Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Cobalt233

Motorn dör på beställning och helt plötsligt. 7.4gipwtr

Rekommendera Poster

Penta 7.4gipwtr.


Jag har slut på idéer och mekanikerna har inga tips heller.

 

Symtom.

 

1.   Varm motor, växeln i friläge motorn tvär dör helt plötsligt.(inget bludder utan som att vrida av nyckel) (Bara ibland) notera att det händer inte när man lägger o friläge utan kanske efter 30sec- flera minuter i friläget.  Den startar sedan direkt.

 

2. Varm motor. Cruisar på 1000rpm i kanske 20min. Motorn tvär dör helt plötsligt.(inget bludder utan som att vrida av nyckel) (Bara ibland) Den startar sedan direkt.

 

3. Varm motor. Planings-fart ca 2700rpm efter lite längre sträcka när jag drar av kraftigt. motorn tvär dör helt plötsligt.(inget bludder utan som att vrida av nyckel) (Bara ibland) 
 

4. varm motor. Samma senario som ovan men jag försöker dra av väldigt långsamt för att motorn inte ska dö. Runt 1500rpm kommer det ofta ett hugg och varvet sjunker kraftigt (ibland dör den av det hugget och ibland klarar den sig men då kommer nästa vid 700rpm ungefär. Det händer bara ibland. Motorn startar direkt efteråt.

 

5. varm motor. klickar ur växeln så jag kan gasa fritt. Varvar jag och drar av kraftigt dör motorn 1av 10ggr. Ibland dör den, ofta är det helt normalt och ibland sjunker varvet men styrsystemet lyckas rädda den. motorn startar direkt

 

6. kan vara inbillning men jag tycker att det händer oftare vid full belastning och sterio, lanternor, innerbelysning, dockinglight osv.

Inget problem med laddningen av batterierna.

 

OBS! Microbrytare finns inte på penta.

 

Observera att motorn går som en dröm! Tomgång kall motor 700rpm, tomgång varm motor 600rpm och tomgång med växel i 600rpm.

maxvarv enligt specen

 

Problemet har varit i många år och blir varken bättre eller sämre. 

 

Kollat felkoder (inga registrerade)


 

Det jag har bytt. (bara original delar)

 

lågtryckspump

högtryckspump

bränslefilter

tomgångsmotor

tps sensor

iat sensor

map sensor

temp sensor 

tändkablar

rotor

fördelare

tändstift med rätt gap

ingnition coil 

soppa pumps relä

insugs packning

gasspjälls packning

termostat kylvatten

(kan vara mer saker jag inte kommer ihåg)

 

 

Det jag har gjort:

 

Ställt base-timing efter ingnition coil bytet.

 

tagit bort filtret på bränsletrycks regulatorn (membranet är helt).

 

spridarna ultraljuds tvättade.

 

röktestat motorn ( inga vacuum läckor).

 

kollat dom flesta kablar och jordkontakter.

 

(säkert mer saker som jag inte kommer ihåg nu).

 

 

Det jag kan tänka som är kvar är.

1. Knack sensorer (obs skulle ge felkoder)

2. Tändspole (obs skulle inte starta förens spolen svalnat)

3. Tändmodul ( tror inte den ger dom här symtomen)

 

Med symtom 1 och 2 hade jag gissat på något glapp någon stans, men symtom 3-6 tyder på Något annat då jag kan få det att hända på beställning.

 

Det finns inga dåliga idéer så känn er välkomna med alla tankar och tips!!!

 

(Tänk på ett det är en efi styrd insprutningsmotor så förgasartipps är inte nödvändigt :) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara säkerhetsbrytaren i gas/växelspak som spökar för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt läsa om den brytaren och vad jag förstod så är det ända den gör att man inte kan starta motorn i växel.

 

Rätta mig om jag har fel men läste på ett forum att den absolut inte har något att gör med att motorn dör.

 

Microbrytaren är annars ett vanligt fel på merceucer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Cobalt233:

Jag har försökt läsa om den brytaren och vad jag förstod så är det ända den gör att man inte kan starta motorn i växel.

 

Rätta mig om jag har fel men läste på ett forum att den absolut inte har något att gör med att motorn dör.

 

Microbrytaren är annars ett vanligt fel på merceucer.

Ditt problem låter helt klart som ett el fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev kossor:

Ditt problem låter helt klart som ett el fel.

