Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Du känner väl till Grundkollen!?

Rekommendera Poster

Jag såg den här om dagen i en notis. Ganska kul, men man får ju ta den för vad den är, mer en reklamgrej än en riktigt seriös hjälp.

 

Viktigast är att ha koll på var man är på sjökortet i kombination med vetskap om båtens djupgående.

 

Själv har jag gått på grund två gånger i år, med en båt som sticker 130 cm djupt. Det är fler gånger än den enda gång jag gått på grund tidigare i livet , med en båt som gick 160 cm djupt.

 

Som det kan bli..

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dava:

Jag såg den här om dagen i en notis. Ganska kul, men man får ju ta den för vad den är, mer en reklamgrej än en riktigt seriös hjälp.

 

Viktigast är att ha koll på var man är på sjökortet i kombination med vetskap om båtens djupgående.

 

Själv har jag gått på grund två gånger i år, med en båt som sticker 130 cm djupt. Det är fler gånger än den enda gång jag gått på grund tidigare i livet , med en båt som gick 160 cm djupt.

 

Som det kan bli..

Av dessa sextio ökända grund känner jag till de flesta, inte då av egen erfarenhet, men jag har sett dem i kortet, sett dem på håll och sett andra båtar stå på dem. 
Klassikern är ju grundflaket söder om Jungfruhålen utanför Tjörn, sydväst Skärhamn, där farleden delar sig på var sida om det grundflak , går en del emellan prickarna. Och går på.

 

Nej, ingen grundstötning eller ens lättare kontakt i år. Peppar, peppar ta i trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en enkel fråga i all välmening...

Hur kommer det sig att just västkusten "drabbats" av så många svårbemästrade grund?

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Bara en enkel fråga i all välmening...

 

Tror att grunden är mer välspridda på baksidan.

 

Vi har i princip inga grund här på södra västkusten, alla sextio ligger ju i Bohuslän. Där är man ju lite mer uppmärksam, jag hade ju aldrig förväntat mig att gå på grund i hamnen där det annars är minst 2 meter djupt överallt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Bara en enkel fråga i all välmening...

Hur kommer det sig att just västkusten "drabbats" av så många svårbemästrade grund?


Det är väl för att Länsförsäkringar, för att förvirra, envisas med att vara tjugotalet separata försäkringsbolag med samma namn men helt olika regler. Detta torde vara den som motsvarar området "Göteborgs och Bohus län"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade över grunden i Bohuslän och konstaterade att inget av justde grunden har jag hittat.

Av de tre som finns i Sotenäs, kan jag förstå att man kan gå på det grundet väst Huöarna (vid Hunnebostrand) 

Att man skulle kunna gå på grundet ost Kleven (vis Smögen) om man ligger och kryssar skulle man ju kanske kunna tänka sig - även om det är långsökt.

Men va katten har man i nån större utsträckning inne vid Fykan att göra - det är för mig helt ofattbart.

Kan det verkligen stämma att två av de tre grunden är de mest besökta i Sotenäs. Det verkar helt orimligt. Skulle jag gissa så skulle två helt andra grund bli min gisning.

Det hade varit mycket intresant att se statestiken som utgör underlaget för grundstötningarna ifråga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan lägga till egna grund  på Länsförsäkringars hemsida. Jag menar grund man känner till men som inte är med på listan. Jag antar att gpx-filen uppdateras med jämna mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte i Bohuslän men ett relativt välprövat grund i Medelpad.
Rent slarv, nära hemmahamnen.
Skön sommarkväll, dyning från nordost, autopilot, kaffe, ostmacka och ett avsnitt av Historiepodden igång.
Är huvudet dumt får blykölen lida... kan man säga! 

Grund.jpg

  • Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha...å jag då?

Går mellan Brännvinstratten å Oknön i Mälaren i mina hemmavatten som jag  känner som byxfickan. Gått där tusen gånger å vet var stenen ligger.

Å...

..hoppsan...

...där ligger den alltså......

Bara en repa i 3 cm tjocka plasten som innesluter blyet. Repan i själen kändes hårdare.

Närkontakt av "touch" -graden. Fast det var inte "touchdown" utan "up".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på kul på Grundkollen och konstaterade, lätt road, följande:

  • Många av grunden är redan utmärkta på sjökortet, det är ju bra om man bara låter bli att vara just där med båten.
  • Några grund ligger uppe på land! Känns ju väldigt korrekt faktiskt.
  • Några av grunden ligger på vitt eller ljusblått vatten och finns inte med i sjökortet!! Varför har ingen kontaktat Sjöfartsverket?
  • Vissa grund har två tre markeringar i närheten, oklart om samma grund avses eller om det är olika grund.
  • Många av grunden ligger på mörkblått vatten och då är det ju inte så konstigt att det är grunt. Kan ändå vara bra att få en extra varning.

Lite bättre precision skulle inte skada kan jag tycka, i alla fall om avsikten är att hjälpa oss båtägare att missa grunden.

 

Lite syrligt inlägg, men jag uppskattar idén även om det kanske inte verkar så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...