Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Langmann

Vattenskadat skott - farligt eller bara fult?

Rekommendera Poster

Jag planerar att köpa en billig båt för att lära mig segla. Jag har nu hittat en mycket billig Rock 20 redan sjösatt mycket nära där jag själv tänkt ha båten, vilket är idealt för att komma igång denna säsong. Jag blir dock fundersam över några vattenskador som syns på bifogad bild.

 

Har läst om att "bulkhead rot" är ett mycket allvarligt och svårfixat problem, och undrar alltså om det kan vara frågan om det här. Kan det man ser på bilden vara tecken på röta, och är det i så fall en säkerhetsrisk? Går det att förstärka området? Båten är i princip gratis, och jag har egentligen bara tänkt använda den för att lära mig segla och känna av om jag gillar båtlivet, för att sedan eventuellt investera i en bättre båt. Att det ser fult ut bryr jag mig därför inte om nämnvärt, men vill gärna inte att båten brakar ihop när jag seglar. 

 

Otroligt tacksam för alla svar och synpunkter!

vattenskador.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Uppenbarligen finns det ett vattenläckage ovanifrån som rinner utmed plywooden. Risken är ju stor att träet suger in vatten och då släpper limmet som håller ihop skivan. Att täta läckorna är prio ett. Är det sedan bara kosmetiskt vattenskadat så är det ju ingen fara. Man kan slipa lätt på ytlaminatet och olja in eller klarlacka, vilket man känner för. Men skottet är ju där av en anledning, troligen för att bära upp däcket och för att skrovet skall vara formstabilt, och för att stabilisera förstagsinfästningen även om den inte sitter rakt ovanför. Dock ser ju skivan ut att vara skruvad och inte plastad på plats vilket kan göra det enklare att byta ut den.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu vattnet kommer utifrån (troligt, eftersom väl båten inte legat under vatten ?) så spola duktigt med en vattenslang i området och titta efter fukt inne. Speciellt relingslist och snett underifrån.

 

Håller i övrigt med föregående - ta rätt på orsaken och fixa den. Resten är sannolikt kosmetika, då inte ens faneren verkar ha börjat släppa så är nog skivan fortfarande mer än tillräckligt frisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser knappast ut att vara någon risk att båten brakar ihop, även om det skottet skulle ruttna bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rock 20 är byggd på den tiden när polyestern var billig. Skrovet är därför kraftigare och tåligare mot belastning (och grundstötningar 😉 ). Om jag minns rätt så är däcket rätt rundat mot skrovet och även lite konvext i formen. Det ger en rätt bra styvhet i däcket så skottet behöver inte ta upp så stora krafter när du går på fördäck.

 

Stödjer därför tidigare inlägg: försök hitta o täta läckorna så det inte blir blött inne i båten. Om fläckigheten stör dig så slipa (var försiktig, faneret är tunnt) och lacka/olja.

 

Välkommen som ny medlem och ny båtägare samt lycka till med seglandet i sommar. Bara en varning, båtar kan bli allvarligt vanebildande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...