Jag tror det med. Har du några tips på vart jag ska börja mäta och leta? :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Cobalt233:

Jag tror det med. Har du några tips på vart jag ska börja mäta och leta? :) 

Ja du jag höll på med en 5,7 för några veckor sedan som gick som en dröm i fem minuter tvärdog, ägaren trodde det var något fel på elpumpen eller förgasaren. Jag var nog mera inne på elfel. Efter att de rivit isär allt och ej funnit något fel, så byttes tändkabeln mellan fördelare och tändspole ut, gick som en klocka efter det. I ditt fall har du ju redan bytt alla kablar och fördelarlock så då kan man nog utesluta det. El är inte min starka sida, men du måste råka ut för något elavbrott så motorn tvärdör. Väldigt svårt sitta vid en dator man vill ju liksom stå i motorbrunnen. Mitt tips är att fortsätta leta i din elektriska utrustning som hör till driften av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev kossor:

Ja du jag höll på med en 5,7 för några veckor sedan som gick som en dröm i fem minuter tvärdog, ägaren trodde det var något fel på elpumpen eller förgasaren. Jag var nog mera inne på elfel. Efter att de rivit isär allt och ej funnit något fel, så byttes tändkabeln mellan fördelare och tändspole ut, gick som en klocka efter det. I ditt fall har du ju redan bytt alla kablar och fördelarlock så då kan man nog utesluta det. El är inte min starka sida, men du måste råka ut för något elavbrott så motorn tvärdör. Väldigt svårt sitta vid en dator man vill ju liksom stå i motorbrunnen. Mitt tips är att fortsätta leta i din elektriska utrustning som hör till driften av motorn.

Tack för ditt engagemang! Jag har en efi manual på 600sidor (engelska) där det står hur man felsöker och kollar alla givare och kontakter och huvudenheten. Bara slå upp sida 1, ta multimätaren, se glad ut och börja 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev kossor:

Ja du jag höll på med en 5,7 för några veckor sedan som gick som en dröm i fem minuter tvärdog, ägaren trodde det var något fel på elpumpen eller förgasaren. Jag var nog mera inne på elfel. Efter att de rivit isär allt och ej funnit något fel, så byttes tändkabeln mellan fördelare och tändspole ut, gick som en klocka efter det. I ditt fall har du ju redan bytt alla kablar och fördelarlock så då kan man nog utesluta det. El är inte min starka sida, men du måste råka ut för något elavbrott så motorn tvärdör. Väldigt svårt sitta vid en dator man vill ju liksom stå i motorbrunnen. Mitt tips är att fortsätta leta i din elektriska utrustning som hör till driften av motorn.

Vad händer om shift interuptee switchen som sitter i Pentas  gasreglage på något sätt skulle nudda alternativt inte nudda kontakten när man drar i gasreglaget med motorn igång. Bryter den fortfarande strömmen till tändspolen? Eller är den kopplat mot tändningslåset så det bara är start i fram eller back som är hela grejen? 🤔 alltså så att allt som händer med switshen med motorn i gång inte påverkar några funktioner.

 

hoppas jag var tydlig😁

 

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Cobalt233:

Vad händer om shift interuptee switchen som sitter i Pentas  gasreglage på något sätt skulle nudda alternativt inte nudda kontakten när man drar i gasreglaget med motorn igång. Bryter den fortfarande strömmen till tändspolen? Eller är den kopplat mot tändningslåset så det bara är start i fram eller back som är hela grejen? 🤔 alltså så att allt som händer med switshen med motorn i gång inte påverkar några funktioner.

 

hoppas jag var tydlig😁

 

Testa och koppla ur den så du lurar reglaget att växel ALLTID är ur. Som att koppla förbi ett dödmansgrepp.

 

Tycker den mekaniker som du har haft måste vara en kvacksalvare (om det nu var en akt VP firma). Man måste koppla upp sig med en data och köra live, då kommer man att se VAD som händer med tändkurvor, bränsletryck, givare osv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej ska prova. Den så kallade mekanikern är lilla jag, en simpel fattig rörmokare som har lite för långt till närmsta VP verkstad för att ta båten på 30kärra🤣 Inga andra firmor vill ta i en penta.

