Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Graniten

Lösa och glappande stolar Ryds 628 mid-c

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har nyss köpt en Ryds 628 mid-c och bombar forumet med frågor om min båt, sorry för det.
 

Förutom frågor kring halvdan propeller och sladdrig styrning som jag tagit upp i andra trådar behöver jag oxå förstå hur jag kan få fast stolarna i båten!? De sitter helt lösa och glappar otroligt mycket enligt mig men jag hittar inte hur man kan få fast dom..? Stången de sitter på sitter stumt i båtens durk men det är otroligt glappt mellan stolen och stången. Kan höja/ sänka, dra fram/ tillbaka och snurra stolarna men inte få fast dem...

 

Hittar heller ingen instruktion på nätet och undrar om någon kan hjälpa mig att:

1) först och främst bekräfta att det ska gå att få fast stolarna så att de blir någotsånär stumma

2) eventuellt beskriva hur jag får fast dem om någon har liknande båt?

 

Tack på förhand!
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Graniten:

Hej,

 

Har nyss köpt en Ryds 628 mid-c och bombar forumet med frågor om min båt, sorry för det.
 

Förutom frågor kring halvdan propeller och sladdrig styrning som jag tagit upp i andra trådar behöver jag oxå förstå hur jag kan få fast stolarna i båten!? De sitter helt lösa och glappar otroligt mycket enligt mig men jag hittar inte hur man kan få fast dom..? Stången de sitter på sitter stumt i båtens durk men det är otroligt glappt mellan stolen och stången. Kan höja/ sänka, dra fram/ tillbaka och snurra stolarna men inte få fast dem...

 

Hittar heller ingen instruktion på nätet och undrar om någon kan hjälpa mig att:

1) först och främst bekräfta att det ska gå att få fast stolarna så att de blir någotsånär stumma

2) eventuellt beskriva hur jag får fast dem om någon har liknande båt?

 

Tack på förhand!
 

Var någonstans glappar det? 
Är det som på min stolspedistal två rör som är teleskopiska, höj- och sänkbara, och där glappar det hos mig, inte att göra åt, konstruktionen är sådan, försökte klämma in en kil men då upphör dämningen.

Eller är det i stolens vridplatta, eller i släden du kan skjuta stolen fram och tillbaka i som det glappar?

 

Det finns ju en del olika sådana där pedistaler att köpa, somliga dyra, andra kostar mer... 

Sedan finns det ju möjligheter att det glappar i vridplattan, jag brydde mig aldrig om att montera en sådan, och då släden.
Kolla exakt var glappet uppstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack! Ska lägga mig på rygg och kolla så snart det slutar regna... kanske oxå kan få till ett filmklipp:) Återkommer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minutes ago, Georg_Ohm said:

Var någonstans glappar det? 
Är det som på min stolspedistal två rör som är teleskopiska, höj- och sänkbara, och där glappar det hos mig, inte att göra åt, konstruktionen är sådan, försökte klämma in en kil men då upphör dämningen.

Eller är det i stolens vridplatta, eller i släden du kan skjuta stolen fram och tillbaka i som det glappar?

 

Jag tror som herr Resistans, det är konstruktionen som är som den är. Jag har en sån här tror jag: https://www.seasea.se/inredning/stolar-stativ-bord/stolstativ/stolstativ-sailcroft-nassau och den uppför sig ungefär likadant. Och den båten köpte jag ny för 2 år sen, ska tilläggas.

 

Det enda vettiga alternativet till gaspiedestaler för ett par tusen är såna här vad jag vet, men de har ett listpris på nästa 20000 kr: https://www.xcraftseats.com/x-system/. Man önskar att det fanns något i mellansegmentet. Erlandssons har en variant/kopia för 10000 kr men jag hittar inget om tillverkaren på nätet, så frågan är hur bra kvalitet det är: https://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Inredning___VVS/Stol_Bord_Stativ/Stol_Soffa_Stativ/STOLSTATIV_Z-CHOCK?id=07610.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Graniten:

Ok, tack! Ska lägga mig på rygg och kolla så snart det slutar regna... kanske oxå kan få till ett filmklipp:) Återkommer!

Film är så jobbigt att ladd hem, så här när man är ute med båten och stundtals laggig uppkoppling.

