Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Seglamera

Luftningsskruv som bara går runt

Rekommendera Poster

Hej!

Min motor Yanmar 2GM har ett filterhus i aluminium. I den sitter en luftningsskruv. Gängan där luftningsskruven sitter i är trasig. Det går inte att skruva åt den så det blir tätt. Skruven går bara runt. Finns det något sätt att fixa det eller är det bara att köpa ett nytt filterhus?

Tackar på förhand för tips. 

Filterhus.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Helicoil. Insatsgängor

 

Blir starkare än tidigare. 

Funkar utmärkt. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Seglamera:

Blir det helt tätt med Helicoil?

 

Det är väl inte gängan som tätar..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på hur det blir längst upp där kopparbrickan ska täta? Blir det alldeles platt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Seglamera:

Jag tänker på hur det blir längst upp där kopparbrickan ska täta? Blir det alldeles platt. 

Ja, om monteringen av insatsgängan görs korrekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Insatsen ska alltså monteras någon mm under ytan där packningen eller annan detalj ska täta. 

Man typ skruvar in den lösa stålgängan, efter att man borrat och gängat med medföljande borr och gängtapp. 

Man köper en hel sats för t ex M6, M8 o s v. 

 

Testa först på nån aluminiumdetalj. T ex en gräsklipparmotor från skroten. 

 

Brukar följa med bra bruksanvisning. 

 

Tänk bara på att göra ordentligt rent efter montaget, från borr och gängspån och en liten trådbit, som kommer från insatsgängan. 

 

Men det är inget avancerat pyssel! 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och, dra inte åt så in i h-vete sedan när du fått dit en ny gänga.

 

Små skruvar dras i regel alldeles för hårt, stora alldeles för löst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt mjukt material original... 

 

Gängan kommer att sitta. 

 

Finurlig konstruktion. När man vrider in/ monterar gängan, så minskar diametern på gängspiralen, tillräckligt för att det ska gå att skruva in, helt o hållet, och lite till. 

När gängan är på plats, så sätter den sig. Den skär fast i det nygängade hålet. 

Och blir kvar där. 

Så använder man ett medföljande verktyg och bryter av den lilla pigg på insatsgängan, som används för att montera i hålet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yanmars modell med gängor i aluminium är dessvärre ett problem avseende tätning. På bilden finns även banjokopplingen på slangen från bränslepumpen med. På min förra Yanmarmotor så hade jag långvariga problem med att få tätt mellan banjokopplingen o bränslepumpen (matarpumpen mellan tank o filtret). Bytte kopparbrickor ett par gånger men läckaget återkom. Till slut drog jag såklart sönder gängan i pumpen. Fick helicoilgängor insatta både på in- o utgången från pumpen. Efter det kom det aldrig mer en endaste droppe läckage från kopplingarna.

 

Jag är helt övertygad om att insatsgänga i luftskruven kommer att ge samma goda resultat. (Varför inte passa på att byta gängor även till skruvarna för banjokopplingarna när/om bränslefiltret i alla fall är losskruvat....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...