Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
SonyBL

9,5 m båt som första båt?

Rekommendera Poster

Hej, jag är helt ny inom det här med båtar. Har alltid varit förtjust i motorbåtar ,mem har aldrig vågat ta tag i det. Nu har jag bestämmt mig och jag vill ta tag i det. Jag kommer inte skaffa en båt längre än 10 m och  vet att under 10 m behöver man inte ha "körkort" men jag ville ändå ta  förarintyget. Det är mest för min egen skull. Vad tycker ni andra,kommer jag ta mig vatten över huvudet om jag köper en 9m båt som första båt? Vi pratar båtar runt 1999-2000 talet. eller brde jag satsa på nåt mindre runt 7m?  Bor i GBG och vill kunna njuta av livet och GBG .

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen 10-metersgräns. Om du har en fritidsbåt över 12x4 m behöver du kustskepparintyg.

 

Men det är en alldeles utmärkt idé att ta förarintyg och sedan kustskeppare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer med Kane. Sedan tror jag du som nybörjare kan starta på 10 meter. Allt handlar om planering, ta det lugnt och inte stressa upp sig. Då kommer man långt, och det gäller förstås även erfarna skeppare.

 

Sedan förstås öva öva öva. Lära sig hur båten beter sig framförallt när det blåser lite. En utmaning är att de flesta båtar i denna storleksklass utan köl är vindkänsliga och driver ibland dit man själv inte hade tänkt sig. Det kanske tar någon säsong eller två men sedan kan du din båt bra.

 

Tar man det lugnt så löser det sig alltid och på sjön hjälps vi åt. Det kommer du märka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten båt mindre bekymmer. Om du inte behöver innerutrymmet för bekvämlighet så skulle jag rekommendera att köpa en mindre båt. Om den väger mindre än ca 3 ton så blir det enklare att hantera vid bryggor etc. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du båtplats?

Om inte kanske du skall börja att söka en sådan innan du köper båt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har du båtplats?

Om inte kanske du skall börja att söka en sådan innan du köper båt!

Hos Grefab och i Björlanda Kile kan du få båtplats på dagen numera. Över 500 tomma platser nu.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev pseudonym:

Hos Grefab och i Björlanda Kile kan du få båtplats på dagen numera. Över 500 tomma platser nu.

Ja tiderna har ändrats, men det är ju bra att fixa sådant innan båtköpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja tiderna har ändrats, men det är ju bra att fixa sådant innan båtköpet.

Jovisst är det så. Jag var ute i hamnen idag för att se om båten finns kvar och inte hade blåst bort, kan ju lätt bli så när den inte väger mer än 92 kg. Men den var fortfarande surrad till moder jord i asfalten.😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Hos Grefab och i Björlanda Kile kan du få båtplats på dagen numera. Över 500 tomma platser nu.

Verkar vara tvärtom runt huvudstaden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Kane:

Verkar vara tvärtom runt huvudstaden.

Vi har haft tjugo års väntetid för båtplatser som passar den båten trådskaparen tänkt sig.

Men det blev väl bättre då Grefab bytte ut kortregisterna mot exelfiler.

Ja det var väl inte bara det som byttes ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vi har haft tjugo års väntetid för båtplatser som passar den båten trådskaparen tänkt sig.

Men det blev väl bättre då Grefab bytte ut kortregisterna mot exelfiler.

Ja det var väl inte bara det som byttes ut...

Fick vänta 3 år för att få en större båtplats i Hinsholmen när jag bytte IFen till en Adagio 27

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rätt utrustning som t ex bogprop är det inga problem. Håller inte alls med de som säger Att en liten båt är enklare att hantera. Min nuv båt en Bavaria 28 sport väljer jag att lägga till med 10 gånger av 10, ist för båten jag hade innan som var en Yamarin 59 HT

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Finns ingen 10-metersgräns. Om du har en fritidsbåt över 12x4 m behöver du kustskepparintyg.

Så jag kan köra en 39 fots = 11.8872 m båt = jag tänkte på en powerboat utan kustskeppar intyg/examen då? Men förarintyg kanske är bra att ha ändå.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lasse-L:

Fick vänta 3 år för att få en större båtplats i Hinsholmen när jag bytte IFen till en Adagio 27

Ja vi stod 16 år i kö, sedan tröttnade vi, och dottern som hade en mindre båt fick plats tidigare. Både båtplats och båt övertogs av mig och det var någon internbyteslista för större plats där hon satte upp sig. Sedan hände det en massa grejer inom Grefab och då fick vi båda förslag på nya platser, vår plats i kön var nu inte längre uppsagd... Så jag var och tittade på några, Lindholmen, Yttre Saltholmen, Fiskebäck, Hinsholmen längst ut på X-bryggan, tackade nej så kom då förslag om en plats nästan längst in på en brygga nånstans, som jag är väldigt nöjd med, dessutom bra tillgång på P-plats.
Det var väl inga smickrande saker som Göteborgs-Posten skrev om Grefab då, och om hälften vore sant var det illa nog. Men det tycks nu ha blivit god ordning i denna kommunala firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan utan vare sig kustskeppare eller förarbevis köra en båt som är hur lång som helst så länge den inte samtidigt är bredare än 4 meter. Sen är det att rekommendera att man dels kan reglerna på sjön och vet hur man navigerar, men också kan framföra sin båt. Ett förarintyg löser den första delen.

