Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
supernils

Flytande eller sjunkande lina mellan bojankare och boj?

Rekommendera Poster

Jag skall lägga ut en ny boj.

Jag var på Captains i Stockholm och de hade färdiga "paket" med P-ring och lina m.m. Paketet innehöll, och de rekommenderade" en syntetlina med bly inuti avsedd att gå mellkan bojankare och boj.

Detta motiverade med att det verkar ryckdämpande samt att man inte snor in eventuella propellrar i linan då den hänger rakt ned från bojen.

Det var denna lina https://www.captains.se/battillbehor/fortojning/fortojningsbojar-tillbehor/bojlina-20-mm.html

 

Sedan var jag på SeaSea i Viggbyholm och där rekommenderade de "självklart" en flytande lina som inte riskerade att ringla in sig kring bojankaret.

 

Notera att båda rekomenderade lina. Av kostnads och underhållsskäl.

 

Plan

Bojen skall ligga mitt i Vätö sund knappt 6 meters djup vid max högvatten.

Vi kommer att köra en tung sten snarare än P-ring.

Jag tänker mig 10 meter lina för att minska snurrradien vid svajliggande och för att stenen annars hamnar i grannens vatten när man ligger mellan boj och brygga.

 

Fråga

1. Skall jag sikta på Flytande eller bly-lina?

2. Vad har jag missat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har aldrig hört talas om att man har en flytande lina till bojförankringen, men jag har ju inte hört allt 😉
Du bör kanske ha kätting längst ner vid stenen för att minska nötningsrisken. Så sägs det iaf ofta.  Det har inte jag och det har gått bra i många år. 
Jag har kätting högst upp vid bojen och dessutom lite gammalt ”järnskrot” som tyngd för att bojen ska hålla sig på rätt köl. Kättingen med boj plockar jag upp varje höst och lägger i varje vår. Under vintern har jag en liten nätvakare/blåsa med lina som räcker drygt ner till botten som jag fäster bojlinan i istf kätting och boj. Då ligger bojlinan relativt stilla på botten under vintern och slits inte lika mycket. Och så kan jag inspektera bojen med ten och kätting ordentligt. Det är oftast här slitage och rost sker. Nere på botten är det syrefattigare och därmed mindre rostangrepp. Dessutom rör sig de delarna mindre och slits också mindre. 
Kättingen byter jag kanske vart tredje år och bojten (Örnbojen) vart tionde typ. Shacklar till bojkättingen byts lika ofta som kättingen eller oftare och säkras gärna med ett buntband så de inte gängar upp sig. Jag brukar sätta två anoder runt kättingen med buntband. Inbillar mig att kättingen rostar mindre därmed. 
Fästet mellan bojring/sten och lina kollas ungefär vart tionde år. Jag har dock aldrig varit med om att dessa shacklar varit sönderrostade eller utslitna på den tiden. 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Flytande lina i detta sammanhang är det absolut dummaste jag hört, man jag har ju inte heller hört allting, ännu. Om du inte skall ha kätting hela vägen så köp den blyade linan!
 

Den enda gång jag skulle kunna tänka mig en flytande lina är som släplina till jollen, och det finns väl förstås en anledning till att man använder flytande draglinor vid vattenskidåkning.
 

Min salige far hade en permanent plats på Rörö i Bohuslän, det var akterförtöjning i boj och fören mot en hemmasnickrad brygga. Då han var medlem i Strandkassan så köpte han en billig orange syntetisk lina i strandkassans butik på ön. Denna lina utgjorde en fast akterförtöjning som när den inte användes drogs in till bryggan. Den inte bara flöt och trasslade in sig i diverse propellrar, den var att betrakta som en förrädisk taggtråd efter några säsonger.
På hösten togs bojen upp, och bojstenen med kärring förbands med bryggan med en rostfri vajer, sannolikt även den från samma verkstad. På våren fiskades kättingen upp och förbands med bojen, och den hemska orangea linan.

 

När vi gjöt bojstenar så använde vi en upphittad galvaniserad tvättbalja, som vi gjöt fast en syrafast ten i, den var ett vänsterjobb från verkstaden på jobbet. Det höll väl i minst 20 år, och den där bojstenen ligger kvar ännu på botten, mudderverket, en liten grävmaskin på en pråm, förmådde inte att få upp den bojstenen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort på följande sätt (o jag har lagt ut, årligen inspekterat och underhållit rätt många bojar i vår båtklubb):

Bojsten/P-ring med galvad bergögla (ju grövre desto längre livslängd)

 

Grov galvad schackel (ju grövre, desto längre livslängd)

 

Kaus som passar din lina, linan dras lämpligen fast med ett par rostfria virelås med muttrarna vända åt varsitt håll, behåll en repstump ovanför virelåsen och slå ett par halvslag runt linan

 

En bit upp på linan knyter du fast en "mumrik"/flytkropp så att linan lyfts upp från botten

 

Längst upp i bojen galvad kaus som passar linan, rostfria virelås att fästa linan till kausen och grov galvad schackel mellan lina o schackel. Dessutom behöver du lasta ner bojen så den inte tippar, det kan göras med en gammal galvad bojten eller annan järnbit med lagom vikt.

