Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Thule

Dra fram strömkablar Yamarin cross 62

Rekommendera Poster

18 minuter sedan skrev Thule:

Hej igen, nu var det nya problem att lösa i projektet. 
 

1 inkoppling av el ledningen i säkringen. Förstår inte hur jag ska koppla- tog några bilder på hur det ser ut bakom säkringarna.. Var kopplar jag in den klassiska röda och svarta batterikabeln.. sitter redan en koppling på baksidan av trim säkringen..

 

2 man ska koppla in en sladd till tändningen som gör att trimplanen går tillbaks i kolvarna när man stänger av. Ska vara en sladd som ska kopplas in. Ser enkelt ut på schemat men svårare i praktiken. Se bild.

 

kanske ska försöka få tag på en elektriker? 
 

tack på förhand

 

 

1 koppla in  den röda på samma säkring!
Den svarta, kommer den ut där??

den brukar komma ut vid hydraulpumpen, men ok, finns det någon minusplint i närheten? Annars finns det ju en sådan längre bak i båten i din första bild. Förläng kabeln och koppla dit i så fall.

2 finns det någon voltmeter, oljetrycksmätare eller liknande i panelen? Isåfall snor du strömmen från en av dessa, den bryts ju när du stänger av tändningen.

3 det kan bli spännande att försöka få tag på en elektriker i semestertider.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Thule:

1 inkoppling av el ledningen i säkringen. Förstår inte hur jag ska koppla- tog några bilder på hur det ser ut bakom säkringarna.. Var kopplar jag in den klassiska röda och svarta batterikabeln.. sitter redan en koppling på baksidan av trim säkringen..

 

2 man ska koppla in en sladd till tändningen som gör att trimplanen går tillbaks i kolvarna när man stänger av. Ska vara en sladd som ska kopplas in. Ser enkelt ut på schemat men svårare i praktiken. Se bild.

1. Två alternativ; följ kabeln från Trimsäkringen (den skall ju vara 6 mm2, märkt med gul etikett och dragen i flexslangen snyggt) och se var den slutar och använd den eller ta bort befintlig kabel från Trimsäkringen och dra en ny därifrån.

Minus tar du från din snygga minusplint.

2. Ta bort tändningslåset bakåt genom att lossa dess mutter som sitter på panelsidan. Därefter letar du upp en gul kabel och skarvar in en kabel på den som du drar till Trimpanelen.

 

 

Key Switch Wiring Chart.jpg

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minutes ago, Georg_Ohm said:

1 koppla in  den röda på samma säkring!
Den svarta, kommer den ut där??

den brukar komma ut vid hydraulpumpen, men ok, finns det någon minusplint i närheten? Annars finns det ju en sådan längre bak i båten i din första bild. Förläng kabeln och koppla dit i så fall.

2 finns det någon voltmeter, oljetrycksmätare eller liknande i panelen? Isåfall snor du strömmen från en av dessa, den bryts ju när du stänger av tändningen.

3 det kan bli spännande att försöka få tag på en elektriker i semestertider.

 

1Ok så den röda kopplar jag in i den röda som redan sitter i trim säkringen - så det blir två röda in. Skalar jag sedan den svarta och sätter den längre bak i båten på minusplinten.. hur ser den ut? Antar att det redan sitter andra svarta kablar där. 
 

2 hur menar du med snor strömmen? Hur kopplar man in?

 

stort tack för hjälpen!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, Kane said:

1. Två alternativ; följ kabeln från Trimsäkringen (den skall ju vara 6 mm2, märkt med gul etikett och dragen i flexslangen snyggt) och se var den slutar och använd den eller ta bort befintlig kabel från Trimsäkringen och dra en ny därifrån.

Minus tar du från din snygga minusplint.

2. Ta bort tändningslåset bakåt genom att lossa dess mutter som sitter på panelsidan. Därefter letar du upp en gul kabel och skarvar in en kabel på den som du drar till Trimpanelen.

 

 

Key Switch Wiring Chart.jpg

Tack! Fattar allt (tror jag) förutom vart min snygga minusplint sitter? 😀 Tror jag tar bort röda kabeln och kopplar in min nya direkt - tack för alternativen! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Thule:

1Ok så den röda kopplar jag in i den röda som redan sitter i trim säkringen - så det blir två röda in. Skalar jag sedan den svarta och sätter den längre bak i båten på minusplinten.. hur ser den ut? Antar att det redan sitter andra svarta kablar där. 
 

2 hur menar du med snor strömmen? Hur kopplar man in?

 

stort tack för hjälpen!

 

 

Ja då blir det två röda där.

om du nu inte istället följer @Kanes förslag ovan.

Ja, strömförsörjningen till något instrument, det är ju ingen hög ström som den funktionen behöver, bara en signal att tändningen är på eller av.

Ja du får använda dig av en sådan där flatstiftshona men tre anslutningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Thule:

1Ok så den röda kopplar jag in i den röda som redan sitter i trim säkringen - så det blir två röda in. Skalar jag sedan den svarta och sätter den längre bak i båten på minusplinten.. hur ser den ut? Antar att det redan sitter andra svarta kablar där. 
 

