Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
frankdaycruiser

Finnmaster P8 vs Askeladden P79/92

Rekommendera Poster

Sugen på en pilot/hyttbåt om något år och snöat in på dessa 3 modeller. Finnmaster P8, Askeladden P79W samt Askeladden P92SUV.

 

Kan man sova 2 vuxna + 2 ungdomar i alla dessa? Vad jag kan se ser det lite bättre ut i Finnmaster med en midcabin för 1,5-2 personer jämfört med Askeladden som mer har en vanlig smal stickkoj. 

 

Är det några stora skillnader i kvalitet på Finnmaster och Askeladden generellt? Har en Askeladden 705 idag som verkar vara bra byggd.

 

Finns det några självklara andra kandidater till dessa 3 båtar? Modern pilot/hyttbåt, utombordare, 4 personer ska kunna sova, gärna trailerbar (med lite övervikt 🙂 ), pris max strax över 1 miljon.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen kunskap om de tre båtarna men kan tipsa dig om att titta på Jeanneau Merry Fisher 895/1095 också. Att den typen av båtar dock skulle vara trailerbara låter i mina öron osannolikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips, ska kolla dessa modeller också.

 

De är trailerbara men inte helt lagligt...P8 som exempel väger 3000 kg, 2 motorer väger 450 kg till. Samt säg 350 kg övrigt, lite bränsle etc. Totalt 3800kg, det finns trailers som är byggda för 4500kg men inreggade på 3500 kg. Egen vikt ca 750 kg. Så totalt släp + båt ca 4550 kg. Man åker på övervikt såklart om man skulle dra detta ekipage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-07-04 vid 19:58 skrev frankdaycruiser:

Sugen på en pilot/hyttbåt om något år och snöat in på dessa 3 modeller. Finnmaster P8, Askeladden P79W samt Askeladden P92SUV.

 

Kan man sova 2 vuxna + 2 ungdomar i alla dessa? Vad jag kan se ser det lite bättre ut i Finnmaster med en midcabin för 1,5-2 personer jämfört med Askeladden som mer har en vanlig smal stickkoj. 

 

Är det några stora skillnader i kvalitet på Finnmaster och Askeladden generellt? Har en Askeladden 705 idag som verkar vara bra byggd.

 

Finns det några självklara andra kandidater till dessa 3 båtar? Modern pilot/hyttbåt, utombordare, 4 personer ska kunna sova, gärna trailerbar (med lite övervikt 🙂 ), pris max strax över 1 miljon.

 

Blev det något av planerna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev FM75:

Blev det något av planerna?

Ja men vi gled ifrån planerna lite. Blev en mycket bättre kompromiss, en Flipper 880ST. Fick avstå trailerbar men annars är den mycket mer båt tycker jag. Riktigt schyst med det öppningsbara taket som man stänger snabbt. Inget stort akterdäck men en riktigt rymlig salong och en mycket bättre toa och akterruff. Den hade dubbla 250 så går riktigt bra i sjön och ingen planingströskel heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gratulerar till en tjusig båt!

Fick du någon klarhet i hur lämpliga Finnmastern och Askeladden P79an kändes för vuxna+barn (ett i vårt fall)?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmastern är helt klart bättre, det som jag ser som stora fördelar är en dörr från styrplats ut till sidan samt en separat "midcabin" (i P79 är det bara ett stort utrymme i fören och trångt in på toan)

Båda är väldigt fina båtar men skulle jag välja hade det blivit en Finnmaster.

Askeladden har lite finare materialval tycker jag om man tycker det är viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...