 

Man ska ha klart för sig att en stor båt, utöver att den är svårare att hantera själv på sjön, också innebär större behov av underhåll och fler saker som kan gå sönder. En 20 år gammal båt i den storleksklassen kommer kräva en hel del jobb, eget eller utlagt på andra. Ett skäl att skaffa en mindre båt från start kan vara att lära sig och få en bild av vad man själv klarar av.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min grabb skall kanske överta motorbåten.

Men jag får inte överlåta båtplatsen på honom, fast han är avlad i båten. 🐇

Blåsigt och 60 cm högvatten idag besvärligt att ta sej ombord, svårare att ta sej ner på bryggan, idag hade jag föredragit flytbryggor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Lasse-L:

Min grabb skall kanske överta motorbåten.

Men jag får inte överlåta båtplatsen på honom, fast han är avlad i båten. 🐇

Blåsigt och 60 cm högvatten idag besvärligt att ta sej ombord, svårare att ta sej ner på bryggan, idag hade jag föredragit flytbryggor.

Dom har bättre ordning nu efter det dom köpte in datorer och kastade ut kartotekslådorna.

Vi löste det så att dottern var delägare i båten, och efter några år köpte vi ut henne, och det var helt ok enligt Grefab.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ja vi stod 16 år i kö, sedan tröttnade vi, och dottern som hade en mindre båt fick plats tidigare. Både båtplats och båt övertogs av mig och det var någon internbyteslista för större plats där hon satte upp sig. Sedan hände det en massa grejer inom Grefab och då fick vi båda förslag på nya platser, vår plats i kön var nu inte längre uppsagd... Så jag var och tittade på några, Lindholmen, Yttre Saltholmen, Fiskebäck, Hinsholmen längst ut på X-bryggan, tackade nej så kom då förslag om en plats nästan längst in på en brygga nånstans, som jag är väldigt nöjd med, dessutom bra tillgång på P-plats.
Det var väl inga smickrande saker som Göteborgs-Posten skrev om Grefab då, och om hälften vore sant var det illa nog. Men det tycks nu ha blivit god ordning i denna kommunala firma.

Förutom VD:n då som när hon tillträdde efter P. Hartzell hade 0 kunskap om båtar eller båthamnar. Men att röja och skapa oreda kunde hon redan från början. När sedan de numera kända oegentligheterna om misstänkta mutor och upptagningar och vinterförvaringar utan gällande kontrakt och mot svart betalning blev kända så rullade det några huvuden fast det kom väl aldrig fram några bevis om brottslig verksamhet vad jag vet iallafall. Om P. Hartzell kan man kanske ha en del att säga men han hade stora visioner om Grefab:s framtid och hur hamnarna skulle växa, den visionen har ju verkligen gått i stå och förutom att man i Björlanda ändrade om på ett par bryggor där man tog bort 10 meters platser och skapade nya på 14 meter istället var väl kanske ett smart drag för att minska på köerna och dessutom fylla luckorna bättre. Sedan punkterades ju marknaden totalt med en båtkyrkogård på grusplanen med en massa skrotbåtar som även de är bortforslade till skrotfraggen. Den svulstiga planen att bebygga den asfalterade marken med bostäder har väl legat i dvala ett par år och så även i Hinsholmen vad jag har förstått eller ligger den planen kvar? Vart man ska frakta alla vinterupplagda båtar fanns det väl ingen reell plan för eller hade man en sån?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte från snipa till 16 m bogserbåt, det tog inte lång tid att lära sej att köra den.

Trygg, den blåste inte bort när man la till.

Knepigare var att lämna bryggan, fick ha det i åtanke när man la till.

Fick ofta hjälp av närliggande båtar som kom med fendrar, jag skrek till dom, det är än järnare och håller.

Någon högsjöbåt är den inte, gick igenom vågorna och tog mycket vatten över sej.

http://lasselundell.se/lyckeby.html

http://www.tugboatlars.se/NeptunL.htm

Bild på båten från varvets katalog

Lyckeby.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Pilletant447:

Så jag kan köra en 39 fots = 11.8872 m båt = jag tänkte på en powerboat utan kustskeppar intyg/examen då?

Ja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kane:

Ja.

Hehe jippi...va bra...

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...