2 hur menar du med snor strömmen? Hur kopplar man in?

 

stort tack för hjälpen!

 

 

1. Skilj på in och ut. In i säkringen har du ju en kopparledning som försörjer säkringar med plus. Om du inte vill använda den befintliga 6 mm2 (det hade jag gjort genom att leta upp vad den tar vägen, de är ju dessutom identitetsmärkta i båda ändar ser det ut som) ta bort den från säkringen och koppla din nya ledning. Din minusplint har du med på bild i ditt första inlägg.

2. Klassisk strömtjuv eller klipp kabeln och koppla ihop den igen tillsammans med din nya kabel t.ex. skarvhylsa eller det som George föreslår.

image.thumb.png.e59c123f662a49fc69e85bd022939d83.png

image.png.5b54522d3fd80611826b5c1b75847b30.png

 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev Thule:

Tack! Fattar allt (tror jag) förutom vart min snygga minusplint sitter? 😀 Tror jag tar bort röda kabeln och kopplar in min nya direkt - tack för alternativen! 

Se bild 2 i ditt första inlägg. Innan du ger upp den befintliga kabeln, leta upp var den tar vägen.

Edit: Det kanske finns fördragen minus också.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 hours ago, Kane said:

Borde inte vara något problem med en sådan liten förskjutning om fästena uppe och nere medger det vinkelmässigt.

Behöver korrigera de 20 till snarare 45. Skulle den förskjutningen innebära problem? Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
42 minutes ago, Kane said:

Edit: Det kanske finns fördragen minus också.

Ok börjar förstå tror jag - men från själva joysticken går det en svart och röd kabel. Den röda från säkringen och batteriet drar jag in i deutsch kontakten - vad gör jag med den svarta från manöverpanelen? Oj vad många frågor märker jag, stort tack

Redigerad av Thule

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minutes ago, Kane said:

1. Skilj på in och ut. In i säkringen har du ju en kopparledning som försörjer säkringar med plus. Om du inte vill använda den befintliga 6 mm2 (det hade jag gjort genom att leta upp vad den tar vägen, de är ju dessutom identitetsmärkta i båda ändar ser det ut som) ta bort den från säkringen och koppla din nya ledning. Din minusplint har du med på bild i ditt första inlägg.

2. Klassisk strömtjuv eller klipp kabeln och koppla ihop den igen tillsammans med din nya kabel t.ex. skarvhylsa eller det som George föreslår.

image.thumb.png.e59c123f662a49fc69e85bd022939d83.png

image.png.5b54522d3fd80611826b5c1b75847b30.png

 

Fråga på 1; varför ska jag koppla bort säkringen om jag använder befintliga? Misstänker att jag skarvar ihop den röda befintliga med röd från manöverpanel (deutsch). Den svarta från manöver panel sätter jag fast i minusplinten (bild). Verkar inte vara något ledigt men kan jag sätta på en befintlig? 418D6FA7-EAA6-4803-91A8-9C022902E3F1.thumb.jpeg.90f2f10d52d66a9e46b3b08047c23edf.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Thule:

Fråga på 1; varför ska jag koppla bort säkringen om jag använder befintliga? Misstänker att jag skarvar ihop den röda befintliga med röd från manöverpanel (deutsch). Den svarta från manöver panel sätter jag fast i minusplinten (bild). Verkar inte vara något ledigt men kan jag sätta på en befintlig? 

Nej, det skall du definitivt inte göra. Använder du den befintliga kabeln sitter den perfekt på säkringen som den gör.

Du kan sätta dubbla ringkabelskor på minuspanelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Thule:

Ok börjar förstå tror jag - men från själva joysticken går det en svart och röd kabel. Den röda från säkringen och batteriet drar jag in i deutsch kontakten - vad gör jag med den svarta från manöverpanelen? Oj vad många frågor märker jag, stort tack

Följ bara detta schema så blir det bra. Hoppas det är rätt schema bara, hittade det på nätet.

Orange till tändningen.

image.png.31646c6b96fe740ea7eba9af27b5f1b0.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, Kane said:

Följ bara detta schema så blir det bra. Hoppas det är rätt schema bara, hittade det på nätet.

Orange till tändningen.

image.png.31646c6b96fe740ea7eba9af27b5f1b0.png

Yes det är samma. Bara att hitta den röda i råttboet av sladdar 😀 Då borde jag klara mig nu - verkligen tacksam för din (er) hjälp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

1 Fick lite energi av alla bra råd så jag gick ut och kollade båten och hittade rätt kabel. Sedan sätter jag svart på befintlig minusplint - tar en ring och bara sätter över en befintlig Tänker jag? Varför är vissa blå och andra röda? Spelar det roll var jag sätter trim?

 

2 hittade ingen skruv på panelen för nyckeln men antar att jag klipper den gula man ser på bilden? Sedan klämmer in min orangea från joystick i en klämma som du visade ovan. Vilken funktion har den gula kabeln? Lgn switch?
 