Tycker det funkar bra att meka själv men all info om just Penta är så undangömd på vårt kära internet. Brukar bli 8h googling och 10min skruvande😂

 

Det roliga var att jag han byta alla givare nämt ovan innan jag tillslut hitta att jag har en mefi 3 och jag kan kolla felkoder för 10kr🥳 varit nära på att köpa en dator men 20tkr känns saftigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror också det är ett elfel.

Jag har en gammal bil som beter sig så, där är det glappkontakt vid lågspänningsansutningarna på tändspolen, och kabelskorna samt presstången ligger i båten, därför hat det inte blivit åtgärdat.

 

Men om en bensinmotor dör utan förvarning är det i nio fall av tio ett elfel.

Så gå över och kolla alla elanslutningar på motorn, vid tändsystemet, tändspolen.

Och då den där neutralbryaten i spaken förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haft bil där hallgivaren  betedde sig så innan den gav upp helt , enl sprängskiss har du en spole i fördelaren samt en modul .   Men eftersom det enl din beskrivningen händer oftas när du gör annat med reglagen så felsök där koppla förbi ev brytare, tändlås mm.  Hade det varit en bil hade man kollat jordning till motor samt systemets matar plus vid startmotorn.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Eile:

Haft bil där hallgivaren  betedde sig så innan den gav upp helt , enl sprängskiss har du en spole i fördelaren samt en modul .   Men eftersom det enl din beskrivningen händer oftas när du gör annat med reglagen så felsök där koppla förbi ev brytare, tändlås mm.  Hade det varit en bil hade man kollat jordning till motor samt systemets matar plus vid startmotorn.   

Tack för ytterligare tankar och idéer!😀 det blir att bena ut elsystemet på onsdag😀

Den runda delen i fördelaren heter ingnition coil på engelska, är det samma som hallgivare? Isf bytte jag den i helgen utan resultat. Plocka bort hela fördelaren och demontera ner i molekyler för att byta den lilla rackaren😝 sen skulle tändningen ställas med motorn i service läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Var nuvarande bil en tidigare utryckningsbil från räddningstjänsten har samma tendenser som din båt men bara ihop med start, där är jag säker på att kodningen till stöldskyddet spökar vilket du saknar på en båt, men hur är det finns någon kamaxelgivare eller annan som har någon kvittering att motorn är igång, kolla alla kopplingar även till ej tänkbara givare eftersom de ibland ligger i serie.     Finns en youtube kanal med en rätt duktig snubbe för de som inte bara vill byta delar utan istället lösa problem med felsökning. sök på "Schrodingers Box" lite äldre videor kul kille som även svarar en direkt om man har åsikter om hans äldre felsökningar.

 

länk :

 

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej ja det ska jag verkligen kika på! 
Tror det ser ut så här

99CB1AC5-860C-4AC9-8118-805F3935207A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på någon av de äldre med felsökning tydligen ligger även hela betalserien ut just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ser ju inte hela schemat men lägg en minus direkt på spolen och se om felet försvinner, funkar inte det så lägg även dit en direkt plus om nu inte det finns något förkopplingsmotstånd mm på + matningen, men mät plussidan först.

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ignition coil är vad vi kallar på svenska för ”tändspole” det är I anslutningarna till den jag har glappkontakt med oönskade stopp som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ignition coil är vad vi kallar på svenska för ”tändspole” det är I anslutningarna till den jag har glappkontakt med oönskade stopp som följd.

Ja nu blev det nog missförstånd. Du menade väll den ”yttre spolen”? Nr 22 på skissen. Men även nummer 7 inuti fördelaren heter ignition coil. Det är den jag har bytt. Tändmodulens kontakter såg bra ut🙂963D50E3-A314-4A5C-9881-9E6F2D24DD11.thumb.png.2c9a12b16a10fd98cadf39645e4fbe80.png

Redigerad av Cobalt233
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg upp rätt schema.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Eile:

Lägg upp rätt schema.  

Är det den här du menar? Jag har ungefär 1000sidor att leta bland😂 skulle kunna leta fram ett hundratal scheman på olika delar i motorn😓

32DCCE66-1CDC-454C-8DF2-5A2BA3F4D6B4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ej läsbart för äldre ögon. Men har det kommit och gått i många år så är det inte komponent fel utan något som glappar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eile:

Ej läsbart för äldre ögon. Men har det kommit och gått i många år så är det inte komponent fel utan något som glappar. 

