Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lindqvist79

Motor & Bayliner 2556 för dummies

Rekommendera Poster

Hej, 

Novis behöver förklaringar och tips.

Är i köp av bayliner 2556.

Finns ett par alternativ med olika motoruppsättningar.

 

Alternativ 1;

Volvo DPX 385 Bigblock 7,4L 450h (Är dpx drevet? och bigblock mercruiser V8?, här e jag lite lost, bensinare förmodar jag?)

 

Alternativ 2;

Volvo penta AQAD41 (200hk) -00

 

Alternativ 3;

Ny Kad 32 kompressormatad turbodiesel nytt DP drev installerat av varv 07

 

I övrigt är alla 3 väldigt lika i utrustningsväg och ser väl omhändertagna ut, alla 3 motorer ligger kring 500 gångtimmar. priser 220-250

 

Fördelar och nackdelar, tips å råd mottages tacksamt

 

Micke

 

(om säljarne ser detta så sälj järnet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 Välkommen hit till maringuiden. Du ska tveklöst gå på motoralternativ B dvs aq 41 den kommer ge dig minst krångel. En skottsäker maskin, som går billigt med lite underhåll. 32 an är också en bra maskin, men 4 cyllar, här finns lite mer kringutrustning som kan retas. Undvik bensin och v8, detta är vad jag anser iaf. Lycka till med ditt båtköp.                     // Peter

Redigerad av kossor
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diesel är generellt att föredra i en båt, mindre stök, mindre känslig för fukt osv samt drar något mindre bränsle. 

 

Fördelen med en V8 är att dom är tystare och billigare att underhålla när något händer.

Jag har haft en 2556 med en V8, 350. Det är en trevlig båt, med den mindre V8an drog min båt 2,5L/ distans har jag för mig. Vet inte hur mycket en diesel kan dra, 1,6 kanske. 

 

Dieslarna har dyrare delar än vad bensinarna har. Beroende på körmönster så hade jag gjort drivmedelsval därefter. Kommer du köra mycket 1500 distans/ år - då är det billigare att köra en diesel. Kommer du köra 250 distans per år så kommer dieseln att bli dyrare iom dyrare service osv. 

 

Jag hade personligen tittat på alla 3 båtarna. kollat hur insatta säljarna är i sina båtar - hur väl underhållna och omhändertagna dom är. Sen hade jag betalat en soppaslant till säljarna för en provtur i alla 3. Därefter köpt den som tilltalat mig mest. 

 

Skicket är absolut avgörande på begagnade båtar. Jag hade hellre köpt en välvårdad och välunderhållen fin båt med V8 än en normal till halvtaskig båt med en dieselmotor. 

Vet av erfarenhet att det kostar enormt mycket att rusta upp gamla ej underhållna båtar. 

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fasiken vicka fina svar, uppskattas att ni både läser och svarar mellan raderna.

Ok, jag är med på den stora skillnaden mellan bensin å diesel

Alla 3 verkar vara bra köp

Kad´n känns nyare, piggare, billigare och bättre om jag bara tolkar säljskriften i annonsen, kan det vara så? Fast Kossor sålde in aq 41 rätt hårt och direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är redan givet!

Diesel!

Ju nyare motor desto bättre, men kolla även antalet motortimmar!

Som redan sagts är 41 helt analog och okomplicerad. Kad32 med nytt drev låter lockande men det är en mer komplicerad motor. Å andra sidan är det ju en prisfråga också. Men bensin ombord, no, no! I de farvatten jag navigerar är tydligen bensinbåtarna diskriminerade då det inte är självklart att det finns bensin annat än i gröna plastdunkar på sjömackarna.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev lindqvist79:

Härligt.

då släpper vi v8:an

Och väljer mellan kad och aq 41


 

Båtens skick i övrigt är ju viktigt också, om man nu kan begära något skick från en Bayliner...😪

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Båtens skick i övrigt är ju viktigt också, om man nu kan begära något skick från en Bayliner...😪

Haha, det verkar som det finns en underliggande hatkärlek till Bayliners överlag va.

 

Båda ser väl omhändertagna ut, rena maskinrum, bra utrustade med bogprop, ankarspel, septitank, vv beredare, nydragen el osv osv osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minuter sedan skrev lindqvist79:

Haha, det verkar som det finns en underliggande hatkärlek till Bayliners överlag va.

 

Båda ser väl omhändertagna ut, rena maskinrum, bra utrustade med bogprop, ankarspel, septitank, vv beredare, nydragen el osv osv osv

Jag är ingen älskare av amerikanska produkter. Men det man kan säga är att båtarna du tittar på går väldigt fin i sjön. Satsa du på en diesel, den blir också lättare att sälja när du en dag ska byta. Jag hade i mina yngre år en hel del amerikanare allt från femtiotal till tidigt sjuttiotal. V8 or var nog bra när de en gång i tiden kom i produktion, de var då tillverkade för en bil inte för en båt med höga varv. Jag har skruvat en hel del med dessa motorer och tycker inte om dem, de går bra när de är nya men när de börjar retas är det bara plocka ur och helrenovera. De dieslar du tittat på är fina maskiner med väldigt lite krångel, går och går många tusen timmar. Det som brukar strula till det är den mänskliga faktorn, sköt din motor följ service boken och den ger dig kärlek tillbaka. Det man kan säga är att 41 är en större motor med mer volym, den behöver inte arbeta lika hårt som 32 an. På 32 an har du en kompressor den kräver sin skötsel med olja och remspänning och det är inget märkvärdigt i sig. Och jag antar att du har dp 290 drev på de båda dieslarna, mycket bra drev med lite krångel hållbara och finns otroligt mycket beggade delar att tillgå om nu något går sönder. Av dessa två alternativ du har kvar så har du gjort ett klokt val om du frågar mig, det som mer kan retas är turbon på de båda maskinerna inga dyra kostnader direkt, en utbytes ligger på runt 7000 :- kanske någon krona till. 41 Maskinen är mest skottsäker och har störst slagvolym jämfört med 32 an vilken du väljer går på ett ut. Enkla maskiner lätta underhåll som du enkelt klarar själv. // Lycka till återkoppla gärna ditt köp här på Mg så vi nyfikna får veta.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev lindqvist79:

Haha, det verkar som det finns en underliggande hatkärlek till Bayliners överlag va.

 

Båda ser väl omhändertagna ut, rena maskinrum, bra utrustade med bogprop, ankarspel, septitank, vv beredare, nydragen el osv osv osv

Typ, ja. 
Ja man kan ju hitta bra exemplar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Svaret är redan givet!

Diesel!

Ju nyare motor desto bättre, men kolla även antalet motortimmar!

Som redan sagts är 41 helt analog och okomplicerad. Kad32 med nytt drev låter lockande men det är en mer komplicerad motor. Å andra sidan är det ju en prisfråga också. Men bensin ombord, no, no! I de farvatten jag navigerar är tydligen bensinbåtarna diskriminerade då det inte är självklart att det finns bensin annat än i gröna plastdunkar på sjömackarna.

Nej det är verkligen inte givet, som skrivet ovanför så är det totala skicket och egna behov viktigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Båtens skick i övrigt är ju viktigt också, om man nu kan begära något skick från en Bayliner...😪

När ska vi slippa detta eftersläp att Bayliner är skräp, det finns en mängd båtar varav många gjorda i kungariket Sverige som inte är något att skryta över. Börjar verkligen bli gammalt....

Varför inte svara konstruktivt och hjälpa trådstartaren och lämna onödiga kommentarer och nedbajsning av trådar i avsett forum. Inte alla har egna avdelningar för sånt men MG har ju det trots allt.....

Redigerad av Olten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liiite OT

Hade en 41:a med 290 drev i förra båten. Ganska välskött motor även om den rök en del men efter ett par år i min ägo la styrningen av. Min meck konstaterade att styrgaffeln var sönderrostad. Tog mig till varvet med bogisen som enda möjlighet att styra. Spännande!

För att byta styrgaffeln så behövde motorn lyftas ur vilket var ganska krångligt i den båten, men varierar ju naturligtvis mellan olika båtar. 
Passade på att byta intercoolern (?) och en del annat och de bytte spridare och lite annat som jag inte kommer ihåg och rev delar av motorn och med en beggad styrgaffel landade jobbet på lite över 100’. Lämnade båten som inbyte vid köpet av nuvarande och firman som tog emot den ringde efter en vecka och sa att ett lager till vevaxeln gått vid transporten till firman. (So what sa jag).

Summa summarum menar jag att alla båtar kostar pengar och det finns inga ”skottsäkra” motorer. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Liiite OT

Hade en 41:a med 290 drev i förra båten. Ganska välskött motor även om den rök en del men efter ett par år i min ägo la styrningen av. Min meck konstaterade att styrgaffeln var sönderrostad. Tog mig till varvet med bogisen som enda möjlighet att styra. Spännande!

