Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jamthakan

Orkeslös å vägrar att plana

Rekommendera Poster

Hej,har en nyköpt Ockelbo C20 med VP 170 B30, provtur med 4 fullvuxna, varvade max 3000 varv å grävde ner aktern, testade även med två pers å då planade den, men ganska sent, sitter gamla trimplan på, vattensäckar som fylls med vatten å pressar ner en plåt, är osäker på om dessa funkar, funderar på nya trimplan typ smart tabs, någon som testat dessa? Och eventuellt kolla efter en annan propp, tacksam för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn verkligen ok?  En frisk AQ170 borde inte ha några problem med den båten även med 4:a pers ombord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplanen kan ha betydelse för båtens beteende, men borde inte kunna dra ner kapaciteten på det där viset. Jag skulle börja leta fel bland sådant som drar ner motorns kapacitet. Och som vanligt börjar man med det som är enklast att kolla.

- Får du fullt gasutslag på förgasaren när gashandtaget är på max? Slarvigt montage av gasvajern? Se över hur förgasaren öppnar.

- Går den på alla cylindrar? Kolla hur tändstiften ser ut. samt tändkablar och fördelare.

Sen kommer vi till komp och tändning och sånt, men det kan andra bättre än jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev monark-670:

Trimplanen kan ha betydelse för båtens beteende, men borde inte kunna dra ner kapaciteten på det där viset. Jag skulle börja leta fel bland sådant som drar ner motorns kapacitet. Och som vanligt börjar man med det som är enklast att kolla.

- Får du fullt gasutslag på förgasaren när gashandtaget är på max? Slarvigt montage av gasvajern? Se över hur förgasaren öppnar.

- Går den på alla cylindrar? Kolla hur tändstiften ser ut. samt tändkablar och fördelare.

Sen kommer vi till komp och tändning och sånt, men det kan andra bättre än jag.

Sådana där aquahydrauliska trimplan hade jag för 30 år sedan på en Monark-670, fungerade då väldigt bra, vattensäckar som du skriver, som fylls med vatten, styrda av en ventil som manövrerar med två spakar och det var väl också hydrauliskt av vattentrycket som bildades av båtens hastighet genom vattnet, nåväl, en utvikning, funkade bra då dom var nya på mammutarnas tid...

 

@monark-670 har beskrivit en del bra saker ovan.

Förutom det skall du se till att motorn får luft och bränsle ordentligt. Har du bara flamdämpare över förgasarna eller något luftfilter? Kolla i vilket fall, finns det chokespjäll och inte öppnar ordentligt?

Kommer det fram erforderlig mäng bränsle? Bränslefilter, när är det bytt? Bränslepumpen? Hinder i tankens ”sugrör”.
Kommer det in luft i motorrummet, går det bättre med motorluckan öppen än när den är stängd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips, ska kolla upp detta, så får vi se hur det slutar 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de e frågan, läste om en som hade samma båt, samma motor och exakt detta problem, han bytte till en 15x15 propp, då planade den  utan problem och blev som en ny båt, ska kolla det 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...