Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Kramer

Byta styrning, talk me throu it.

Rekommendera Poster

Hej alla kaptener.

 

jag har nyligen köpt ny motor. Bättre begad 50 hl mercury 4-takt ifrån 2001 som ska sitta på min Selco Rival som är gammal som gatan. Jag vill behålla min befintliga ratt då den är snygg så in-i-h*+%#}e. Jag kan mycket lite om denna biten och har förstått att det är en djungel. Min befintliga styrning har hängt med, antagligen sedan 1966 och ska slängas på tippen.

 

Enligt en gubbkompis i skärgården så ska jag ha teleflex men att detta inte görs längre, eller att det iaf. Inte heter så längre. Samt att avståndet mäts med ett rep.

 

kan ni prata mig igenom detta moment? Som jag förstår det så sitter en del under ratten (snäcka?) och sedan i tre ”leder” till en teleskop-historia som sitter monterad vid akterspegel. 
 

Jag är tacksam för länkar till vad som behöver köpas in. Ju mindre strul och underhåll desto bättre. Båten går i sötvatten. 


tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är Teleflex från början, är sannolikheten stor att hålet i rattnavet är komiskt med ett spår för en kil. Det är en standard som har hållit i sig fram till idag.

Skruva loss ratten, tag några bilder och lägg in här så kan du får bättre svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kramer:

Tack @Georg_Ohm ska göra detta

Ok, inte komiskt, men KONISKT, skall det vara! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...