Jump to content
Sunday 11 April 2021
rool

Missljud pga dåliga knutar?

Recommended Posts

Jag har tidigare haft en tråd där jag frågat om justering av växlarna pga dålig gång/missljud, men nu börjar jag tro att det är knutarna som ger ifrån sig ljudet...

när jag tiltar upp drevet blir ljudet mer påtagligt.

 

Är detta ett stort ingrepp, och kostsamt?

jag har ett (2) Alpha One-drev.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även stödlagret på AlphaOne kan ge oljud.

 

Drevet måste bort, är rätt gott om plats att pressa ur inre knuten på det drevet, sedan har man drivaxeln lös och då går det att få upp axeln i ett skruvstycke. Knutarna kostar nog runt 700 kr st går åt 2st.

 

image.png.0e528fc2edb10336806e7e636855fca9.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även om det är stödlagret måste drevet bort antar jag?

kanske måste bort för att kunna identifiera problemet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, för att nå stödlagret behöver drevet komma av, axeln på bilden ovan går igenom stödlagret

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det nu är knutarna, eller stödlagret, är det farligt att köra då? 
Kan detta ha uppstått i samband med en hyfsad grundstötning förra året?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst kan det med grundkänning att göra. Skev propelleraxel tex.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gick på rätt hårt och skäddan fick en bra smäll, men märkte inget annat just då...men då kan detta ha med det att göra då kanske?

Är det dumt/farligt att köra med den motorn tillsvidare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slog inte propellern i så lär ju axeln klarat sig.

 

Om det skulle vara en krokig axel så kör inte med det, sliter på lagren ju mer du kör.

 

Är rätt lätt att kolla, lite besvärligare med båten i sjön men går.

 

Ta bort propellern och linda att snöre runt axeln och dra runt den samma med snöret. Håll en skruvmejsel fixt mot axelns ände, då syns det om axeln kastar. Det här är en liten tattarmetod men ger en hint om läget. Ska man vara seriös så går det åt en indikatorklocka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eftersom jag är helt novis när det gäller sånt här...axel och knutar, pratar vi 2 olika typer av fel nu eller är det samma sak?

Ljudet är av mer gnisslande karaktär än knackande och hörs redan på tomgång.

 

Jag har kört så hittills i sommar men blev lite orolig nu igår när någon trodde det var ”knutarna.”

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo men du tog ju upp din grundpåkänning och om den kunde ha något med saken att göra. Men 2 olika saker

 

Drivknutarna och drivaxeln som syns på bilden här ovan sitter innanför bälgen. Slitna drivknutar brukar ge sig till känna med ett durrande ljud framförallt när man tiltar och svänger med drevet. Kan också bli ett krasande/knackande ljud men inte gnissel. Om du ställer drevet rakt både i sidled och med trim dvs så knutarna ligger rakt mot drivaxeln. Låter det då också? I den positionen är det noll belastning på knutarna och även om dessa skulle vara slitna så bör det vara tyst

 

Sedan måste jag fråga, är du säker på att ljudet kommer från drevet.

 

 

Propelleraxeln är en annan sak men kan ha skadats om du körde på grund så propellern blev skadad.

Men då blir det obalans och ett vibrerande ljud.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för utförligt svar, blev aningen tydligare nu.

 

Jag är inte säker, har hela tiden trott det varit något med växlarna...

Men i helgen lyssnade en kille och han trodde rätt säkert att det var knutarna som han sa.

Och när jag tiltade upp blev ”gnisselljudet” mer tydligt.

Har dock inte testat det du skrev nyss, skall kolla det.

 

Däremot vill jag nog tycka att det låter på ett annat sätt när jag svänger, precis som du beskriver ovan.

Kanske har mer än 1 fel 😆😋

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske läge att kontakta försäkringsbolaget gällande detta om det kan ha blivit något vid grundstötningen...

bpde skädda och propp fick skador.

Någon som har erfarenhet, och vet om försäkringen täcker sånt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gnissel brukar vara en slirande rem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men borde inte det vara samma ljud/ljudnivå hela tiden oavsett i vilken position drevet finner sig i?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy