Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Nicklasson87

AQ170/270 varvar men det händer inget?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har införskaffat en väldigt udda båt, en Jeanneau Europa Junior, där det sitter en AQ170/B30 med vad jag förstår 270 drev. Har haft en del problem med att den var svårstartad, dog när man la i växel etc. Har tagit isär de tre solex 44pai fuggarna och kollat nålar etc. Gjorde synk enl bl.a Selcos handbok och den startar lättare men måste ändå pumpa ca 5ggr med handtaget (jämför ca 20-30 innan) för att den ska brumma igång. Det kan jag ändå leva med, även om nya membran etc antagligen vore på sin plats, och nu dör den inte vid inläggning växel heller. Byt tändkablar, tändstift och fördelarlock. Är ganska säker på att jag satt kablarna i rätt ordning (motsols enl tändföljd I bok) då jag glömde ta bild/skriva hur de satt innan. Men borde väl gå som en påse med, ja ngt, om de satt fel och inte ge detta symptom?

 

Jag har kört med den tidigare när den har haft lust att fungera innan byte tändkablar etc och kom då upp i ca 25knop enl app på iPad utan problem men nu sist så backade jag graciöst ut från y-bommarna som den nybörjare jag är 🙄 och la i framåt. Inga problem. Gött tänkte jag, då är jag tydligen en mästermekaniker och kände mig duktig att saker fungerade. När jag sedan skulle gasa iväg så varvade motorn upp fort som f*n men farten ökade inte och jag togs ner till jorden, eller ytan kanske, igen.. 

 

Toppar uppskattningsvis 3-4knop (loggen är paj). Mer gas = mer motorvarv men inte fler knop således. Har läst en del och funderar om det är den där gummipackningen i propellern som kan ha släppt så att den klarar att hålla emot på typ tomgång men slirar när man ger gas. För det är väl ingen sådan där brytpinne på dessa drev? Vad kan det annars vara och finns det smidiga sätt att kolla med båten i vattnet? Kan ha inbillat mig men tycker mig ha hört ett ljud från drevet som känns malplacerat På tomgång när drevet inte var centrerat utan var lite svängt som i en styrbordsväng. Kan dock inte riktigt precisera vad jag hörde.

 

Har jag gjort fel vid postandes av detta inlägg så ber jag om ursäkt och så får väl ngn moderator flytta på tråden.

 

mvh Mikael N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev monark-670:

Ja det där låter som bussningen i propellern. 

Kanske någon annan kan svara bättre än vad jag kan, men jag helrenoverade ett 280-drev för omkring 30 år sedan (satt f.ö på en Monark 670). Var det inte så att de koniska dreven kunde lossna eller bli så slitna att det slirade??? Jag bytte iallafall dessa drev av någon anledning jag inte minns nu.

Mem symptomen du beskriver, och själv tror och får medhåll av @monark-670 tror jag med på. Litet halvsvårt att att kolla om båten ligger i vattnet, men om det är ordentligt slitet så kan man med arbetshandskar på och växel i ibland vrida propellern utan att motorn roterar med, se bara till att tändningen är avstäng för säkerhets skull.
Jag lånade för några år sedan en HT-båt med utombordare, där man fick accelerera väldigt långsamt för att propellern inte skulle slira, men till slut funkade inte det heller.

Det finns propellerfirmor som kan vulka fast det gamla navet eller vulka fast ett nytt, beroende på hur illa det är, troligtvis billigare än att köpa ny propeller. Iofs såg jag en del begagnade propellrar till aq-drev på Blocket eller om det var på Tradera eller båda, då jag idag kollade på begagnade båtdelar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

image.jpeg.375290f8d68f42554927d8077459a680.jpeg

33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Kanske någon annan kan svara bättre än vad jag kan, men jag helrenoverade ett 280-drev för omkring 30 år sedan (satt f.ö på en Monark 670). Var det inte så att de koniska dreven kunde lossna eller bli så slitna att det slirade??? Jag bytte iallafall dessa drev av någon anledning jag inte minns nu.