En eller ett par bilder är fullt tillräckligt.

 

Undrar om man istället kan bygga om underredet till någon kontorsstol?

 

Jag köpte min pedistal från Hjertmans, jag ville ha en som var ganska hög, nu räckte inte det ändå, så jag fick fixa en annan lösning. Men nu högre den är desto svajigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Graniten:

De sitter helt lösa och glappar otroligt mycket enligt mig men jag hittar inte hur man kan få fast dom..? Stången de sitter på sitter stumt i båtens durk men det är otroligt glappt mellan stolen och stången. Kan höja/ sänka, dra fram/ tillbaka och snurra stolarna men inte få fast dem...

 

Hittar heller ingen instruktion på nätet och undrar om någon kan hjälpa mig att:

1) först och främst bekräfta att det ska gå att få fast stolarna så att de blir någotsånär stumma

2) eventuellt beskriva hur jag får fast dem om någon har liknande båt?

 

Tack på förhand!

Är det samma typ av stolar som på min Ryds 23 ingår glappet i köpet😀.

 

Hittade en instruktionsbok för en Ryds 628 DC, https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/static.wm3.se/sites/434/media/164180_Ryds_628_DC_manual_SV_A.pdf?1506511973.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Freez! Såg dock inget om inställning av stolarna i manualen...

 

Det låter ju helt galet att sälja stolar som är lösa och glappar och jag hoppas verkligen att det glapp du anser "normalt" är betydligt mindre än det jag har nu... måste hitta en lösning för detta /-:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, har kollat upp detta mer noggrannt mellan skurarna och ser att glappet är mellan stolsfästet och piedestalen... :mellow:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Graniten om du köpte båten ny borde du väl fråga återförsäljaren? Det gjorde jag och fick beskedet att de bara får montera ett visst fabrikat av fästet för båttillverkaren, om jag inte ville bekosta t ex X-Craft själv. Så om det pajar igen får de vackert byta. Händer det mer än en gång till tänker jag begära byte till något vettigare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skickat frågan till dem tillsammans med frågor om kaviterande propeller och glappande hydraulstyrning... 😶

Har inte fått svar än men kommer åka dit med båten då de får titta på allt. Lite trist då det var precis det här jag ville slippa när jag bestämde mig för att köpa en ny båt... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har du haft båt tidigare? Jag fick också en del irriterande kvalitetsfel med min nya. Jämför man däremot med min förra, (mycket) äldre så är de här kvalitetsmissarna inget som hindrar min färd - bortsett från en vindrutetorkarmotor som skar ihop. Det som stör mig är att jag måste åka iväg till firman för att få det ordnat, vilket uppenbarligen kostar både tid och bensin. Jag försöker göra som de ”smidiga”’ på det här forumet och se det som en nöjestripp.

 

Edit: såg nu i annan tråd att du också haft äldre båt tidigare, så du bör väl veta vilka problem du hade med den, plus att dina motorproblem med den nya pekar mot att återförsäljaren skruvat ihop ekipaget för snabbt. Det verkar som att nya båtar säljer som smör, så de har säkert stressat på ordentligt för att leverera. Inte kul.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, inte alls kul. Jag stressade väl på dem oxå om jag ska vara ärlig, men jag förutsatte ändå att de skulle göra det ordentligt. Förutom styrningen, propeller/ motor och stolarna:

-NMEA felkopplad då plottern inte hittar motorn

-spräck instrumentpanel

-låset till akterbänken går inte att vrida om

-knäppningen till flera dynor trasiga

 

Vissa av sakerna är jag ok med att de fixar vid service i höst, men styrningen och proppen vill jag ju få fixat så snart det går.

 

Suck...😶

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
27 minutes ago, Graniten said:

Nej, inte alls kul. Jag stressade väl på dem oxå om jag ska vara ärlig, men jag förutsatte ändå att de skulle göra det ordentligt.

image.jpeg.f9704a82066df5ce2d61b05b20aad749.jpeg
 

Edit: oavsett ovan så är min erfarenhet att det blivit en del ”good enough”, tyvärr, även på min. Men säger jag till så har de fixat. Dina fel känns rätt hafsiga däremot, det borde de kunnat se innan de levererade.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...