Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
timmyhellberg

Renovering av Pepita

Rekommendera Poster

15 timmar sedan skrev timmyhellberg:

Efter jag vände på pumpen, svar ja 😂

Har du kollat att impellern verkligen snurrar? Jag har varit med om att vulkningen i impellern släppt då snurrar navet men bladen står still. Det finns ju även en medbringare innanför pumpen som är delvis i gummi som kan åldras. Spånar lite fritt men är ju lättkollat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så här:

Tag ur impellern.

Sätt upp det tomma pumphuset med öppningen uppåt i ett skruvstäd, klämm inte hårt.

Häll i litet vatten i pumphuset, stannar det kvar, eller rinner det ut undertill i pumpens midja, eller runt axeln?

Om vattnet rinner ut är packboxen/packboxarna (minns inte om det är en eller två) kassa och behöver bytas ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev timmyhellberg:

Den snurrar, impellern är ju helt ny. Laddar upp ett klipp med kopparröret borttaget. Men hör ju i videon att den går men inget vatten kommer. Det lutar åt en renoveringssats? Kanske ett nytt lock också? 

 

https://youtube.com/shorts/Z3ZfXVHH0qg?feature=share

Vad händer om du byter sugslang till en kort som går ner i en hink vatten?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Vad händer om du byter sugslang till en kort som går ner i en hink vatten?

Ungefär lika mycket, slangen har jag fyllt med vatten sen innan. Och det sugs in lite grann i början sen rinner det tillbaks ut..

 

@Georg_Ohm ska testa detta, återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Gör så här:

Tag ur impellern.

Sätt upp det tomma pumphuset med öppningen uppåt i ett skruvstäd, klämm inte hårt.

Häll i litet vatten i pumphuset, stannar det kvar, eller rinner det ut undertill i pumpens midja, eller runt axeln?

Om vattnet rinner ut är packboxen/packboxarna (minns inte om det är en eller två) kassa och behöver bytas ut.

Två packboxar en tätar mot olja och en tätar mot vattenläckage, men det blir bara droppar som kommer ut via varningshålet i pumphalsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev timmyhellberg:

Ungefär lika mycket, slangen har jag fyllt med vatten sen innan. Och det sugs in lite grann i början sen rinner det tillbaks ut..

 

@Georg_Ohm ska testa detta, återkommer med resultat.

Vad händer om du blåser i sugslangen bubblar det vid vattenintaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Locket ser inte roligt ut det skulle jag byta. Hur ser pumpen ut invändigt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Drevdelar.se  det finns en del olika modeller, svindyra, renoveringssatserna kostar ju en del dom också, och det finns lock, vad jag förstår finns det pumpar med sex och åtta skruvar som håller locket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Rascal:

Två packboxar en tätar mot olja och en tätar mot vattenläckage, men det blir bara droppar som kommer ut via varningshålet i pumphalsen.

Ja alltid något att kontrollera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet stannar kvar, vore konstigt annars för packboxarna är bytta i vintras. Brukar impellern sitta utav bara fan? Fick hålla på en bra stund innan jag fick bort den. Blåser jag i slangen så bubblar det vid intaget.

20210701_170301.thumb.jpg.5ddc50ee66945704ad0ccdc731af961c.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev timmyhellberg:

Vattnet stannar kvar, vore konstigt annars för packboxarna är bytta i vintras. Brukar impellern sitta utav bara fan? Fick hålla på en bra stund innan jag fick bort den. Blåser jag i slangen så bubblar det vid intaget.

20210701_170301.thumb.jpg.5ddc50ee66945704ad0ccdc731af961c.jpg

Dom sitter hårt, men jag upplever att det mest är vingarnas friktion mot pumphusets insida som ger det största motståndet. Hur ser kammen ut, byttes den också vid renoveringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu såg jag en grej när jag hade isär pumpen. Vid pilen på bilden är axeln något tjockare. 13mm respektive 12mm i andra änden. Den tjocka änden var utåt innan, alltså satt impellern på den. Impellern är 13mm invändigt. Om vi leker med tanken att jag fått axeln åt fel håll och då behövt tvinga på impellern. Den satt alltså något fruktansvärt,  fick ta loss låsningen på baksidan och knacka ut axeln med ett dorn för att få bort impellern. Då kanske den inte går i så pass långt på axeln så att den sluter tätt emot insidan på huset? Vet någon av er vilken ände på axeln som ska vara åt vilket håll? Det sitter förövrigt bara en packbox i ytterkant för vattnet.

 

20210701_172350.thumb.jpg.d0870ae500e51433ef95b7d8f19a750a.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Dom sitter hårt, men jag upplever att det mest är vingarnas friktion mot pumphusets insida som ger det största motståndet. Hur ser kammen ut, byttes den också vid renoveringen?

Om kammen är sliten kan det ibland räcka med att man skruvar loss den och vänder den ett halvt varv. Spåret i ändarna på axlarna kan deformeras efter en tid så dom kan behöva justeras med en lämplig fil. Framförallt så att grader på axeln inte skär sönder dom nya packboxarna när man kör in axeln i pumpen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina herrar, we have lift off! Efter att ha vänt på axeln och tvångsmatat med några liter vatten så hoppade det igång och började suga av sig självt! Att ett sånt litet fel kan göra så mycket.

 

Jag tackar och bockar innerligt för hjälpen, blir bra när man kan bolla idéer med varandra så här.

 

Men med fungerande kylning så kom nästa problem, ett av dom 4 kylrören i limpan sprutade det vatten ifrån. Men en vän tar med sig det till jobbet imorgon och limmar dit riktiga tätningar och sen blir det montering. Imorgon kväll kan det nog bli premiärtur och lite finjusteringar 🥳

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om du saknar en del av impellerhuset på bilden, den som trycker ihop vingarna? Utan den snurrar bara hjulet, ingen sugkraft skapas. 
Se bild. 
Med reservation för att jag ser fel. 

43F5C695-3A76-41B8-BB58-A8E099DF0E6C.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Det ser ut som om du saknar en del av impellerhuset på bilden, den som trycker ihop vingarna? Utan den snurrar bara hjulet, ingen sugkraft skapas. 
Se bild. 
Med reservation för att jag ser fel. 

43F5C695-3A76-41B8-BB58-A8E099DF0E6C.jpeg

Den sitter där, på min är den löstagbar med en skruv i botten, och hade den borta när jag tog kortet. Men problemet är löst som skrivet ovan 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...