Mem symptomen du beskriver, och själv tror och får medhåll av @monark-670 tror jag med på. Litet halvsvårt att att kolla om båten ligger i vattnet, men om det är ordentligt slitet så kan man med arbetshandskar på och växel i ibland vrida propellern utan att motorn roterar med, se bara till att tändningen är avstäng för säkerhets skull.
Jag lånade för några år sedan en HT-båt med utombordare, där man fick accelerera väldigt långsamt för att propellern inte skulle slira, men till slut funkade inte det heller.

Det finns propellerfirmor som kan vulka fast det gamla navet eller vulka fast ett nytt, beroende på hur illa det är, troligtvis billigare än att köpa ny propeller. Iofs såg jag en del begagnade propellrar till aq-drev på Blocket eller om det var på Tradera eller båda, då jag idag kollade på begagnade båtdelar.

Vilken del avser du med ”koniska drev”? Nr 35? Kan inte mkt nu, men lär mig mer än gärna hur saker fungerar 👍 Vad bör jag ha för propeller till båten då? Enl tillverkaren ska båten väga ca 750kg och en b30 väger tydligen ca 300kg har jag läst. Märkligt bara att enl bilprovningen så vägde de allt (kärran inkl) till ca 1,8t?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Nicklasson87:

image.jpeg.375290f8d68f42554927d8077459a680.jpeg

Vilken del avser du med ”koniska drev”? Nr 35? Kan inte mkt nu, men lär mig mer än gärna hur saker fungerar 👍 Vad bör jag ha för propeller till båten då? Enl tillverkaren ska båten väga ca 750kg och en b30 väger tydligen ca 300kg har jag läst. Märkligt bara att enl bilprovningen så vägde de allt (kärran inkl) till ca 1,8t?

Nummer 23, två stycken. Men det är mer sannolikt att det är propellernavet, eftersom det väsnas en del då det blir slitage inne i drevet, och kan vara svårt att växla fram, friläge, back.
 

Propeller är ju en vetenskap, förutom båtens tyngd, motorns effektkurva och en del andra parametrar kan man ju teoretiskt räkna ut stigning, antal blad och storlek på propellern, sedan stämmer det kanske bara nästan i praktiken. Säkerligen kommer nog någon annan att utveckla detta mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det herr Ohm pratar om som kan slira så är det inte dessa drev(kugghjul), underhuset innehåller inget som kan slira på VP200:a dreven

Växelmekanismen sitter i överhuset och den har en kona (43) som kan slira när det blir slitet det är helt riktigt.

Man brukar märka att den börjar bli lite sliten när fram växeln går i väldigt mjukt medans back klonkar till lite.

 

image.png.516b945cc1de51bdddd5d65527641eec.png

Redigerad av Gelis
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Gelis:

Om det herr Ohm pratar om som kan slira så är det inte dessa drev(kugghjul), underhuset innehåller inget som kan slira på VP200:a dreven

Växelmekanismen sitter i överhuset och den har en kona (43) som kan slira när det blir slitet det är helt riktigt.

Man brukar märka att den börjar bli lite sliten när fram växeln går i väldigt mjukt medans back klonkar till lite.

 

Om den är så pass sliten borde inte det innebära att det även är svårt att få i växel? Har inte upplevt att det har varit svårt att få i växel öht utan bara nu att den varvar iväg utan att båten verkar drivas framåt motsvarande varvtalet. Att det har ”klonkat” lite vid iläggning växel (innan jag justerade förgasarna) har jag snarare härlett till att tomgången nog var lite väl hög, säkert ställd av förra ägaren för att motverka att motorn skulle dö? Verkar iaf gå i mkt mjukare nu utan att båten rycker till våldsamt ex vid iläggning back.

 

nåja, får nog bli att långsamt ta sig bort till marinan och ta upp båten så får de kika på propeller etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med din propeller, men på många är det enkelt att göra en märkning/rits på propellern och gummit så att man ser om dom sitter ihop eller om det slirat efter en körning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nu i båten och jag kan iaf inte vrida den för hand med växel i, eller ja, åt ena hållet går det ju fint 🙄 Byter växel o det blir tvärtom. Det kanske behövs mkt mer än hänga-över-akterspegeln-muskelkraft för att få den att slira?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör som ABC tipsar dig om, gör ett ritsmärke på nav och ytterdel och starta sedan upp, varva upp och kolla sedan om ritsmärket har flyttat sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...