Tack. Ska följa era råd och börja leta vid gasreglage, tändningslås och tändspolen. Sen resten👍 Uppdaterar er med resultaten😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Cobalt233:

Okej ska prova. Den så kallade mekanikern är lilla jag, en simpel fattig rörmokare som har lite för långt till närmsta VP verkstad för att ta båten på 30kärra🤣 Inga andra firmor vill ta i en penta.

Tycker det funkar bra att meka själv men all info om just Penta är så undangömd på vårt kära internet. Brukar bli 8h googling och 10min skruvande😂

 

Det roliga var att jag han byta alla givare nämt ovan innan jag tillslut hitta att jag har en mefi 3 och jag kan kolla felkoder för 10kr🥳 varit nära på att köpa en dator men 20tkr känns saftigt.

Bara ett tips

 

https://fox-marine.com/index.php?route=product/product&path=81&product_id=55

 

har själv beställt en för mefi4 till min VP 5.0 gxi men inte fått den än.

 

jag köpte den för att få motordata till nk2 signal men vad jag förstår skall man kunna läsa ut felkoder och få mer data via blåtand. Kanske ett alternativ för att slippa köpa ett dyrt instrument eller åka till en VP verkstad varje gång det är nått som strular.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Bara ett tips

 

https://fox-marine.com/index.php?route=product/product&path=81&product_id=55

 

har själv beställt en för mefi4 till min VP 5.0 gxi men inte fått den än.

 

jag köpte den för att få motordata till nk2 signal men vad jag förstår skall man kunna läsa ut felkoder och få mer data via blåtand. Kanske ett alternativ för att slippa köpa ett dyrt instrument eller åka till en VP verkstad varje gång det är nått som strular.

Det var inte farligt dyrt! Ska läggas in på inköpslistan😀 följande metod funkar för mefi 1-4 om man bara vill läsa felkoder, nolla felkoder och sätta datorn i service läge så man kan ställa tändningen.👍

26B8E42F-FBFE-4677-9071-A95F71A2DF3F.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pilla lite idag. Koppla förbi dödmansgrepp och neutral safety switsh. Fila och rengjorde dom flesta kontakter jag kunde hitta. Laga och bytte även en hel del kontakter. Mätte lite kablar. Mätte batteriet vid gasavdrag mm

 

Nu tycker jag den går sämre. Känns som den tvekar lite när man ska gasa från tomgång och plötsliga varv tappet som kom ibland när man drog av kommer flera gånger, både på högre och lägre varv än innan. Det är bara vid gasavdrag som huggen kommer. Aldrig vid gaspådrag.

 

Jag har dålig koll på el och är lite rädd för att grilla något.

 

Beställde idag en ny tändmodul och en tändspole även fast jag inte tror på det.


när jag hade bort fördelaren och bytte lilla spolen såg jag att skruvarna till tändmodulen var väldigt rostiga! Spruta lite 5,56 innan jag tog isär det. Montera tillbaka och smörjde undre plattan med silikon fett. ——————————>
såg sen på någon skiss att ena skruven fungerar som jord för tändmodulen.  
tänker att det skulle kunna vara det som spökar? Men ändå konstigt att det bara skulle hända vid gasavdrag🤔 och vid tomgång efter långvarig körning🤔 

 

några andra idéer jag kan leta efter? 🤔

 

Det är inte lätt att mäta och leta efter något som bara händer ibland😓

 

kollade även felkoder igen då jag tyckte det blivit värre. Fanns inga registrerade😓

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare, koppla upp en data och kör live, då ser man vad som spökar. Blir nog billigare och snabbare metod.

 

Men tycker man att det är kul att byta allt tills man hittar felet... då får man alla givare nya iallafall och hittar felet.

 

Finns en anledning till att jag INTE kör data sprut och VP.

Förgasare med en Mercrusier 7.4 är beprövad sedan urtider. Lätt att felsöka, finns bara 3 saker, luft, bränsle och tändning.

 

Spontant känns det som om du har en givare på motorn som är paj eller dålig kontakt. Men du har många. Alla pratar med varandra, om en inte får kontakt med boxen så går motorn in i ett nödläge (limp home mode). Alla givare påverkar varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen är att jag har reserv givare till hela motorn nu.

provar tändmodul+spole sen får jag igen tjata på lokala verkstan i sjön.

 

Dom har alltid sagt att ”vi kan inte kolla pentas” nu har jag lärt mig att kan dom kolla en mercrusier MEFI-3 så kan dom kolla en penta.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...