Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Växelwiren plus en platta av rostfrittstål som håller wiren plus två skruv. Du har ett lika hål till på andra sidan, går att ändra drivning på drevet beroende på om man har en höger eller vänster vriden propeller. Vanligast är nog att wiren ansluter i det andra hålet.

Om du tar bort den stora kåpan som skymtar bak på bilden så ser du var wiren ansluter till växelmekanismen. Skruven längds ner tar du bort helt den övre lossar man 5-6 varv då den har en hake på baksidan. Kåpan dras ut lite i nedre delen och sedan snett ut/ned så haken släpper i ovankant.

Lite mycket förklaring men det kändes som du inte har riktigt koll på hur det hänger ihop🤔😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Gilis för en bra briskrivning.👍

Ska leta efter en bild på den.😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer, tror att skruvarna som håller den har tumgänga, så du inte försöker dra dit en M5/M6 om det tar emot lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

De båda hålen har inget med vänster eller högerroterande propeller att göra. Däremot kan man på de här äldre dreven välja vilken sida om motorn man vill dra ut växelkabeln. Om vill ändra mellan rotationsriktningen så flyttar man det lodräta staget till växelföraren från ena sidan till den andra. Det går inte att göra på senare drev, utan då flyttar man om i reglaget.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...