 

Se bara till att inte låta galvat o rostfritt komma i kontakt med varandra, då äter det rostfria upp både galvanisering o järnet i schackeln. Dimensionera inte för styrka utan för livslängd så behöver du inte göra om jobbet så ofta.

 

Sen såg jag att Erlandssons har färdiga kit med bojlina från Poly-ropes med allt som behövs (de har anvisningar för att knyta repet i övre o nedre del och det går det med). Dessutom kampanjpris just nu.

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Sommarkampanj/Tagvirke___Fortojning/BOJLINA_POLY-SAFE_10M?id=06413

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev supernils:

Plan

Bojen skall ligga mitt i Vätö sund knappt 6 meters djup....

Inte alltför mitt i hoppas jag? 
Om den kan anses utgöra en fara för övrig sjöfart kan den komma att tas bort på din bekostnad. 

Redigerad av coppertail
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, coppertail said:

Inte alltför mitt i hoppas jag? 
Om den kan anses utgöra en fara för övrig sjöfart kan den komma att tas på bort på din bekostnad. 

Ha! Syftningsfel. 

🙂

Mitt i på längden liksom. Nysättra. Det var mest för att signalera det skyddade läget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Lintott said:

Sen såg jag att Erlandssons har färdiga kit med bojlina från Poly-ropes med allt som behövs (de har anvisningar för att knyta repet i övre o nedre del och det går det med). Dessutom kampanjpris just nu.

https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Kampanj/Sommarkampanj/Tagvirke___Fortojning/BOJLINA_POLY-SAFE_10M?id=06413

Det var ett liknande paket som Captains hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skall alltså inte förtöja mot land utan bara mot bojen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns inte som en nyhet att p-ring är olämpligt som bojankare för svaj. Av vad jag förstår så har p-ringen tungor som ska gräva ned ringen, men ffa vid belastning åt ett och samma håll. Vrider vinden 180 grader finns risk att man drar upp p-ringen. Och den väger ju inte mycket, så det blir ju kanske lite mycket spel för en båt på svaj; känns otrevligt att bara kunna hoppas på att vid vridande vind "bara" driva 15-30 m, eller kanske ännu längre, innan ringen satt sig fast igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, Kane said:

Du skall alltså inte förtöja mot land utan bara mot bojen?

Tänkte lämna öppet för båda möjligheterna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 hours ago, farn said:

Känns inte som en nyhet att p-ring är olämpligt som bojankare för svaj. Av vad jag förstår så har p-ringen tungor som ska gräva ned ringen, men ffa vid belastning åt ett och samma håll. Vrider vinden 180 grader finns risk att man drar upp p-ringen. Och den väger ju inte mycket, så det blir ju kanske lite mycket spel för en båt på svaj; känns otrevligt att bara kunna hoppas på att vid vridande vind "bara" driva 15-30 m, eller kanske ännu längre, innan ringen satt sig fast igen.

Då jag beskrivt användingsområdet för säljarna så är det ingen som nämnt detta även om jag kanske borde förstått detta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev supernils:

Då jag beskrivt användingsområdet för säljarna så är det ingen som nämnt detta även om jag kanske borde förstått detta. 

Jaha, det var inte så klokt av säljarna tycker jag. Men visst, kan du ligga för svaj med ankare så kan du väl kanske det med p-ring, även om det ju kan bli lite oroliga nätter.

 

Jag tror inte att detta med p-ring och svaj är något som jag förstått, det kan man nog inte kräva av en själv... Det är väl kunskap man har med lite osäker hemvist och säkerhet som man upptar via osmos eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns förr på SXKs Västkustkrets hemsida en skiss över hur de bojar de lägger ut var kostruerade. Jag tror det nu har bytt konstruktion och PDFen finns inte längre att hitta, men jag fann en bild-kopia.

 

image.png.adb6db503544b38b784a2b64f65f75b4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi har inte bytt konstruktion bara förfinat den lite. En ny skiss kommer. Vi har i veckan byggt 10 nya bojar i samma konstruktion som skall ut snarast och har då 100 bojar på västkusten för våra medlemmar. Förra året sattes det ut fyra pålbojar på prov.

Hälsningar Ove

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...