Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Backepaddan

Överföra GPS-spår till PC

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag köpte en B&G Vulcan plotter för några år sen tillsammans med andra NMEA2000 komponenter, autopilot, vindsensor, trippelmätare för fart djup och temp. 

Allt funkar klockrent men jag saknar möjligheten att i efterhand kunna ta upp sparade spår och rutter i min hemmadator. Det går att spara gpsdata till minneskort men sen då, det finns ju inget dataprogram att ladda upp till.

Jag hade tidigare Garmin gps, sparade spår och rutter kunde visas på ett program som hette MapSource.

 

Någon som känner till något bra dataprogram?

 

Redigerad av Backepaddan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Backepaddan:

Jag köpte en B&G Vulcan plotter för några år sen tillsammans med andra NMEA2000 komponenter, autopilot, vindsensor, trippelmätare för fart djup och temp. 

Allt funkar klockrent men jag saknar möjligheten att i efterhand kunna ta upp sparade spår och rutter i min hemmadator. Det går att spara gpsdata till minneskort men sen då, det finns ju inget dataprogram att ladda upp till.

Jag hade tidigare Garmin gps, sparade spår och rutter kunde visas på ett program som hette MapSource.

 

Någon som känner till något bra dataprogram?

Ditt gamla MapSorceprogram kan fungera om du har det kvar. Annars har Garmin ett nytt program som heter HomePort med liknande funktioner. Nackdelen är att du skulle behöva ett sjökort som kan läsas av något av dessa program för att ha full nytta av programmen. Har du kvar någon gammal BlueChart på minneskort så går det att stoppa in i datorn o använda mot i alla fall HomePort.

 

Stoppa in minneskortet med den sparade informationen i datorn (eller ladda ner till hårddisken). Starta programmet och välj att "öppna fil". Det finns olika filformat att välja på i programmen. När du hittat passande filformat så är det bara att importera. Om filformatet inte finns (Garmin har även en del generella ickeGarminformat att välja bland) så blir det krångligare att läsa in data till programmet. Då får du leta upp något konverteringsprogram så du kan byta format till något som finns i de två program jag nämnde.

 

Sen kan det finnas B&G-program också men de har jag ingen koll på....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...