över enkomponentsfärg. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Trrttsch:

Precis, drar upp den på en enkel träramp så den ligger inte i långa perioder. Men funderar på att iom att det färgat av sig på rampen kanske det inte är tvåkomponentslack den är målad med? Och jag läste nånstans att man inte ska måla tvåkomponentslack över enkomponentsfärg. 

Exakt - inte 2K på 1K. 
Som tur är finns det ett enkelt test; ta t ex aceton på en trasa. Löser det färgen när du gnuggar med trasan är det 1K. Löser det inte färgen är det 2K. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å så bra! Vilket guldforum detta är. Fattas bara att ni kommer hit och gör arbetet också. 🙂 Tack för hjälpen alla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...