 

10273BFA-C508-477A-BCD5-B37D411AE77A.jpeg

44D36862-9DBA-4B4A-9021-76577F3672C6.jpeg

0EBFC093-9F9D-4A78-A4BF-F3A63E5AA8E7.jpeg

D1B532A1-24D3-488D-BAEB-EA8FC5007796.jpeg

Redigerad av Thule

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Thule:

1 Fick lite energi av alla bra råd så jag gick ut och kollade båten och hittade rätt kabel. Sedan sätter jag svart på befintlig minusplint - tar en ring och bara sätter över en befintlig Tänker jag? Varför är vissa blå och andra röda? Spelar det roll var jag sätter trim?

 

2 hittade ingen skruv på panelen för nyckeln men antar att jag klipper den gula man ser på bilden? Sedan klämmer in min orangea från joystick i en klämma som du visade ovan. 
 

 

 

 

0EBFC093-9F9D-4A78-A4BF-F3A63E5AA8E7.jpeg

 

1. Färgen är beroende på kabeldimension. Du bör min. ha samma dimension som den svarta från joysticken. Den kan sättas på valfri plats på plinten.

2. Ditt tändningslås ser inte lika ut som mitt ser jag.......... Googla hur man får bort den då det nog blir lite smidigare med inkopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 7/7/2020 at 9:12 AM, Kane said:

Eftersom det är en speciell profil på dina trimplan är det nog beräknat att vara optimalt med 10 mm avstånd. Men om det måttet ändras till 2? Lite mer av "vingarna" och en del av mittendelen hamnar under båtbotten, borde väl ge en en marginell påverkan.

 

image.png.b3cf70fdca20bbcd5f7722a15eb68b31.png

Har idag provkört och kan säga att jag behöver höja plattorna - tappade 8 kn toppfart och kunde inte få upp fören.. Så frågan är om jag ska använda bef hål men då kommer plattan ca 15 mm ist för 10 som på bilden. Kanske inte är läge att testa - bara att ta fram gängtappar kanske...? Sedan räckte inte heller kabeln att koppla in auto line up funktionen. Kan man skarva på en kabel från joystick orangea och koppla in ström tjuven?

 

tack

Redigerad av Thule

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Thule:

Har idag provkört och kan säga att jag behöver höja plattorna - tappade 8 kn toppfart och kunde inte få upp fören.. Så frågan är om jag ska använda bef hål men då kommer plattan ca 15 mm ist för 10 som på bilden. Kanske inte är läge att testa - bara att ta fram gängtappar kanske...? Sedan räckte inte heller kabeln att koppla in auto line up funktionen. Kan man skarva på en kabel från joystick orangea och koppla in ström tjuven?

 

tack

Funkar det att bara skruva dit direkt dem i de befintliga hålen? Gör det först i så fall och testa innan du gör nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Kane said:

Funkar det att bara skruva dit direkt dem i de befintliga hålen? Gör det först i så fall och testa innan du gör nya.

Hann montera enl instruktion med nya hål   enligt instruktionerna (10mm i framkant). Blev lite bättre och kom upp i 32kn.  Om jag skulle använda originalhålen skulle den sitta 20 mm i framkant. Kanske kan fungera? Blir ju bara bättre ju högre upp den kommer? Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

32 knop med trimplanen fullt uppfällda? Hur mycket fick du upp båten innan du satte dit trimplan?

 

Hur upplever du båten för övrigt med trimplan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fick upp den 35 med 5900 varv - den motorn ska upp i 37 och 6100 enl yamaha. Men det som stör mig är inte farten utan att jag inte får upp fören (uppfällda trimplan och motorn upptrimmad)  - båten ligger som klistrad på vattnet. Går det lite vågor måste jag kunna trimma upp fören.. Men testar att höja till original hålen som du föreslog imorgon! 👍

Redigerad av Thule

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, samma sak nu efter jag höjt till originalhålen som @Kane föreslog. Ok med knop och varvtal men jag kan inte trimma upp fören till önskad vinkel.. kan det vara för långa plattor? Köpte enl uflex 12x9 strlk enligt rekommendation utifrån båtlängd. Kanske ska jag ha 9x9? På bilden på färdigmonterad yamarin cross 62 (längre upp i tråden) ser plattan kortare ut.. 
 

förväntas man tappa några knop med trimplan? Trodde det skulle vara tvärtom.. 

 

tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de 12" i båtens längdriktning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det kanske är en del av förklaringen. Utan att ha mätt så tror jag att mina trimplan är 12" x 9", 9" i längd,  på en båt som är 7.6 meter. Mina är i och för sig helt platta, dina har ju en mer avancerad form som kanske ändrar förutsättningarna för storleksval.

 

Så här står det i rekommendationer från Bennett som jag har (chord är längden).

image.png.002914670704c3a4dda1f5077bc4ed6e.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vara värt att testa de kortare! Nu har jag ju en hel del infästningar som borde fungera kan man tycka 😄 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Thule:

Ja det kan vara värt att testa de kortare! Nu har jag ju en hel del infästningar som borde fungera kan man tycka 😄 

Har du bytesrätt på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej har borrat några extra hål så det tror jag inte 😄 Men kan testa att köpa kortare ändå tänker jag. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...