Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Försöker hitta ett nersänkt spritkök men det verkar inte så lätt som jag trodde. Tycker jag har letat överallt. Jag får bara upp massa bilder och tillbehör till spritkök. 
Någon som vet någon sida/återförsäljare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu var det ju ett nedsänkt kök TS ville ha 🤔

 

Maila eller ring till https://www.dometic.com/sv-se/se som är återförsäljare till Origo.

Var länge sedan jag såg ett nedsänkt i båttillbehörs firmornas kataloger/websidor, men Dometic kanske vet 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Dometic hade hade bara gasol. Trodde det skulle vara lätt att hitta men icke

Redigerad av whirre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl lite så att spritkök inte är

speciellt bra... så de börjar försvinna lite från marknaden. Utbudet blir därmed begränsat. 

Eller har jag fel?

 

Fråga; varför inte gasol..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar nog så som ni säger här att det är på väg ut ur marknaden.

är det en eller två lågor som söks?
Finns en del på husvagns och husbilsmarknaden.

kolla tex: billigabildelar.se

Dom kan ha...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Det är väl lite så att spritkök inte är

speciellt bra... så de börjar försvinna lite från marknaden. Utbudet blir därmed begränsat. 

Eller har jag fel?

 

Fråga; varför inte gasol..?

Vi har ett tvålågigt spritkök i båten, och nej det är väl inte jättebra (ffa måste det fyllas på ofta) men jag är mycket nöjd med det ändå. Jätteskönt att slippa ha gasol ombord. Och helt idiotsäkert, går liksom inte att göra fel.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev nossnahoj:

Vi har ett tvålågigt spritkök i båten, och nej det är väl inte jättebra (ffa måste det fyllas på ofta) men jag är mycket nöjd med det ändå. Jätteskönt att slippa ha gasol ombord. Och helt idiotsäkert, går liksom inte att göra fel.

Kan säga att de spisolyckor jag hört talas om är med spritkök. Det är personer som fyllt på brännaren med mer sprit eftersom den ”slocknat” men det fortfarande var glöd kvar, och det börjat brinna okontrollerat. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan säga att de spisolyckor jag hört talas om är med spritkök. Det är personer som fyllt på brännaren med mer sprit eftersom den ”slocknat” men det fortfarande var glöd kvar, och det börjat brinna okontrollerat. 

Det där är ju ganska lätt att undvika om man känner till det. Finns det fler risker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev MarkusF:

Det där är ju ganska lätt att undvika om man känner till det. Finns det fler risker?

Ja, att man dör av ålderdom innan potatisvattnet kokat upp 😁

  • Gilla 2
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev MarkusF:

Det där är ju ganska lätt att undvika om man känner till det. Finns det fler risker?

Att maten smakar denatureringsmedel.

 

Att man spiller brandfarlig vätska i båten.

 

Att man dricker upp spriten och svälter ihjäl.

 

Jag har haft ett välfungerande spritkök - ett Origo - och tyckte inte man blev något vidare gråhårig medan man väntade på potatisvattnet, men gasol är ju generellt bättre och säkrare.

 

Köksolyckor med spritkök är tydligen vanligare än med gasol.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, där ser man. En sak till jag skall vara rädd för ombord alltså.

 

Men hur bär du dig åt för att få att ”maten smakar denatueringsmedel” @Mackey? Flamberar du i t-spriten istället för att ha den i brännaren? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev nossnahoj:

Men hur bär du dig åt för att få att ”maten smakar denatueringsmedel” @Mackey? Flamberar du i t-spriten istället för att ha den i brännaren? 

 

Ha ha!

 

En risk behöver ju aldrig inträffa, den bara finns där när det tex. finns mat och denaturerad sprit nära varandra tillsammans med en kock som även hanterar den denaturerade spriten.

 

I båten har det inte hänt, men i Trangiakök har jag några gång lyckats få lite beskare smak än det var tänkt. Inte via flambering utan kontaminationen har kommit via fingrar som hanterat spriten eller via brännare som legat i det hoppackade köket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både sprit, gasolkök och wallas-spis och spritköket hamnar sist om jag räknar in handhavande, effektivitet och säkerhet.

Det sista spritköket satt i ett pentry i sittbrunnen på en motorbåt och där kunde det ju fläkta lite så vi fick ofta ta upp kapellet för att lågorna inte skulle blåsa bort från kastrullerna.

Men en gång när det började lukta bränt hade lågan blåst undan på något märkligt sätt och satt fyr på träet i pentryt runt själva spritköket. Och sen detta eviga påfyllandet av bränsle.

Gasolen är ju klart snabbast när det kommer till uppvärmning men jag gillar nog Wallas bäst även om den är långsammare än gasolen, bara att vrida på knappen och ingen öppen låga i båten. Däremot så är ju plattorna varma lång efter att spisen är avstängd så man kan ju inget ställa där på en lång stund förutom om man inte värmer vatten till disken på eftervärmen då.

Hade jag behövt köpa nytt hade det blivit gasol, enkelt och prisvärt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag gissar att det finns en anledning till att de flesta restaurangkök har gasspis.

