Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Skuten

Hur tätar man en kran som läcker här? Bild

Rekommendera Poster

Kranen droppar i mitten ( se bild, där tändstickan pekar). Avstängningskranarna funkar perfekt. Droppar alltså bara strax efter användning, resterna som är i kranen.

 

Har skruvt isär, finns ju ingen packning eller liknande utan det är bara metall mot metall som är tänkt att täta?

 

IMG_20200702_214918.thumb.jpg.95064233bd3b5c513ede97897f1ce319.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem i en av våra båtar. Där satt det en plastkona som skulle täta mellan röret och överfallsmuttern men den klarade inte sin uppgift. Jag pillade in en tunn o-ring ovanför plastkonan och när jag då drog åt överfallsmuttern blev det tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Såg inte dom sista raderna i texten.

prova ta typ våtslippapper och försiktigt få metallytorna jämna. Kleta på lite locherpasta och dra åt.

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan du inte ta en bild på kranen isärskruvad. Jag är rörmokare men lågtryckskranar i båtar är sällan uppbyggda på samma sätt som dom vi har i våra hus

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Skuten:

Kranen droppar i mitten ( se bild, där tändstickan pekar). Avstängningskranarna funkar perfekt. Droppar alltså bara strax efter användning, resterna som är i kranen.

 

Har skruvt isär, finns ju ingen packning eller liknande utan det är bara metall mot metall som är tänkt att täta?

 

IMG_20200702_214918.thumb.jpg.95064233bd3b5c513ede97897f1ce319.jpg

Ja dom kranarna är hopplösa, det är som du säger ingen packning där, eller en gång i forntiden när det var ny kanske det fanns, men man ser inget ”spår” av den om Man kan säga så.

Konsumtionen är ju sådan att utkastarröret kan lyftas rakt upp om man lossar på muttern bara litet granna. Jag provade med propelleraxelfett det höll tätt någon dag. En O-ring under den koniska muttern testades också det var rätt bra nästan het tätt.  Senare vid ombyggnad av byssan bytte jag till en billig engreppsblandare från Jula, den var väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med @Georg_Ohm - den typen av kran är kass.

Har faktiskt också "billighetsblandare" från JULA i min båt, både i pentryt och på toa. Vill minnas att toablandaren bara kostade 129:-. Och båda är, fortfarande efter nästan 20 år, helt täta och fortfarande snygga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev IngemarE:

den typen av kran är kass

Nja, kass är den nog inte.

 

Om jag inte har helt fel, vilket jag i och för sig brukar ha, så har vi sådana blandare i fyra av våra båtar. En av dem fick jag, som tidigare nämnts, komplettera med en o-ring för att få tät. Ingen av de blandarna är nyare än 2005.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev IngemarE:

Håller helt med @Georg_Ohm - den typen av kran är kass.

Har faktiskt också "billighetsblandare" från JULA i min båt, både i pentryt och på toa. Vill minnas att toablandaren bara kostade 129:-. Och båda är, fortfarande efter nästan 20 år, helt täta och fortfarande snygga.

 

15 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Nja, kass är den nog inte.

 

Om jag inte har helt fel, vilket jag i och för sig brukar ha, så har vi sådana blandare i fyra av våra båtar. En av dem fick jag, som tidigare nämnts, komplettera med en o-ring för att få tät. Ingen av de blandarna är nyare än 2005.

I förra båten, Nimbusen fanns det två likadana, ja nästan, underdelarna med kranarna var identiska, den ena med utkastare den andra med anslutning till duschen. Som jag redan skrev byttes den i byssan mot en engreppsblandare, sedan fick den bli reservdelsförråd åt den till duschen.

 

Blandare från Jula, nuvarande båt hade Inger varmvatten inne på toaletten, så jag köpte en liten engreppsblandare på Jula, kanske samma som @IngemarEomnämnde, fast jag betalade nog mer men det är ju bara fyra eller femår sedan. Funderar på en tvågreppsblandare till diskbänken också, dom kostar väl uppskattningsvis 5-600kr på Jula och minst det dubbla i båttillbehörsbutiken. Sedan har vi ju diskuterat kvaliteten på prylar från dessa lågprisvaruhus, men med tanke på att vi har lågtryckssystemen ombord och blandarna är avsedda för högre tryck så blir det väl bra, lågtryck och lågpris!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all respekt för Georg_Ohms kunskap så kan jag inte rekomendera propellerfett, det bör vara ett giftfritt fett som finns i butiker som säljer reservdelar till vattenkranar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaselin brukar också fungera för att täta småläckor. Det är giftfritt och vattenfast. Det finns alltid en tub ombord för att skydda elkontakter, antennkontakter, smörja pumpen till toan, täta loggenomföringen mm. Drygt är det också, tuben jag köpte i slutet av 70-talet är nästan slut nu.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 2715e:

Med all respekt för Georg_Ohms kunskap så kan jag inte rekomendera propellerfett, det bör vara ett giftfritt fett som finns i butiker som säljer reservdelar till vattenkranar mm.

Äh, fettet kom ju aldrig med i dricksvattnet. Det kladdade bara till det i anslutningen. Sedan visade det sig att, minns jag nu, att utkastarröret lossade ännu lättare när det var infettat och man vred på båda kranarna för fullt. Men till slut köpte jag en O-ringssats i en röd låda på Jula och krängde på en O-ring på röret ovanför den koniska muttern, och det blev ju nästan bra.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

O-ringssats i en röd låda på Jula

Innehållet i den röda lådan är bra att ha... 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Innehållet i den röda lådan är bra att ha... 🙂

Ja verkligen! Alla borde ha en sådan sats ombord!

Det finns en billigare mindre sortimentssats också.
Senast var det vreden till min förlucka (Plastimo) som läckte och fick nya O-ringar med litet vaselin på, nu är det tätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...