Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lunarse

Trasig ”mutter” på styrkabel. Finns det att köpa?

Rekommendera Poster

Hej!
 

Jag beklagar eventuella felanvända termer men beskriver så gott jag kan.

 

Idag vid sjösättning av båten insåg jag att ratten var lös och tog inte tag i motorn. Den bara spann helt enkelt. Efter lite kort felsökande fann jag felet. Själv ”muttern” eller ”nippeln” som ansluter vajern till styrkabeln har brustit och klyvts. Denna var gjord i plast. Jag har för tillfället lyckats få tillbaka styrningen genom att tejpa ihop denna ”mutter” med många varv eltejp men det är ju förstås varken en fin eller långvarig lösning. 
 

Jag tänkte kolla, finns det möjlighet att endast köpa denna mutter och slippa köpa en hel styrkabel/styrrör?

 

Båten är en Flipper 470 GT och Motorn är en 60hk Johnson.

 

Bifogad bild är lånad, min ”mutter” är som sagt av plast.

 

mvh

F9393590-7F32-49F9-BE7D-AFFC265B40E7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kikat lite så tror jag att det är plastmuttern på styrröret som brustit. Det är alltså en sådan jag skulle vilja ha tag i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastmuttern är bara en tätning. Den kan man köra utan. Om ratten inte har kontakt med motorn är det något annat fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel är att ”tänderna” i hjulet framför ratten är slitna, eller att styrkabeln är sliten, då slirar det. För att kolla det får du skruva isär rattväxeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg att det på Blocket.se fanns iallafall två styrväxlar, den ena ny med kablar, i Sundsvall, tror jag det var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rollen:

Plastmuttern är bara en tätning. Den kan man köra utan. Om ratten inte har kontakt med motorn är det något annat fel.

 

Okej.. det konstiga är att när den ”tätningen” var sprucken så fortsatte liksom draglänken (den delen som är monterad på utombordaren) ända tills att vajern ramlade ur styrröret. I samband med det försvann styrförmågan. Efter jag snurrat ratten så att vajern tillslut gått tillbaka in i röret så tejpade jag som sagt ihop den brustna muttern och det funkade därefter felfritt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...