 

Jag brukar laga mat på scoutläger till 120-150 personer. Då har jag fyra gasolbrännare utomhus.

 

Hemma har jag gasol i uteköket men induktivhäll inne. (Jag förlorade den argumentationen mor hustrun.

 

I båten? Gasol så klart. Så även i friluftsköken.

Redigerad av StyrmanKarlsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar bara vara Dometic Origo 4100 som finns.

dometic_origo-4000_9103303890_38114_11.png.69d12f6c48574c53ca5f7dcd013ecc9d.png

Ser snyggt ut tycker jag, men det är nog en bra idé att köpa på sig ett par extra brännare och lite andra tillbehör eftersom produkten verkar vara påväg ut.

 

Effekt 2 kW per låga är helt okej och lika det man har på en gasolspis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Verkar bara vara Dometic Origo 4100 som finns.

dometic_origo-4000_9103303890_38114_11.png.69d12f6c48574c53ca5f7dcd013ecc9d.png

Hittade den också, men tyvärr verkar den inte finnas att köpa längre.
Verkar slut överallt. 

Gissar att man inte tillverkat den på många år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fins ett begagnat till salu på blocket i kväll tid 20,58  1200:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-07-07 vid 11:08 skrev Peter_K:

Ja, att man dör av ålderdom innan potatisvattnet kokat upp 😁

Det kommer från en som antagligen inte har ett modernt dito i sin båt....🤔

Upplever det nästan lika snabbt som ett gasolkök - rätt använt. I synnerhet med ett pentry som är inne i båten, utan vindpåverkan. Men att fylla på behållarna med dem kvar i köket (=varmt) är no-no, vilket också tydligt står på köket. Fast det behövs inte SÅ ofta (1-2 ggr i veckan med daglig matlagning).

 

För att summera - det är som Biltema, Bayliner och en del annat - spritköket skulle jag vilja påstå är bättre än sitt rykte. Men i nästa båt blir det troligen gasolkök i alla fall, inte minst för att det börjar bli så svårt att få tag på spritkök. Fast också för att gasol med eltändning är bekvämt.

 

När det gäller att få maten att smaka kräkmedel från spriten så är enda sättet att man slabbat och fått det på händerna, och sedan hanterar maten utan att tvätta sig först. Har aldrig hänt oss i båten, men jag minns en kanotpaddling i tonåren, där potatismoset tillagat på Trangiaköket smakade vedervärdigt av just den anledningen....

 

Edit: Om du köper ett spritkök, använd "Tenol", "Origonol" eller annat liknande bränsle som inte är ren rödsprit så sotar det inte alls, med bibehållen effekt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av spritkök är från kompisens Origo-kök. Han undviker så långt det är möjligt att använda det eftersom det är så långsamt.
Jag har och har alltid haft gasol. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Min erfarenhet av spritkök är från kompisens Origo-kök. Han undviker så långt det är möjligt att använda det eftersom det är så långsamt.
Jag har och har alltid haft gasol. 

Det är klart att det finns risk att dö av ålerdom när man kokar potatis utan att använda  spritköket. 😋

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Det är klart att det finns risk att dö av ålerdom när man kokar potatis utan att använda  spritköket. 😋

Han har börjat lägga den på grillen i foliepaket, och diska i kallvatten. 
Och tigga morgonkaffe av mig 😁

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal sanning jag lärde mig när jag var ny i båtlivet. 

1 kaffekopp Tsprit har samma sprängkraft som 1kg dynamit. Om det är sant har jag aldrig provat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev vega1959:

En gammal sanning jag lärde mig när jag var ny i båtlivet. 

1 kaffekopp Tsprit har samma sprängkraft som 1kg dynamit. Om det är sant har jag aldrig provat?

Sanning....?

Knappast. Sprit har ingen fysisk sprängkraft alls, i synnerhet inte i en kaffekopp. Möjligen för den som försöker dricka det 😮

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot ett kölsvin fullt med utläckt gasol lär ha en hygglig potential....

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev vega1959:

En gammal sanning jag lärde mig när jag var ny i båtlivet. 

1 kaffekopp Tsprit har samma sprängkraft som 1kg dynamit. Om det är sant har jag aldrig provat?

Ett kilogram dynamit innehåller 8 MJ.

 

En deciliter etanol innehåller 2 MJ. Inte samma som 1 kg dynamit, men något ditåt.

 

Ett kilogram bröd innehåller 12 MJ. Mer än 1 kg dynamit.

 

För att få sprängkraft måste reaktionen vara snabb, mycket energi på kort tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Ginger:

Däremot ett kölsvin fullt med utläckt gasol lär ha en hygglig potential....

Absolut, men det inträffar inte särskilt många gasolexplosioner.

 

En "skenande" varvattenberedare är nog farligare än gasol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-07 vid 11:08 skrev Peter_K:

Ja, att man dör av ålderdom innan potatisvattnet kokat upp 😁

Ja eller iallafall hinner gå i pension.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...