Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sjogang

Helt ny Mercury startar inte

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har köpt en helt ny Mercury Sailpower 5hk, 4-takt. Utombordare med rep.

 

Satte den på båten, tankade, fyllde på olja (som följde med), drog igång den och den gick igång fint. Lät den gå på tomgång i fem minuter (enligt manualen) och kontrollerade oljan efteråt (en bit över Add-strecket).

 

Försökte dra igång den senare igårkväll och den gick igång efter några dragningar. Drog in choken från hel till halv och slutligen till helt inne, varpå motorn dog. Jag försökte sen dra igång den flera gånger och lät den vila flera gånger (mer än 20 minuter vila). Slutligen fick jag igång motorn genom att dra på Restart med choken inne. Jag åkte ut med båten i en knapp timme och följde break-in enligt manualen (körde varierad hastighet med max halvfart).

 

Idag försökte jag dra igång den och samma sak hände: hade choken helt ute och motorn dog när jag efter en stund drog in den från hel till halv till helt inne. Därefter har den inte gått att få igång. Jag har låtit den vila och försökt under två timmar och den vägrar gå igång. Två andra personer har också försökt dra igång motorn utan att lyckas.

 

Jag använder intern bensintank, bensintanken är påslagen, ventilen på bensinlocket är öppen, lanyard/dödmanshand är ikopplad, har testat ömsom med Restart och choke inne samt Start med choke ute. Olja är OK och bensin finns. Motorn är i neutral.

 

Jag tror inte att jag är dummare än genomsnittet. Motorn är helt ny. Jag har läst allt i manualen och följt allt exakt steg-för-steg. Två personer utöver mig har testat, så det bör inte vara nåt som jag bara missar.

 

Jag kan förstås lämna in den till verkstad eller till återförsäljaren, men med förlorad semester som följd.

 

Vädret igår var svalt/lätt regn och idag har det regnat måttligt.

 

Vad i hela friden gör jag för fel och vad kan jag testa? Ska det vara såhär, beroende på kallt väder eller just helt ny motor?

 

TL;DR: helt ny Mercury Sailpower, följt manualen till 100%, motorn är extremt svårstartad (startar inte alls efter försök/vila under två timmar) och dör lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kontakta säljaren för byte mot en ny fungerande motor. 

Acceptera inte felsökning eller reparation. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fyrtaktare roterar ju två varv per cykel, första varvet så tillför den bränsleblandningen, och vid andra varvet så komprimerar den och antänder bränslet, sedan så fortsätter den cykeln där den då släpper ut avgaser och samtidigt fyller på med ny blandning.

 

om du då drar i handtaget så kan man känna var i cykeln man befinner sig och på så vis kan man oxå optimera att draget sker vid första delen av cykeln. Alltså man drar halvvägs och känner efter hur motståndet känns sedan släpper man in handtaget och tar ett nytt tag och får då rätt kraft vid rätt tändcykel. Prova får du se om det hjälper.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...