Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jalixer

Låsskruv propellerkona penta 270

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej

Här köpt en båt med Volvo Penta 270 drev. Vill få hjälp av er med montering av propeller.

 

Har propellerkona som är borrad i toppen. Ska vara en låsskruv (850889 penta.nr).

 

Men...min propelleraxel är inte borrad med inre gängor för låsskruven så min fråga är:

- behövs låsskruv? Den kan ju inte fästa propeller samt propellerkona i propelleraxel

 

Tidigare ägare säger att de enbart låste propeller med låsbrickan (se bild) som monteras innan propellerkona.

 

Vill inte tappa propellern i vattnet...

😁😁😁

 

Är det någon som känner igen sig och kan hjälpa mig. På alla marinbutiker får jag högst oklara svar. Vet ej vad som gäller.  Uppskattar er hjälp.

5853.jpg

19785.jpg

19367.jpg

Redigerad av jalixer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Jag har 35A.

Men låsningen med 35A och 36 känns otillräcklig. Varför borrad propellerkona om ingen låsskruv ska användas? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ska inte en av flikarna på 36 vikas ner i ett av spåren på 35A när du dragit konan, då lär ju konan låsas fast för är det inte ett spår i 35A och motsvarande klackar i konan.

 

Nu vet jag inte, men på mitt 280 drev är det centrumhål och skruv men o andra sidan finns inte brickan 36 och inte heller 35A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Gelis:

Nu vet jag inte, men på mitt 280 drev är det centrumhål och skruv men o andra sidan finns inte brickan 36 och inte heller 35A

Så här ser det ut i verkstadshandboken till 270-drev. Enligt denna bild ska låsbrickans klackar vikas in i propellerkonans uttag.image.png.60d730031b03e28968320f7d80b9e898.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Så ser min propellerplan + låsbrickan ut.

På bifogad  bild ser ni alla 4 delarna:

- Propeller

- 35 propellerkona

- 35A som låser propellerkona och ska kopplas med låsbrickans klackar

- 36 låsbrickan

 

Verkar som om konstruktionen ändrats flera gånger. Frågan är om jag vågar lita på att låsskruv (centrumskruv 850889) ej behövs....

Har köpt denna låsskruv men den passar ej på min propelleraxel (den har inte inre gängor för låsskruv)

 

Vad säger ni?

 

 

Screenshot_20200705-235420_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är rätt, konan kan inte gänga upp sig då den låses av brickan 36 som ej kan rotera då den sitter låst i axelns splines. Under förutsättning att du viker upp en eller flera flikar i 35a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Då vet jag att inget fattas. 
Stort tack från alla er som engagerat er!!!
Jag ska vika ner flikarna på låsbrickan så att den greppar tag ordentligt, tack för det viktiga rådet.

Självklart ska jag först slipa/rugga och måla om både drev och propeller så allt blir redo för sommarens utflykter.

tackar och bockar!!!!!

😀😀😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...