Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
stensino

Vanlig Genua med rullfocksprofil

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ska använda en gammal Genua ett tag som inte är gjord för rullfock, då rullfocken behöver lagas. Är det ta bort förstagsprofilen som gäller? Eller har någon kört med en temporär lösning som fungerar hyfsat?

Redigerad av stensino

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är pistolhakar på genuan så borde korta band runt profilen vid varje pIstolhake fungera. Tänkte själv prova detta med en gammal stormfock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ta bort förstagsprofilen, innebär att du måste lossa Förstaget i ena änden. 

 

Likaså när du ska montera tillbaks. 

 

Och vid varje tillfälle så blir förstaget kortare, om det ens går att återanvända. 

 

Sy på en vikt tygremsa med en lina inuti, så som det är på segel för rulle med skena. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Om det är pistolhakar på genuan så borde korta band runt profilen vid varje pIstolhake fungera. Tänkte själv prova detta med en gammal stormfock.

Ska prova din idé. Kraftiga buntband kanske fungerar. Det är pistolhakar på genuan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev stensino:

Ska prova din idé. Kraftiga buntband kanske fungerar. Det är pistolhakar på genuan.

Det kan nog fungera. Jag skulle nog "vränga" dem, så att den avrundade sidan kommer inåt profilen.

För att minska risken att de hugger i någon ojämnhet i profilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
19 timmar sedan skrev Wingan:

Det kan nog fungera. Jag skulle nog "vränga" dem, så att den avrundade sidan kommer inåt profilen.

För att minska risken att de hugger i någon ojämnhet i profilen.

Har testat och det fungerade inte. Min profil har skarvar som buntbanden fastnar i. Med en helt skarvlös profil kan det fungera. Använde istället ett fall (wire) som jag spände upp. Det fungerar inte klockrent, men helt ok. ska jobba vidare på lösningen, det kan vara bra att kunna köra med gamla segel.

Redigerad av stensino
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använde schackel runt profilen och det fungerade perfekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...