För att byta styrgaffeln så behövde motorn lyftas ur vilket var ganska krångligt i den båten, men varierar ju naturligtvis mellan olika båtar. 
Passade på att byta intercoolern (?) och en del annat och de bytte spridare och lite annat som jag inte kommer ihåg och rev delar av motorn och med en beggad styrgaffel landade jobbet på lite över 100’. Lämnade båten som inbyte vid köpet av nuvarande och firman som tog emot den ringde efter en vecka och sa att ett lager till vevaxeln gått vid transporten till firman. (So what sa jag).

Summa summarum menar jag att alla båtar kostar pengar och det finns inga ”skottsäkra” motorer. 

I ditt fall du beskriver så tror jag nog den mänskliga faktorn varit framme. Hur många timmar hade din motor gått 5000 ? byta spridare på en sådan gör man inte, de provtrycker man och shimsar upp till rätt tryck samt byter spetsar kostnad 6 spridare runt 2500:- . Intercoolern hade du haft i för lite glykol till vinterförvaringen? vanligaste felet när man kör igenom glykol leder till att intercoolern fryser leder till byte. Den ska rengöras på cirka 400 timmar. Avrostad styrgaffel ? hade stången blivit smord ordentligt varje år? Ryker ja de första 41orna rökte en del rättades till efter de första två åren. Vevaxellager hade motorn rätt oljetryck och bytt olja av rätt kvalitet hade motorn gått varm? Rätt ovanligt fel om motorn har smörjning, sen kan allt hända. Vänta ska du se när dagens commonrailmotorer börjar strula då kommer det kosta. Nu säger jag inte att du misskött din motor, men rätt ovanliga fel på en sådan antar du köpte den beggad och då vet du ju inte hur tidigare ägare skött den.Dvs rätt skött så håller en 41 a rätt långt och är därmed en skottsäker motor jämfört med vad som finns på marknaden. Och ja en båt kostar pengar men att underhålla och göra rätt sparar pengar. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Olten:

När ska vi slippa detta eftersläp att Bayliner är skräp, det finns en mängd båtar varav många gjorda i kungariket Sverige som inte är något att skryta över. Börjar verkligen bli gammalt....

Varför inte svara konstruktivt och hjälpa trådstartaren och lämna onödiga kommentarer och nedbajsning av trådar i avsett forum. Inte alla har egna avdelningar för sånt men MG har ju det trots allt.....

Men faktum är att en del produkter från USA är av en något annan kvalitet än vad vi har här i norden, så är det tyvärr. Men jag håller med dig i din tanke.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev kossor:

Intercoolern hade du haft i för lite glykol till vinterförvaringen?

Det var länge sen nu och minnet är inte vad det borde vara men jag har för mig att locket till intercoolern var i ett material som inte var nära coolerhuset i spänningskedjan så huset eller locket rostade/frättes sönder. Klassiskt fel iaf på de äldre sas det mig. Min var en 89:a. 

 

29 minuter sedan skrev kossor:

Hur många timmar hade din motor gått 5000 ? byta spridare på en sådan gör man inte, de provtrycker man och shimsar upp till rätt tryck samt byter spetsar kostnad 6 spridare runt 2500:- .

Motorn hade gått ca 1500 timmar och jag tror att de provtryckte och lagade, ja. Sorry!  

 

30 minuter sedan skrev kossor:

Avrostad styrgaffel ? hade stången blivit smord ordentligt varje år?

Förmodligen inte tillräckligt iaf. 
Beggad, ja absolut!

31 minuter sedan skrev kossor:

Vevaxellager hade motorn rätt oljetryck och bytt olja av rätt kvalitet hade motorn gått varm? Rätt ovanligt fel om motorn har smörjning, sen kan allt hända.

Att vevaxellagret gick var det säljaren av nuvarande båt som sa. Litar inte en sekund på honom dock 😷.

Vad jag menar med min lilla historia är att en till synes välskött motor kan kosta pengar ganska snabbt. Alla har inte din kunskap och erfarenhet om motorer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tilläggas att båda dieslarna blev sålda idag, säger väl iaf att dieslar är lite populärare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som reagerar på AD41:ans extremt osannolika gångtimmar? 500? Sedan så skrev du årsmodell -00. Var båten från -00 med en äldre AD41 eftermonterad?

 

Nåja, skitsamma. Den verkar ju vara såld oavsett. Men jag tycker det lät märkligt, minst sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...